Gå til innhold

Plassering av delefilter i døra.

Ranger emnet

Dammed

Anbefalte innlegg

På mange biler er det en plastkontakt, som som regel har noen ledige hull (som var tiltenkt kabler) disse kan utvides med en bor og du kan føre kabelen gjennom der.

Det er altså ikke noe snakk om å bore hull i karosseriet!

Jeg trekker alltid helt ny kabel. Ingen skjøting eller selvforskyldt flaskehals her i huset.

Men det er nå meg :rules:

Du får det nok tett men det er alltid en fare for kondens. Det er det også inni bilen, så jeg ville heller ha fokusert på å fått laget et deksel som var drypp/sprut-sikkert. Delefilteret tåler nok en del kondens før det tar skade.

Skjær bunnen av en 1,5 liters flaske og monter delefilteret inni den. Monter så flasken med filteret i, OPP NED i døra. Da vil ikke noe vann renne inn på filteret og du vil få god lufting slik at det lille med kondens vil forvinne fort. Flasken kapper du så den er 2-3 cm lenger enn delefilteret.

Spørsmålet nå er vel om du har plass til dette "flaskede" delefilteret hvis ikke så kan du sikkert komme på noe selv som er mindre enn en 1,5 liters flaske.

Lykke til med prosjektet. Post bilder på din endelige avgjørelse slik at andre kan dra nytte av den!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

borring kommer ikke på tale, og grunnen til at jeg plasserte det i døra var fordi det er realtivt enkelt å ta av døra for å instille, men skal jo heller ikke instille diskanten hver dag...

Det andre var at det var fin plass der.

Det tredje var at da slapp jeg å modifisere noe på bilen, nå har jeg ikke borret noe og generelt så er utseende på bilen 100% lik slik den var før.

Og ingen har svart på spm mitt som er det viktigste. Jeg klarer fint å få det 100% tett, spm er vil filteret skape kondens hvis det er i et sted som er 100% lukket?

Skal mye til for å ikke få kondens. Tenk deg at det blir minusgrader her på vinteren og delefilteret er brått en del grader varmere enn omgivelsene. Dermed blir det kondens.

(dette er i teorien vel og merke, men ville som sagt ikke gamblet på det)

'04 Ford Fiesta 1,4 Trendline Steel

'98 VW Golf IV 1,6L Comfortline (solgt)

'98 Audi A4 1,8T (solgt)

'93 Mitsubishi Colt 1,3 (spiker)

'86 Opel Rekord 2.2i (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en frysepose? så lager jeg en form for avstivning i åpningen slik at posen forblir åpen.

Men hva om jeg så lukker den 100% og jeg får tak i masse silikon kuler som er ment for å fjerne fukt/kondens, det er vel det beste? (med tanke på dørplassering)

Eier av en svart Toyota Celica T23 2000mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke så utrolig krise. Så lenge vannet ikke renner over komponentene så går det greit. Det er ikke store strømmer eller andre skumle greier her. Jeg har delefiltrene mine i dørene(uten diskanjustering) og der ligger de trygt og godt i masse skumgummi.

De 6 komponentene der er snakk om her er ganske robuste!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, nei det er umulig at vann vil renne over selve kompontene takket være selve formen på boksen delefilteret er oppi.

Off topic, queen 2 cd'en er bra. ;)

Skal snakke litt mer med diverse folk om dette bare for å være på den sikre siden. bla bug boyz og tv boden.

Snakket også med farn til en kamerat, han er elektriker og han kan mye om forsterkere og slikt. Audio frelst. Og han sa at så lenge det er passivt så er det veldig motstandsdyktig mot vann, tåler fuktighet men ikke direkte kontakt med vann. Det mente han. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at at de fleste hvertfall er enige om at det tåler en del så ingen fare. Men det er ingen tvil om at det er BEST å ha dem inni bilen, det skal være sagt. Jeg har de selv i døra så om de ryker får jeg sjans til å kjøpe nytt utenom konesperra!

btw. Dette er FØRSTE gang jeg møter noen andre som i det hele tatt har HØRT Queen 2 skikkelig. Det er de tidlige platene som gjore at Queen ble store in the first place-så de er skammelig oversett i disse dager. Folk flest har jo stakkars bare hørt Radio Ga Ga (som er rimelig blodfattig sammenliknet!)

QUEEEEENNNN!!

Gitarist, lydtekniker og ingeniør lydkommunikasjonssystemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja monterer filtrene i døra i morra, alle jeg har spurt i dag sa at det er mye bedre og tryggere å ha dem inne i bilen og ikke i døra.

Angående queen, tror faren min har nesten alle skivene på LP, de er over 30 år gamle noen av dem. Og de funker bra ennå. Overlevd en krig og mye annet de platene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kunne montere d direkte i døra hvis du får det tilnærmet tett, jeg ville gjort det.. uansett hvis det mot formodning skulle gå ødelagt ville det nok ta en stund, det er jo mulig å ta en service på det sjøl en gang i året (åpne opp, se etter fukt og tørke..) ikke så vanskeli jobb.. ;) kjør på (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider