Gå til innhold

Heving av bruktbilkjøp/-salg - kjøpers rett?

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

En kamerat av meg solgte forrige uke en Corrado. Kjøperen fikk som vanlig sett nøye over hele bilen, og prøvekjørt bilen. Samtidig ble standardkontrakten med "selges om bilen er, som forevist, etc".

I ettertid etter at kjøperen tok med seg bilen, har bilen nesten kokt på tomgang, motorlampen har begynt å lyse, og dynamoreimen har røket. Nå ønsker kjøperen å heve kjøpet.. Spørsmålet mitt er da om han har rett til det?

Etter hva jeg har lest meg frem til i alle forvirrende lover, paragrafer og artikler både i kjøpsloven, NAF og forbrukerrådet, så har kjøperen rett til å heve kjøpet om selgeren har tilbakeholdt opplysninger ang. vesentlige feil og/eller mangler og bilen var i vesentlig dårligere tilstand enn forventet i forhold til kjøpssum.

I dette tilfellet har selgeren vært helt ærlig og ikke holdt noen bevisste feil eller mangler hemmelig, og kjøpssummen var et godt stykke under listeprisen på en 91' VW Corrado G60.

Kjøperen i dette tilfellet skulle vise seg å være av den litt uforsiktige typen, og tømte både 1., 2. og 3. gir ved full gass ved kald motor, når han prøvekjørte bilen. Uansett så er vel det et dårlig argument i en rettslig sammenheng.

Òg en annen ting, hvis kjøperen får gjennomslag for å heve kjøpet, har da kjøperen plikt til å få fraktet/kjørt bilen til selgeren igjen? Hvem skal isåfall betale fraktutgiftene?

Håper ihvertfall noen kan gi meg noen gode svar på dette, i stedet for alle de forvirrende ordene og uttrykkene som står i lover og paragrafer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en dynamoreim ryker og at en motorlampe begynner å lyse er ikke grunnlag for heving av kjøp. Og at den nesten har kokt på tomgang... Hva så?

Det må kunne bevises at dette var noe selger burde visst om og unnlatt å fortelle hvis det skal være grunnlag for kjøpsheving. Ingen av disse tingene er det..

Det er tross alt en brukt gjenstand det er snakk om, men ikke en gang på en ny bil hadde man fått heva kjøpet på det grunnlaget.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Viftereima koster jo uansett ikke mer enn ca 200,- kr.

Kjører han slik i fortsettelsen tar det ikke lange tiden før laderen raser heller. Med G-lader skal man holde seg unna turtallsperren, da den fører til veldig høyt oljetrykk inne i laderen, noe som etter hvert sprenger ut simringene i scrollen.

Når bilen er solgt som den er, og prisen er betydelig under listepris kommer kjøper ingen steder

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men si at bilen er solgt som den står, men med en pris høyere en listepris, stiller man da sterkere hvis man vil heve et kjøp?

Kanskje, for da må man jo forvente at bilen holder en bedre standard enn bilene man hadde fått til listepris. Men man kan også bare si at du har vært dum som kjøpte en alt for dyr bil.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider