Gå til innhold

Byttet ventilløftere, får ikke gitt gass

Ranger emnet


Lars Erik Johannesse

Anbefalte innlegg

Heihå...

 

Har akuratt byttet de hydrauliske ventilløfterene på min 2.3 NG motor. Når jeg skulle fyre den så startet den etter litt men får 0 gassrespons. Den bare står og durer på CA 1000 O/min. Når jeg gir full gass så har den en ørliten bevegelse på tomgangen men svært lite...

 

Hva kan være feilen ? Feil tenningstidspunkt ?

 

Forslag ?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får ta en kikk og sjekke at alt er skrudd på plass igjen. Sjekk også pluggen til gasspjeldene/gasspotensiometeret og jordingen på innsuget.

Du har vel husket å sette på gasswiren? Oppfestningen på strømpa er festet med et klips, er dette på? Ser du at gasspjeldet åpner? Prøv å gi gass ved å vri på spjeldakselen på innsuget.

 

Går ut i fra at du satte rotoren likt som den stod når du skrudde inn igjen kammen! Når veiv og kamdrev står på merket skal rotoren peke omtrent mot merket i fordelerhuset.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal rotoren stå på NG-motoren når veiv er i ø.d. og kamdrevet er på merket.

 

fordelerNGAAR.jpg

 

Når du stiller tenningen så sett en sikring i bensinpumperelèet før du stiller. Du skal da ha 15 grader fortenning på tomgang.

 

Relèet ser slik ut, men bildet er fra en Audi 80.

 

KE-Jetronic2.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal rotoren stå når veiv er i ø.d. og kamdrevet på merket.

 

fordelerNGAAR.jpg

 

Når du stiller tenningen så sett en sikring i bensinpumperelèet før du stiller. Du skal da ha 15 grader fortenning på tomgang.

 

Relèet ser slik ut, men bildet er fra en Audi 80.

 

KE-Jetronic2.jpg

 

Alt av dilldall er koblet til. Sjekket flere ganger for og være sikker. Vi passa på og time alt 100% men tenkte selfølgelig ikke over fordeleren. Ssom jeg kan se det nå tenner den ca 2cm feil fra stedet.. For da der som rotoren står på bildet ditt skal plugg 1 ha tenning. etter det kommer 2,4,5,3.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av dilldall er koblet til. Sjekket flere ganger for og være sikker. Vi passa på og time alt 100% men tenkte selfølgelig ikke over fordeleren. Ssom jeg kan se det nå tenner den 180% feil. For da der som rotoren står på bildet ditt skal plugg 1 ha tenning. etter det kommer 2,4,5,3.

 

Stemmer, rotoren skal peke mot pluggledning nr 1, altså merket i fordelerhuset. Prøv å stille det som på bildet, skal da være 99% :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sikring, hvor stor ? 5A ?

 

På dette bildet står veivhjulet på hakket sitt, reimhjulet på kammen står på sin plass og slik står fordeleren;

 

Noen som ser noe feil ? :)

 

DSC00112.jpg

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. sikring, hvor stor ? 5A ?

 

Ett fett, bare den er hel.

På dette bildet står veivhjulet på hakket sitt, reimhjulet på kammen står på sin plass og slik står fordeleren;

 

Noen som ser noe feil ? :)

 

DSC00112.jpg

Ja, jeg ser noe feil ;) Du må nok vri fordeleren en (god) del :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var kammen timet opp på nytt, reimhjulet på veiva timet opp nok en gang også fordeleren. Bilen starter og går men ikke på tomgang. Dette pågrunn av lekk i downpipeen fra manifoil til kat. som da sikkert lamdan gir mer suppe.... Og sikkert litt falsk luft her og der...

 

Men ett nytt problem, når vi har hatt den gående ett beite på rundt 1000 o/min også stopper den for så og starte den igjen vil den ikke starte.... Forslag ?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal rotoren stå på NG-motoren når veiv er i ø.d. og kamdrevet er på merket.

 

fordelerNGAAR.jpg

 

Når du stiller tenningen så sett en sikring i bensinpumperelèet før du stiller. Du skal da ha 15 grader fortenning på tomgang.

 

Relèet ser slik ut, men bildet er fra en Audi 80.

 

KE-Jetronic2.jpg

hvorfor skal denne sikringen settes i før tenningsjustering?D ble ikke gjort på min!

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal denne sikringen settes i før tenningsjustering?D ble ikke gjort på min!

 

Som jeg svarte i den andre tråden din, kommer an på hvilken motor du har. På NF- og NG-motoren skal sikringen settes inn før tenningsjustering. Gjelder ikke AAR-motoren som ikke har slikt relè, kun diagnoseplugger (som gjør samme nytten).

 

Om du stiller tenningen på 15 grader uten sikring i vil tenningen bli ca 25 grader med sikringen i.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, fått ett problem... her er saken;

 

Jeg starter bilen. Den starter med en gang helt smertefritt. Lar den gå i 10sek eller 10min for den skyld. Samme skjer uansett. Når jeg da har stoppet den også skal vri på nøkkelen igjen for og starte vil den ikke starte. venter 1 min ca eller no og vrir igjen. Starter igjen.

 

Forslag?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår