Gå til innhold

Tenningsjustering ved/før kamakselinnkjøring

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Fikk stilt inn tenninga i dag etter at vi fant ut at den var et stort rot. Dette er altså etter topp og kamakselbytte. Motoren starter meget lett. Jeg ruser den opp i 2000+ rpm som det står i instruksene for innkjøring av ny kamaksel. Holder den der i en 7-8 minutter. Faren min ser at noen av grenrørene er rødglødende og èn plugghette brenner (lå litt bortpå det ene røret), så jeg stopper øyeblikkelig.

 

Undersøker litt på nettet og finner en del forklaringer på tilstanden:

 

- for tykk/tynn blanding

- lite fortenning

 

Mener at blandingsforholdet er ok, og heller litt for tykt enn tynt. Gikk opp 2 størrelser på primary jet'en, og bruker de gamle metering rodsene (Quadrajet). Dette på grunnlag av topper med større strømningspotensiale og kamaksel med høyere løft og durasjon.

 

 

Så jeg tror at tenningen er problemet. Ser at det anbefales en 10-12 grader initiell fortenning. Vi stilte den inn med marginal fortenning, etter øyemål (rotor passert terminal til sylinder 1 ved TDC).

 

Spørsmålet mitt er hvordan jeg justerer dette da motoren ikke skal gå på tomgang under kamakselinnkjøringen. Er det snakk om å lage gradskive og justere rotoren i fordeleren (HEI) etter den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en tenningslampe før oppstart, og når motoren går stiller du inn 30-40 grader fortenning. Eksakt gradeantall er ikke så nøye, motoren skal allikevel bare løpe i fri, så detonasjon er ikke noe problem. Når kamakselen har fått sin innkjøring, stiller du tenningen på nytt.

Det er normalt at primærrørene blir røde ved slik innkjøring, særlig hvis du har valgt en kamaksel med tidlig eksosutslipp.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakket motoren ned på tomgang et par sekunder slik at vi fikk sjekket med strobelampe. Var litt usikker på hvor nøye det var at den ikke skulle gå på tomgang under innkjøringen. Men varmen forsvant med mere fortenning, og alt føles og høres bra ut nå. Kamakselen er forresten en Edelbrock Performer plus (EDL2102).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke å la motoren gå på tomgang for å stille tenning.

Når alt er normalt og innkjørt skal du ha en fortenning på 32-38 grader ved 2500-3000 rpm. Det er det vesentlige. Tenningstidspunkt på tomgang er irrelevant i denne sammenhengen, den må du justere forstillingsmekanismen i fordeleren for å få der du ønsker den.

Jesus loves you.... I think you're an asshole..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger da ikke å la motoren gå på tomgang for å stille tenning.

Når alt er normalt og innkjørt skal du ha en fortenning på 32-38 grader ved 2500-3000 rpm. Det er det vesentlige. Tenningstidspunkt på tomgang er irrelevant i denne sammenhengen, den må du justere forstillingsmekanismen i fordeleren for å få der du ønsker den.

 

 

Klipset som festes til pluggledningen smeltet på den strobelampa som hadde innebygd turteller. Vi måtte derfor ta utganspunkt i 10-12 grader fortenning ved tomgang uten vakuum. Dette med en strobelampe uten turteller. Men som sagt, det gikk som smurt til slutt. Bombefly i lav høyde nå!

 

Har en turteller inni bilen av merket Sunpro som plutselig sluttet å fungere for et par år siden. Kom over en for 8-sylindere på CD-cardic til rundt 300 kroner. Så det blir nok handel etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke den kammen er like trøtt i din motor som den er i min motor :)

 

Edelbrocken? Er godt fornøyd etter dagens prøvekjøring. Byttet også til Edelbrock topper ( Performer 64 cc). Den gamle kammen var temmelig slitt, så motoren hadde godt av èn ny. Måtte sikkert ha vurdert ny stall speed om jeg valgte en mer aggressiv kam. Ønsker ikke å ha effekten så veldig høyt opp i registeret.

 

Shift kit fra B & M fungerer også. Hører hvining i dekk når den girer seg opp til 2. ved fullt pådrag i en 30 km/t hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår