Gå til innhold

godkjenning dekk/senk

Ranger emnet


ahattest

Anbefalte innlegg

Fikk 2-erfeil på eukontroll for at senking(standard lesjöfors) og dekka 225/45-17 ikke stod i vognkortet.

hva skal til for å godkjenne dette, noen som har gjort noe lignende etter at de nye reglene tredde i kraft? noen som har fått godkjent denne dekkdimensjonen (eller større) på 940? hvilken trakfikkstasjon er å anbefale, mysen/drøbak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bestillte time hos BT Drammen. De sjekka senkesettet opp mot TÜV papirene og godkjente dette. De så bare på nr til ene fjæra, og sjekka at nr stemte med papirene. Ikke veldig nøye m.a.o.

 

Samtidig hadde jeg med meg felgene til en kompis, Eiker Felger med 215/45/17 dekk. Gutta kikka på omregningstabellen sin for å se at dekkdim var innenfor de 5% som er lovlig avvik, samt TÜV papirene på felga. Etter litt om og men ble også dette godkjent. (De var litt usikkre, da de helst ville hatt papirer fra Volvo om at felgene var godkjente til bilen, men det gikk i orden siden jeg var en "snill gutt" og dekkdim var innenfor +/- 5%) For din del spørs det om 225/45 er innenfor -/+ 5%?

 

Så nå står det godkjent senka 40mm Lesjø og alt. dekkdim 215/45-17 i vognkortet mitt. Jeg har ikke fått kjøpt nye felger enda, men det kommer etter hvert, så kunne like gjerne slå to fluer i en smekk og få det godkjent.

 

Lykke til.

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 2-erfeil på eukontroll for at senking(standard lesjöfors) og dekka 225/45-17 ikke stod i vognkortet.

hva skal til for å godkjenne dette, noen som har gjort noe lignende etter at de nye reglene tredde i kraft? noen som har fått godkjent denne dekkdimensjonen (eller større) på 940? hvilken trakfikkstasjon er å anbefale, mysen/drøbak?

 

for senkesettet må du ha tüv godkjenningspapira med deg. der står antall runder som skal være på fjærene + et nummer som skal samsvare med de som står på fjærene.

 

problemet er at disse (ihvertfall på mitt lesjöfors sett) bare er festa med merkelapp. fikk også påpakning på eu-kontroll og hadde da kjørt med det i to år. men forklarte problemet til han på stasjonen og det var helt greit (dette var i Arendal)et problem er selvsagt hvis du har kappa i fjærene og rundene ikke samsvarer med det som står i papirene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo har levert 17" til 900 serien som spesial felger så de skal du ikke trenge og godkjenne.

lesjo settet må godkjennes.

 

Når det ikke står 17" nevnt i vognkortet er det en fordel å få det skrevet inn. Det er ikke alle som vet at volvo har levert 17" til 900 serien som spesial felger

74 Escort

81 Ford Capri

95 Volvo 940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før du drar til bt må du bestille forstillingskontroll hos et verksted, da bt vil se papirer på dette for å godkjenne senkinga,

lysene må også justeres, jeg justerte dem på bt når de rullet den målesaken sin forran bilen. TUV papirer på felgene har jeg aldri hørt snakk om at du trenger. Her måler de bare at innpresset stemmer i forhold til det du kan unnvike fra bilens orginale innpress, tror det er -7,5mm og +7,5mm du kan gå.

Om dekkene går vet jeg ikke, men det burde jo en dekkforhandler vite om du spør.

 

Men det eneste du trenger ang senkesettet er papir på hjulstillinga + at fjærene må være i spenn når bilen er oppjekket.

VOLVO The intelligent choice

----------------------------

81 Volvo 242 TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk fra 14" til 18", bør det ikke være problem opp til 17".

 

225/45-17 er vel den mest korrekte rulleomkretsen du får.. mener å huske det er 0.5% avvik i forhold til 240 dekkdimm iallefall.

 

klarering og rulleomkrets, samt ET på felger er det som teller, som nevnt ovenfor.

 

Hjulstillingspapirer må du også ha med, som også er nevnt ovenfor.

 

Det er alltid lurt å godkjenne ting før man blir stoppet av en usikker person i teknisk kontroll.. Selv om du får godkjent tingene, får du plutselig stress og frister å forholde deg til, istedenfor å bare avtale en visning før du blir stoppet i teknisk!

 

vognkort_242r6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår