Gå til innhold

Hvordan stille tenning?

Ranger emnet


matros72

Anbefalte innlegg

Er d noen som kan si eksakt hvordan tenningen skal stilles på 2,3e motoren?D er vist mye usikkerhet ute å går når d gjelder d.Den skal tydeligvis ha 15 grader fortenning på tomgang,men...Va er d med d at lysene skal være av?sette sikring i bensin rele?m.m.På min bil ble den justert på tomgang,men med parklys på(går ikke ann å slå av lysene med bryteren da d er automatisk kjørelys på den)å ikke ble det satt inn sikring i bensinrele heller.Har egentlig dette betydning Da??

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvilken motor du har. På NF- og NG-motoren skal det settes inn sikring i bensinpumperlèet før justering, mens AAR-motoren ikke har noe slikt relè med plass til sikring.

 

Nei det aner ikke jeg vilken bokstav kode det er på motoren nei,hvor finner jeg den?Det er snakk om en 92 mod Audi 100 2,3e quatro.Det som er merkeli er at jeg var på et lokalt verkste å skulle få justert tenninga å før de justerte så hadde den 5 grader fortenning å de justerte den til 15 grader.bilen virker ikke fult så kvikk lengre etter justering merkelig nok? De brukte vanlig tenningslampe,men satte verken i noen sikring eller slo av noen lys når den gikk på tomgang.Bilen går helt rent å pent både på tomgang og gasspådrag,så jeg fatter ikke dette?Det er vel sånn at jo mere fortenning,jo mere yter motoren..eller?

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorkoden står på blokka rett under tennplugg nr 3 sånn ca. Er sikkert AAR-motor du har seiden det er en 92-modell. På din skal du ha 15 graders fortenning på varm motor, alt som trekker strøm skal være av. Du har nok ikke slikt relè med plass til sikring.

 

Ja, jo mer fortenning jo mer effekt, men alt innenfor rimelighetens grenser. Optimal tenning er rett før du får tenningsbank!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det, men hvorfor justerte du tenningen i første omgang? Mente du den var feil?

 

Hvar fordi jeg hadde vanvettig tenningsbank og justerte selv på fordeleren for å få den vekk.D viste seg jo å være reg reima som var 3 tenner feil,så da jeg fikk huket den rett igjen så var d vel en fordel å få tenningen på rett plass igjen.Men virket jo som den var mere rett før de justerte.Men nå virket ikke han som gjorde dette helt sikker i sin sak,så gudene må vite om den er rett i d hele tatt,virker ikke sånn på bilen ivertfall..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår