Gå til innhold

Hva slags motor skal jeg putte i 76 Dodge Ram?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Jeg har vært så heldig å få fatt på en 76 modell Dodge Ram Power Wagon W300 Custom 5,2 Bensin. Bilen er registrert som motorredskap og siden det da er lov å kjøre på avgiftsfri diesel så blir jeg jo nødt til å putte en diesel motor oppi den!

Men det store spørsmålet er: Hvilken motor bør jeg bruke?

Jeg har satt en maksimumssum på 20 000 i første omgang for denne ombyggingen. Har tenk på GM 6,2D og muligens turbokonvertere denne, men er litt usikker. Hva mener dere?

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dodgene ble levert med bigblokk orginalt men jeg tviler likevel på at du får plass til en Duramax.Blir ihvertfall svært trangt. 6.2 en er litt mindre men likevel mye større enn 318 en som står der. Du får mye arbeid med gearadapter+++ Den orginale 727en er neppe glad i vridet fra en stor diesel. Jeg hadde heller kjøpt bensin for de 20000 kronene.Hvor mye kommer du til å kjøre med bilen?

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en Cummings Diesel i den du, passer ikke med noe GM greier i en Dodge

 

Cummings fra dodge fungerer greit, men har du muligheten så skaff deg en Duramax diesel fra GM. Da har du 450hester på hjulene ved kun chiptrim! smak den ;)

 

Dere har sett for mye på pornofilm gutter! Det heter Cummins...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på Cummins vs Duramax? Bortsett fra fabrikken :P

 

Tja, en Cummins som det er snakk om her er en rekkesekser på 5,9l og er mye brukt som motor i mellomklasse lastebiler. Mens en Duramax er en V8 utviklet og produsert av Isuzu, og er ment som en motor for lettere lastebiler.

 

Et tips til motordonator, Cummins B serie ble levert i 170 hk Ford Cargo, det burde stå noen slike rundt på skroter nå.

 

Skal en konvertere en slik med en diesel så er det jo mye enklere om en bruker en helt mekanisk motor. En Duramax er vel bortimot umulig å få til å fungere i en gammel bil med all elektronikken. En gammel 6,2 er vel stort sett brukendes som moring. Må en bruke en V8 diesel så må det være bedre å bruke en IH 6,9 eller IH 7,3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt sans for GM 6,2 diesel jeg da, selv om jeg ikke akkurat får følelsen av å sitte med Fort Knox til høyre for kneet...

 

Mitt forslag vil likevel være å beholde originalmotoren, medmindre du får tak i en billig Cummins da. De er jo steintøffe... Men litt for moderne for en slik gammel sliter.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de 20000 og kjøp bensin og øl for.Du blir mye mer fornøyd.Og får mer moro.

HVIS du sparer 10 kroner milen på motorbyttet tar det 20000 kilometer bare på å tjene inn det dieselmotoren koster.

Husk du skal ha motorfester, gearkasse, det skal passe til fordelingskassen+++

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den bensinen og ølet kan du putte langt inn der sola ikke skinner!!

 

Et kjapt regnestykke:

Siden bilen er kraftig ombygd med store hjul, tunge vinsjer mm. bruker den ca 3liter på mila! dvs over 30kr,- pr mil!!

Med dieselmotor vil jeg kunne kjøre lovlig på grønn diesel for under en tier på mila.

Det vil si at jeg har spart inn motoren på bare 10000 kilometer!

Bilen vil nok bli kjørt minst 20 i året så derfor lønner det seg VELDIG!!! Får råd til mye mere øl da! hehe:fatality:

 

Trur det blir 6,2 diesel med TH400 kasse og fordelingskasse fra suburban. lager drivaksler, motorfester ol. selv uten problemer!:driving

1975 Volvo 264 GLE Chevy 350 V8

1996 Toyota Hiace 2,4

2003 Peugeot 307SW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår