Gå til innhold

Problemer med kjølevann!

Ranger emnet


ovlov86

Anbefalte innlegg

Heia folkens. ;)

 

Jeg har oppdaget noe rart med bilen min. Da jeg åpnet panseret i dag, så jeg at ekspansjonstanken var tom. Det samme skjedde for 3 dager siden.

 

-Finner ikke noe lekkasje noe sted, verken inni bilen eller under.

-Bilen ryker ikke hvitt og det er ikke vann i olja.

-Når jeg tar av lokket på tanken mens bilen sviver stiger vannet.

-Når bilen har gått en stund, og jeg dauer den, og så skrur av lokket, så stiger vannet, og så synker det igjen litt etterpå.

-Vanntempen er normal, og bilen koker ikke.

 

Jeg fatter IKKENO!:deng Noen som vet hva det kan være???

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lignende symptomer tidligere i sommer, og uansett hvor hardt jeg fornektet det, så var det toppakningen. Ødelagt pakning trenger ikke nødvendigvis føre til vann i olja/olje i vannet, og hvis det er varmt og en evt. lekkasje er liten trenger ikke eksosen bli så hvit heller. Jeg hadde ikke guffe i verken vann eller olje, og ikke merkbart hvit eksos bortsett fra når det var kjølig og fuktig. Kompen var helt fin, og det eneste synlige tegnet var kjølevannstap og misfarget plugg på den ene sylinderen. Sjekk pluggene dine og let videre etter lekkasjer.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke bilen gå dårligere hvis topp-pakningen er gåen? Har hatt bilen i 1,5 mnd. Men nivået i tanken har ikke begynt å synke før for 1 uke siden, ryker topp-pakningen så plutselig??

 

jeg skal ALDRI ha ford igjen.

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bilen min skjedde det gradvis. Har kjørt med det i over et år før det begynte å bli plagsomt. Bilen gikk stort sett bra. På et punkt begynte den å flukturere litt i effekten, samtidig som vanntapet ble større. Da tok jeg i noe som heter K-seal. Da ble alt meget bedre, men når jeg flusha det ut av systemet igjen ble det like galt. Har du sniffa i ekspansjonstanken?

Du har ikke noen slanger på baksiden av motoren som går inn i varmeapparatregisteret da? Kan være vanskelig å se lekkasje derfra.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..

kan jo også være lekkasje i en av slangene som går fra radiatoren.hvis det ikke er en stor lekkasje kan det dryppe på feks. eksosmanifold'n og fordampe.dermed ser man ikke noen teng på fukt.

 

Skal sjekke det ja! kiddie

 

På bilen min skjedde det gradvis. Har kjørt med det i over et år før det begynte å bli plagsomt. Bilen gikk stort sett bra. På et punkt begynte den å flukturere litt i effekten, samtidig som vanntapet ble større. Da tok jeg i noe som heter K-seal. Da ble alt meget bedre, men når jeg flusha det ut av systemet igjen ble det like galt. Har du sniffa i ekspansjonstanken?

Du har ikke noen slanger på baksiden av motoren som går inn i varmeapparatregisteret da? Kan være vanskelig å se lekkasje derfra.

 

Ok. Hvor fikk du takk i K-seal da? Det som er så rart, er at når bilen sviver og jeg tar av lokket på eksp.tanken, så flommer det over i tanken, selv om den ikke har vært full før jeg starter.

 

Forresten, skal det komme vann ut hele tiden av den slangen som er øverst på tanken? Eller er det bare et slags overtrykksystem.

 

Takker for svar!:partyon:

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hvor fikk du takk i K-seal da? Det som er så rart, er at når bilen sviver og jeg tar av lokket på eksp.tanken, så flommer det over i tanken, selv om den ikke har vært full før jeg starter.

 

K-seal kjøpte jeg på britisk ebay. Kostet vel en drøy hundrings ferdig levert. Er dog ikke så sikker på om jeg vil anbefale den. Det inneholder kobberflak som griser til kjølesystemet fælt. Er enkelte i england som har hatt gode erfaringer med det, mens andre ikke har hatt noen effekt.

 

Grunnen til at det flommer over er at du har gass i systemet, og at denne ekspanderer når du letter av trykket. Gassen kan være eksos (hvis det er pakningen), men vil også komme hvis du har en lekkasje et sted. Hvis du lar det flomme over og lar motoren gå med lokket av; ser du da bobling i tanken?

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-seal kjøpte jeg på britisk ebay. Kostet vel en drøy hundrings ferdig levert. Er dog ikke så sikker på om jeg vil anbefale den. Det inneholder kobberflak som griser til kjølesystemet fælt. Er enkelte i england som har hatt gode erfaringer med det, mens andre ikke har hatt noen effekt.

 

Grunnen til at det flommer over er at du har gass i systemet, og at denne ekspanderer når du letter av trykket. Gassen kan være eksos (hvis det er pakningen), men vil også komme hvis du har en lekkasje et sted. Hvis du lar det flomme over og lar motoren gå med lokket av; ser du da bobling i tanken?

 

Det skal jeg sjekke!

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk slangene smo går inn til torpedoveggen, de ryker OFTE

De kan gjerne være sprekt på innsiden, så de ser gjerne fin ut ved første øyenkast og på kald motor vil det vel ikke være noe trykk der heller (pga termostaten), så de vil begynne å lekke når motor er varm og den vrir på slangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk slangene smo går inn til torpedoveggen, de ryker OFTE

De kan gjerne være sprekt på innsiden, så de ser gjerne fin ut ved første øyenkast og på kald motor vil det vel ikke være noe trykk der heller (pga termostaten), så de vil begynne å lekke når motor er varm og den vrir på slangene.

 

Har sjekket det og ja desverre.

 

Er nok topp-pakninga som er gåen, eller i verste fall sprekk i blokka eller toppen. Jævla drittbil!!! :uhhmmwhat?:

 

Har lest i Haynes-boka, og det virker som en helt jævlig jobb å bytte topp-pakning på denne motoren.

[x] 2 x 1984 Volvo 240GL [x] 1987 Toyota Camry 2,0 XLi [x] 1980 Volvo 245 L [x] 1994 Ford Scorpio CLX

[x] 1995 Honda Accord 2,0iLS [o] 1991 Volvo 740 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår