Gå til innhold

Problem med "spretting" på banekjøring

Ranger emnet


NM-Performance

Anbefalte innlegg

Er bilen for lav,er det et fjær/vekt/ride height-problem,og ikke demperenes feil...mener nå jeg.

 

Ja, men er jo det jeg mener..

Gule koni feks. egner seg ikke så bra til senking, pga. de kjører med kompresjon kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule koni feks. egner seg ikke så bra til senking, pga. de kjører med kompresjon kontinuerlig.
Hvis de har kompresjon konstant,og det er et problem,så er det bare å senke gasstrykket.. Eller bare kompansere for preload'en med lavere komp-demping/mer returdemping.

Men,ingen av de er vel justerbare på de...og da ser jeg at det er et problem ja...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den bunner er det for lite kompresjonsdemping og for mye retur... Lurer på om jeg ikke misforsto litt: Føles det som fronten "stusser og flyter litt oppå" eller er det fysisk opp-og-ned-risting?

 

Hvor mye synker demperen sammen fra hjulet treffer bakken til bilen står selv? Og,bruker den mer enn 2/3 av vandringa foran før hjulene låser ved normal hard brems? (dvs ikke ved å stampe den inn for å låse de,men for maks retardasjon).

 

Er akkurat som den stusser og flyter oppå ja.. Mister tydelig veigrep på fronten!

 

Har kortet in demperne tilstrekkelig i forhold til senkinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er akkurat som den stusser og flyter oppå ja.. Mister tydelig veigrep på fronten!

 

Har kortet in demperne tilstrekkelig i forhold til senkinga!

Virker det som fronten "setter seg" ved innbremsing? Eller er den "stum"?

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok jeg skal gjenta meg selv i post #6... Setter den seg ikke det grann under bremsing,(og de R-sport-demperene har 100 i kompresjon) så er fjærene litt for stive... Fjærer det knapt,så har jo heller ikke demperen stort å jobbe med,vandringa blir så kort at de neppe har "valving" til å håndtere det. Lett måte å sjekke om den jobber er å huke en liten strips rundt demperstaget (men det ser man kanskje ikke på de demperene?) og kjøre litt,notere hvor mye av fjæringsveien som er brukt,og så ta en solid innbremsing fra litt god fart,og notere hvor mye mer som er brukt... Maks skrubb bør bruke fra halve til 2/3 av fjæringsveien. Resten har du for å ta upp dumper/ujavnheter under innbremsing...hvis fjærere i det hele tatt gir seg. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg nok jeg skal gjenta meg selv i post #6... Setter den seg ikke det grann under bremsing,(og de R-sport-demperene har 100 i kompresjon) så er fjærene litt for stive... Fjærer det knapt,så har jo heller ikke demperen stort å jobbe med,vandringa blir så kort at de neppe har "valving" til å håndtere det. Lett måte å sjekke om den jobber er å huke en liten strips rundt demperstaget (men det ser man kanskje ikke på de demperene?) og kjøre litt,notere hvor mye av fjæringsveien som er brukt,og så ta en solid innbremsing fra litt god fart,og notere hvor mye mer som er brukt... Maks skrubb bør bruke fra halve til 2/3 av fjæringsveien. Resten har du for å ta upp dumper/ujavnheter under innbremsing...hvis fjærere i det hele tatt gir seg. :)

 

 

Takker for veldig fine svar!

 

Skal gjøre litt forandringer og teste dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår