Gå til innhold

Ulovlig øvelseskjøring?

Ranger emnet

SaSSeR

Anbefalte innlegg

Om jeg som er 21 år tar med f.eks dama som er 19 og ikke har kortet og øvelseskjører og blir stoppet i kontroll, hva blir da konsekvensen?

Jeg har hatt kortet siden jeg ble 18, og hun har med lappen på at hun har gjennomgått trafikalt grunnkurs.

Reglene for øvelseskjøring er vel trafikalt grunnkurs for den som øvelseskjører og at den som er med skal ha fylt 25 og ha hatt kortet sammenhengende i 5 år?

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg som er 21 år tar med f.eks dama som er 19 og ikke har kortet og øvelseskjører og blir stoppet i kontroll, hva blir da konsekvensen?

Jeg har hatt kortet siden jeg ble 18, og hun har med lappen på at hun har gjennomgått trafikalt grunnkurs.

Reglene for øvelseskjøring er vel trafikalt grunnkurs for den som øvelseskjører og at den som er med skal ha fylt 25 og ha hatt kortet sammenhengende i 5 år?

Orker ikke å gå i detalj, men du risikerer å miste lappen, og hu får sperrefrist.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 months later...

jeg lurer på en annan ting ang øvelses kjøring, er det lov til å øvelseskjøre med prøveskilt?

har hørt at det ikke er lov.. men står ingenting på kjøreseddelen, eller baksiden av arket prøveskiltene sitter på.

eneste som står er "gyldig førerbevis skal medbringes"

men det skal det vel når man kjører til vanlig også? førerkort skal jo medbringes?

og den voksne regnes jo som "fører"

-BMW e30 320 tramp drifter posjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan lærekjøre med prøveskilt så lenge formålet er noe annet.

dersom du kjører rundt for å lære deg å kjøre bil er det ulovlig.

dersom du har kjøpt deg ny bil i hammerfest kan dem ikke nekte deg å kjøre hjem på prøveskilt om ex. faren din er med.

men man kan jo få prøveskilt pga prøvekjøring av bilen? å da er det vel lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
Er det slik at man kjører på ledsagers forsikring ved øvelseskjøring med prøveskilt ? Siden man må være 18 og ha lappen for å hente ut prøveskilt som _bare_ kan kjøres av den som ble registrert på prøveskiltet

Man trenger IKKE å være 18 for å hente ut prøveskilter. Hva med alle med moped uten skilt?

GTti

244Rat 1975

FUNKSJON FØR FORM

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har som foremål å teste bilen(første gang på vei på 5-6 år), er det gyldig grunn for prøveskilt?

OT; Kan jeg endre eier på en bil som ikke er registrert, eller må den registreres først?

jepp.. testkjøring er gyldig grunn for prøveskilt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har som foremål å teste bilen(første gang på vei på 5-6 år), er det gyldig grunn for prøveskilt?

OT; Kan jeg endre eier på en bil som ikke er registrert, eller må den registreres først?

Les og lær om prøvekjøring og prøveskilt: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-002.html#2-7

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ettersom jeg ikke fikk svar på det jeg lurte på med å lese i denne tråden og linken som ble lagt ut så spør jeg:

Kan jeg som 17 åring testkjøre en bil som jeg har kjøpt av et importfirma??? Hensikten er å prøve bilen ikke for å øvelseskjøre, men siden jeg er 17 så må jo "L" bakpå.. så jeg blir litt forvirra fordi det er jo både øvelseskjøring og testkjøring..

Det er forøverig snakk om en Toyota Soarer...

takker for svar

http://www.PowerDrift.no

I Live My Life Sideways...!

Mvh Fredrik Øksnevad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg ikke fikk svar på det jeg lurte på med å lese i denne tråden og linken som ble lagt ut så spør jeg:

Kan jeg som 17 åring testkjøre en bil som jeg har kjøpt av et importfirma??? Hensikten er å prøve bilen ikke for å øvelseskjøre, men siden jeg er 17 så må jo "L" bakpå.. så jeg blir litt forvirra fordi det er jo både øvelseskjøring og testkjøring..

Det er forøverig snakk om en Toyota Soarer...

takker for svar

Du kan jo kjøre bilen på ein bane. Om du bur i Rogaland så er det ein go-kartbane på Reve eg har sett at nokon har kjørt med bilar der.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre bilen på ein bane. Om du bur i Rogaland så er det ein go-kartbane på Reve eg har sett at nokon har kjørt med bilar der.

Ja, det vet jeg... men de slepper ikke utpå en som bare har i tankene om å kjøre på skråss!

men lurer jeg fortsatt på spørsmålet mitt om det faktisk er lov for meg å kjøre en bil med prøveskilter.. ;)

http://www.PowerDrift.no

I Live My Life Sideways...!

Mvh Fredrik Øksnevad

Lenke til kommentar
Del på andre sider