Gå til innhold

Oljeretur fra Turbo? Kjapt SPM

Ranger emnet

x8|volvo

Anbefalte innlegg

Heisann!

SPM 1: Kjapt spm sia søkmotor var ute av funksjon

Skal Oljereturen OVER eller UNDER oljenivået i bunnpannen?

Regner med den skal OVER siden d skal renne ned der, men er ikke sikker, derfor hadde det vært greit med et kjapt og enkelt svar...

SPM 2 : Er det en måte å få til dette UTEN å heise opp motoren? (har ikke tilgang på "heis" men par PIT å stå i for å komme under.

På Forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så MÅ returen være over oljenivå, ellers vil olje trykkes ut igjennom tetningene i turbo'n = blårøyk, og turbohavari over tid.

Jeg har grublet litt på dette med oljeretur. I tilfellet med oljeretur fra veivhusventilasjonen så anbefaler man jo å la returen fra catch-tanken (i de tilfellene den har retur og ikke må tømmes for olje manuelt) munne ut under oljenivået i bunnpanna siden det ikke er veivhustrykk under væskenivået. En skulle jo tro at dette kunne gjelde for returen fra turboen også?

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grublet litt på dette med oljeretur. I tilfellet med oljeretur fra veivhusventilasjonen så anbefaler man jo å la returen fra catch-tanken (i de tilfellene den har retur og ikke må tømmes for olje manuelt) munne ut under oljenivået i bunnpanna siden det ikke er veivhustrykk under væskenivået. En skulle jo tro at dette kunne gjelde for returen fra turboen også?

regner med at veivhusventilasjonen kan munne ut under oljenivået siden det er snakk om en og en dråpe i slengen, på turbo renner det jo en liten elv med olje tilbake igjen

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at veivhusventilasjonen kan munne ut under oljenivået siden det er snakk om en og en dråpe i slengen, på turbo renner det jo en liten elv med olje tilbake igjen

Må være noe sånt ja. Men på den annen side skulle man tro at nivået i røret aldri blir høyere enn nivået i bunnpanna.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at veivhusventilasjonen har nettopp en ventilasjon ut i det fri i gjennom, som oftest et lite filter, dette har IKKE turboen. Turboen's oljeretur klarer ikke å presse oljen tilbake til bunnpanna, og vil finne enkleste vei ut, som regel via eksosen... På veivhus ventilasjonen's retur til bunnpannen vil man oppnå den effekten at oljen renner tilbake til bunnpanna selv om man har overtrykk i veivhuset og inn til veivhus tanken. OM man IKKE har returen under oljenivå, men OVER så vil begge slangene fungere som lufting, og ender opp med at olje trykkes ut gjennom begge slangene, og til slutt filteret ved belastning. Jeg har prøvd begge deler, og funnet ut at man MÅ ha returen til veivhus ventilasjonen under oljenivå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til dette er at veivhusventilasjonen har nettopp en ventilasjon ut i det fri i gjennom, som oftest et lite filter, dette har IKKE turboen. Turboen's oljeretur klarer ikke å presse oljen tilbake til bunnpanna, og vil finne enkleste vei ut, som regel via eksosen... På veivhus ventilasjonen's retur til bunnpannen vil man oppnå den effekten at oljen renner tilbake til bunnpanna selv om man har overtrykk i veivhuset og inn til veivhus tanken. OM man IKKE har returen under oljenivå, men OVER så vil begge slangene fungere som lufting, og ender opp med at olje trykkes ut gjennom begge slangene, og til slutt filteret ved belastning. Jeg har prøvd begge deler, og funnet ut at man MÅ ha returen til veivhus ventilasjonen under oljenivå....

Jeg gjorde noen enkle forsøk med et sugerør og et vannglass på kjøkkenbordet i stad og kom til at det måtte være turbosmøringens manglende forbindelse til "atmosfæren" som er den store forskjellen her.

Ideelt sett skal det være et lite undertrykk i veivhuset, men åpen veivhusventilasjon er ikke en god måte å oppnå dette på. En skulle derfor tro at det blir endel trykk i oljereturen fra turboen på de fleste garasjetrimmede biler med åpen veivhusventilasjon også. Hindrer dette olja noe? Regner med at stor diameter på returen gjør problemet mindre, men er det borte? Jeg spør fordi jeg skal prøve lage så god veivhusventilasjon som mulig på min egen motor uten å gå til tørrsumpskrittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå bra å oppnå tilstrekkelig ventilasjon om slangene er grove nok. Ideelt sett så må Ventilasjons slangen være min 25mm, og kansje opp mot 40mm eller mer på en seriøst trimmet turbomotor. Returen til bunnpanna kan godt være 10mm. Filteret må ha samme dia som ventilasjons slangen. Finnes mange gode MC filter å få kjøpt, istedet for de bittesmå filterne Mekonomen og diverse flere sjapper selger. Mye billigere er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå bra å oppnå tilstrekkelig ventilasjon om slangene er grove nok. Ideelt sett så må Ventilasjons slangen være min 25mm, og kansje opp mot 40mm eller mer på en seriøst trimmet turbomotor. Returen til bunnpanna kan godt være 10mm. Filteret må ha samme dia som ventilasjons slangen. Finnes mange gode MC filter å få kjøpt, istedet for de bittesmå filterne Mekonomen og diverse flere sjapper selger. Mye billigere er de også.

I tillegg til å være helse- og miljøskadelig så er åpen veivhusventilasjon suboptimalt. Istedet for filter ut til friluft så bør veivhusgassene føres til innsuget før turboen. I tillegg til dette kan det føres et utløp til selve innsuget, med en enveisventil slik at det ikke kommer ladetrykk i veivhuset når turboen lader. På de nevnte stedene er det undertrykk, i motsetning til i et filter på catch-tanken.

Men hvis sant skal sies har ikke dette noe med turboens oljeretur å gjøre (OT-fløyta pep illevarslende i øret mitt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, veivhus ventilasjonen går inn øverst i en catchtank, der kommer det mye groms som ikke skal tilbake i systemet, tappe flens\kran er i bunn, filter på toppen.

om du sveiser på en nippel øverst på bunnpanna så skaper ikke dette noe problemer for olje returen fra turboen, det som er viktig er:

slangen\røret må ikke ha knekk

det må tåle mye varme som er i området

lett og montere\demontere

få tak i en bunnpanne, sett denne på en blokk som ikke er i bruk, sett nippelen så nærme blokken som mulig, og sveis på nippel stykket mens bunnpanna er montert på blokken, slik at den ikke slår seg.

en annen ting, om du har to kar med vann, og et rør fra øverst til nederst, stopper vann føringen når utløpet er under vannstanden i det nederste karet? neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, veivhus ventilasjonen går inn øverst i en catchtank, der kommer det mye groms som ikke skal tilbake i systemet, tappe flens\kran er i bunn, filter på toppen.

om du sveiser på en nippel øverst på bunnpanna så skaper ikke dette noe problemer for olje returen fra turboen, det som er viktig er:

slangen\røret må ikke ha knekk

det må tåle mye varme som er i området

lett og montere\demontere

få tak i en bunnpanne, sett denne på en blokk som ikke er i bruk, sett nippelen så nærme blokken som mulig, og sveis på nippel stykket mens bunnpanna er montert på blokken, slik at den ikke slår seg.

en annen ting, om du har to kar med vann, og et rør fra øverst til nederst, stopper vann føringen når utløpet er under vannstanden i det nederste karet? neppe.

Veivhusventilasjon

Joda, "grumset" kan føres tilbake til systemet istedet for å ha ei tappekran i bunnen. På den måten får man et vedlikeholdsfritt system. Det catch-tanken skal gjøre er å hindre olje fra å komme inn i innsuget (eller alternativt ut i friluft), ikke å hindre olja i å komme ned i veivhuset igjen.

Oljeretur fra turbo

Jeg har uttak til oljeretur fra turboen nederst i tdi-blokka mi, og det vil jeg nok beholde, jeg bare stusset litt på hvorfor det ikke skulle være mulig å ha oljereturen under oljenivået.

Litt usikker på hvor du vil med vannkar-anekdoten din, men vannføringen stopper nok ikke før vannstanden i de to karene er på samme nivå. Det jeg fant ut under det enkle kjøkkenbordforsøket mitt (og som er allment kjent) var at dersom man tetter sugerøret i toppen så vil ikke vannet som står i røret renne ned. Men dette skal være likt uansett om utløpet står over eller under vannstanden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider