Gå til innhold

Oljeretur fra Turbo? Kjapt SPM

Ranger emnet


x8|volvo

Anbefalte innlegg

I tillegg til å være helse- og miljøskadelig så er åpen veivhusventilasjon suboptimalt. Istedet for filter ut til friluft så bør veivhusgassene føres til innsuget før turboen. I tillegg til dette kan det føres et utløp til selve innsuget, med en enveisventil slik at det ikke kommer ladetrykk i veivhuset når turboen lader. På de nevnte stedene er det undertrykk, i motsetning til i et filter på catch-tanken.

 

Men hvis sant skal sies har ikke dette noe med turboens oljeretur å gjøre (OT-fløyta pep illevarslende i øret mitt...)

 

Dette er vel orginalt på de fleste turbobiler!?

 

Oljedampen ledes ut i atmosfæren pga. at man på en trimmet motor ikke vil ha den inn i forbrenningsrommene fordi oljedamp er en av flere ting som forårsaker tenningsbank..

 

Alle biler med org. montert turbo montert har retur over oljenivå,(hvis det ikke er noen som har et intrikat pumpesystem da)sa da er det vel enklest å konkludere med at det har sin grunn

og at det må være slik.. sikkert pga. mengden olje som kommer ved litt høyere turtall...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel orginalt på de fleste turbobiler!?

 

Oljedampen ledes ut i atmosfæren pga. at man på en trimmet motor ikke vil ha den inn i forbrenningsrommene fordi oljedamp er en av flere ting som forårsaker tenningsbank..

 

Alle biler med org. montert turbo montert har retur over oljenivå,(hvis det ikke er noen som har et intrikat pumpesystem da)sa da er det vel enklest å konkludere med at det har sin grunn

og at det må være slik.. sikkert pga. mengden olje som kommer ved litt høyere turtall...??

 

Jepp, det er originalt på alle biler i dag, og det er heller ikke lov å sende veivhusgassene ut i friluft. Derfor skal jeg ha et positivt system på min, 550 hk tiltross. En velfungerende veivhusventilasjon med ei god oljefelle bør uansett ikke slippe olje inn i innsuget. Saab har et godt system som bør være mulig å bruke selv på trimmede motorer. De fleste catch-tanker som leveres av diverse trim- og stylingfirmaer har jo et betraktelig større fokus på form enn funksjon...

 

En ting er sikkert, olja i turboaggregatet må få fritt utløp, ellers vil den tyte ut litt både her og der, og kanskje tilogmed forårsake turbohavarier.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er originalt på alle biler i dag, og det er heller ikke lov å sende veivhusgassene ut i friluft. Derfor skal jeg ha et positivt system på min, 550 hk tiltross. En velfungerende veivhusventilasjon med ei god oljefelle bør uansett ikke slippe olje inn i innsuget. Saab har et godt system som bør være mulig å bruke selv på trimmede motorer. De fleste catch-tanker som leveres av diverse trim- og stylingfirmaer har jo et betraktelig større fokus på form enn funksjon...

 

En ting er sikkert, olja i turboaggregatet må få fritt utløp, ellers vil den tyte ut litt både her og der, og kanskje tilogmed forårsake turbohavarier.

 

Alle motorer har vel lukket system på veivhusutånding org.

 

Vet det ikke er lov å sende litt damp ut atmosfæren men du satser på å få 550hk. godkjent i en 850?? er vel heller ikke lov med datasprut.. så oljedamp må vel være den minste bekymringa i så måte..

Og nå er det nå engang sånn at om du får flytende olje inn i innsuget eller at den kommer som damp inn der så bryr motoren seg fint lite om det når det kommer til tenningsbank! Men er jo ditt valg sef. og går sikkert fint å kjøre med lukket system,selv om du må inngå noen kompromisser på tenningsverdier osv. i mapen.

men som jeg sa så er det en grunn for at de leder dampen ut i friluft..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle motorer har vel lukket system på veivhusutånding org.

 

Vet det ikke er lov å sende litt damp ut atmosfæren men du satser på å få 550hk. godkjent i en 850?? er vel heller ikke lov med datasprut.. så oljedamp må vel være den minste bekymringa i så måte..

Og nå er det nå engang sånn at om du får flytende olje inn i innsuget eller at den kommer som damp inn der så bryr motoren seg fint lite om det når det kommer til tenningsbank! Men er jo ditt valg sef. og går sikkert fint å kjøre med lukket system,selv om du må inngå noen kompromisser på tenningsverdier osv. i mapen.

men som jeg sa så er det en grunn for at de leder dampen ut i friluft..

 

Godkjent blir den neppe, men det skal ikke komme av veivhusventilasjonen...

 

Hadde en prat om dette med KRB for en stund siden og også han anbefalte tilbakeføring av veivhusgassene til innsuget. Han har det på den røde UR-Quattroen visstnok...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå er det nå engang sånn at om du får flytende olje inn i innsuget eller at den kommer som damp inn der så bryr motoren seg fint lite om det når det kommer til tenningsbank! Men er jo ditt valg sef. og går sikkert fint å kjøre med lukket system,selv om du må inngå noen kompromisser på tenningsverdier osv. i mapen.

men som jeg sa så er det en grunn for at de leder dampen ut i friluft..

 

Veivhusgassene utgjør kun en brøkdel av motorens totale inntak av luft, så de skal ikke ha en oktanreduserende effekt og dermed forårsake tenningsbank.

 

Dersom det kommer olje inn i motoren via veivhusventilasjonen så tyder dette på en mangelfull oljefelle, kanskje i form av en bling-bling catchtank. Olje i forbrenningsrommet kan dog føre til sotdannelse, noe som igjen kan føre til glødetenning/pre-ignition.

 

Selv i F1 har man resirkulering av veivhusgassene via innsuget, så dette er nok ikke noe som kun er forbeholdt utrimmede hverdagsbiler...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljefella er jo der så oljen samles opp og ikke renner inn motoren,men oljedamp vil det alltid komme inn i motoren med et lukket system..

oljedamp vil det vel også alltid være noe av i forbrenningsrommene fra sylindervegger ventilstyringer osv.,så poenget med å lede dampen fra veivhus ut i friluft er vel for å holde det på så lite nivå som mulig,for å unngå glødetenning fra sot.. Har jo ingen garanti for at motoren ikke plutselig øker mengden damp pga. f.eks en knekt stempelring eller en liten skjæring.. så er nok en liten garanti mot å få store mender olje inn i forbrenningsrommene og det det medfører,og likeledes så har du jo måleglass på catchtanken for tømming og hvor du kan oppdage plutselig økning av mengde. og hvis det damper unormalt mye fra filteret så vet du noe er galt.. så slipper du en turbo,intercooler,trykkrør,innsug osv.... full av olje!

 

Så jeg ville kjørt med en catchtank med måleglass i et lukket system pga. muligheten for overvåkning. men det var kanskje det du hadde tenkt og ikke et vedlikeholdfritt system som på en org, motor..

 

Og enhver mengde oljedamp samme hvor liten mendge har jo en oktanredusrende effekt,selv om den er ekstremt liten!

Er vel ikke bare for bling bling at de aller fleste med trimmede motorer kjører med det åpent.. !?

 

Men siden KRB og F1 gjør det så har vel du rett og resten av verden feil..

Vil tro F1 gjør det bla. fordi de må pga. regelverk og sikkert andre grunner også hvem vet..

 

Men er opp til hver enkelt å gjøre med bilen som de vil for meg hvertfall.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oljefella er jo der så oljen samles opp og ikke renner inn motoren,men oljedamp vil det alltid komme inn i motoren med et lukket system..

 

Nei, oljefella er i utgangspunktet der for å hindre olja i å komme inn i innsuget. Hvorfor er det så forferdelig galt at den renner ned i bunnpanna igjen?

 

oljedamp vil det vel også alltid være noe av i forbrenningsrommene fra sylindervegger ventilstyringer osv.,så poenget med å lede dampen fra veivhus ut i friluft er vel for å holde det på så lite nivå som mulig,for å unngå glødetenning fra sot.. Har jo ingen garanti for at motoren ikke plutselig øker mengden damp pga. f.eks en knekt stempelring eller en liten skjæring.. så er nok en liten garanti mot å få store mender olje inn i forbrenningsrommene og det det medfører,og likeledes så har du jo måleglass på catchtanken for tømming og hvor du kan oppdage plutselig økning av mengde. og hvis det damper unormalt mye fra filteret så vet du noe er galt.. så slipper du en turbo,intercooler,trykkrør,innsug osv.... full av olje!

 

Et åpent system vil som oftest gi overtrykk i veivhuset, med fare for blåste veivakseltettinger, dårligere tetting for stempelringene og forurenset olje som følge...

 

Så jeg ville kjørt med en catchtank med måleglass i et lukket system pga. muligheten for overvåkning. men det var kanskje det du hadde tenkt og ikke et vedlikeholdfritt system som på en org, motor..

 

Det var et system som fungerer som det gjør originalt jeg hadde i tankene...

 

Og enhver mengde oljedamp samme hvor liten mendge har jo en oktanredusrende effekt,selv om den er ekstremt liten!

Er vel ikke bare for bling bling at de aller fleste med trimmede motorer kjører med det åpent.. !?

 

Det er jo ingen tvil om at de ikke får olje i innsuget ved å kjøre åpent, men det medfører samtidig de ulempene jeg nevnte ovenfor, så da er spørsmålet om det er verdt det...

 

 

Men siden KRB og F1 gjør det så har vel du rett og resten av verden feil..

 

Vel, KRB og F1 er vel ikke de verste å ha på sin side...

 

Vil tro F1 gjør det bla. fordi de må pga. regelverk og sikkert andre grunner også hvem vet..

 

Selvsagt sier regelverket at de må gjøre det. Oljesøl på banen er jo ikke heldig i 300+. Men poenget er at de gjør det og at det ikke medfører de problemene som du påstår at det gjør.

 

 

Men er opp til hver enkelt å gjøre med bilen som de vil for meg hvertfall.. :)

 

Da satser jeg på et lukket system jeg...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, oljefella er i utgangspunktet der for å hindre olja i å komme inn i innsuget. Hvorfor er det så forferdelig galt at den renner ned i bunnpanna igjen?

 

Er vel innsuget jeg sikter til her da!! er vel innlysende at det renner ned i bunnpanna igjen hvis systemet skal være vedlikeholdsfritt.. kommer vel på det samme om det renner ned eller ikke i bunnpanna igjen på en hardt trimma motor med oljeskiftintervall på rundt 500mil.. damper vel ikke så jævlig mye ut på den tida..

 

Et åpent system vil som oftest gi overtrykk i veivhuset, med fare for blåste veivakseltettinger, dårligere tetting for stempelringene og forurenset olje som følge...

 

Hvorfor skulle det gi dårligere tetting av ringer når det er forbrenningstrykket som presser ut ringene og tetter..

Blåser simmerringene ut så er det ikke utåndinga åpen nok tydeligvis..

Jeg har hvertfall aldri opplevd dette med åpen lufting av veivhus..

 

Det var et system som fungerer som det gjør originalt jeg hadde i tankene...

 

funker sikker fint det.

 

Det er jo ingen tvil om at de ikke får olje i innsuget ved å kjøre åpent, men det medfører samtidig de ulempene jeg nevnte ovenfor, så da er spørsmålet om det er verdt det...

 

Nå er det ikke jeg som har funnet på åpen veivhuslufting og at det finnes er vel på grunn av et behov som kom og deretter ble det brukt et sånt system..

Er vel ikke så mye vaakum i en N/A motor på full gass så hvordan den klarer å holde undertrykk i veivhuset er litt rart..

Siden det er det atmosfæriske overtrykket som trykker luft inn i en n/a motor

 

Vel, KRB og F1 er vel ikke de verste å ha på sin side...

 

Neida,har peil de!

 

Selvsagt sier regelverket at de må gjøre det. Oljesøl på banen er jo ikke heldig i 300+. Men poenget er at de gjør det og at det ikke medfører de problemene som du påstår at det gjør.

 

Ja men du vet sikkert at det på grunn av nødvendighet for motorens funksjon og ikke bare for regelverket (sikkerhet og miljøhensyn) da.. jeg påstår at sot fører til tenningsbank,derfor er det lite heldig med mye oljedamp i et forbrenningsrom.. nå tror jeg det er fint lite allmenheten vet om hva slags løsninger de bruker i F1,så det er vel ikke så standardbetont den veivhusluftinga de bruker..

er ikke så heldig med oljesøl nei og heller ikke med damp i motorrommet på en F1.. men det hadde vært en publikumfrier av dimensjoner om de hadde sølt litt olje.. da hadde verdens kjedeligste motorsport nest etter Corsacup vært verdt å se!

 

 

Da satser jeg på et lukket system jeg...

 

jeg kjører med åpent og får bare være en lallende idiot da! Alt funker tydeligvis og det er ikke bare en måte å gjøre ting på,viktigste er at det funker..

end of discussion..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører med åpent og får bare være en lallende idiot da! Alt funker tydeligvis og det er ikke bare en måte å gjøre ting på,viktigste er at det funker..

end of discussion..

 

Jeg har aldri påstått at du er en lallende idiot. Men det er etpar ting om veivhusventilasjon du ikke vil forstå. Men det gjelder jo iogforseg for meg også...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår