Gå til innhold

Motor specs tråden

Ranger emnet


Shorty85

Anbefalte innlegg

Det har etterhvert blitt en del gromme volvoer... tenkte jeg skulle prøve og få i gang en tråd som gikk på specs, hva du mener ble bra med motoren og hva du ville gjort annerledes+++

Generelt alt som er gjort med grom maskinene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo skrive om min. Ikke den grommeste motoren akkurat men:

 

98 mod. b230ft, helt original, bortsett fra chip og litt høyere ladetrykk.1bar

Alu intercooler, 2,5" rustfrie rør og samco og maxam-tuning silikonbend med kraftige svindyre slangeklemmer fra Tess, K&N filter, Turboxs resirkulerbar dump, Turbosmart pysventil.

Getrag 265 kasse med Sellholm girspak og 92mod 1031 bakaksel med truetrac og 3,54 utveksling kommer på i løpet av høsten.

 

I løpet av vintern blir det 19t turbo, 531 topp og en annen kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha med en sugemotor i denne tråden også;)

Legger meg i samme klasse som Kristian her... Ikke det grommeste:)

 

Min er en borret 230f blokk (96,6mm) med orginale råder og de stemplene som har smidd toppdel som er ballansert med sinter, portet 531 med 38/48mm ventiler, spesial cam m/14,2mm løft og snill durrasjon, 2dobble weber 48mm, JT3" med siomons 2,5" 4,2,1 grenrør.

Bygges anntagelig om til 2,6l i vinter.

 

Hadde jeg bygd en ny en så hadde jeg gått for 2,6l med en gang og byttet ut gassere med sprut og spjeldhus med 4 separate spleld.

Hilsen Jonas.

 

1983Volvo 244glt(solgt)

1982Volvo 242Sugis http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=158767&highlight=sugis

1996Passat TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg med jeg og da,, ikke noe grom motor,, skal bare få bilen godkjent så ny motor:)

 

men slik den er nå: b230f blokk ET innmat, 531 med a kam. 16T med 3"vinklet eksoshus, med 3" anlegg resten,, og 1bars trykk, kommer med alu ic men ikke enda, :)

 

sprute er lh 2,4 med chipper som poffs her på forume har skaffet,, :)

ford granada 2,8i. *solgt*,ford escort*solgt*

volvo 240 90mod *solgt* volvo 740turbo*solgt*

volvo 240tic lekebilen:)volvo91mod*skrot*

Pajero90 kort 2,5tdi bruksbil

tigger alu/syrefast/svartstål pm om det er no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye motoren min

"s90r 426hk motor" (nybygget av s90r på forumet)

 

B6304FS blokk m. 95' topp

V70 lavkompresjonsstempler

Pianotråd i topp-pakning

Twinturbo (xc90 t6 turboer, nye)

31"x12" Intercooler, 3" inn og 3" ut

3" lmm (org)

org dyser

motronic 1.8

 

Planer for motoren:

VEMS tror jeg at jeg kanskje skal ha meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja. kvalifiserer vel til kategori "modifisert" motoren min å da..

 

Har:

-92 mod F blokk, borra til 1OD med KS stempel og AutoVerdi råder.

- 531 topp med 40-46 ventiler og bra porting, denne er utstyrt med en KG2T Kam med justerbart drev

-3" rustfritt eksos

-Electromotive Tec3 med Wastespark

-1600cc dyser

-porta innsug

-Greit stor turbo, 60mm wastegate, 3" trykkslanger og IC

-Bmw 262 girboks, og orginal 240 spærra bakaksel(!) får se hvor lenge den holder..

-MSD bensinpumpe og 10mm bensinslanger.

 

 

effekt har jeg ikke enda da turboen hvarerte.. nesten færdig med bytte nå! Men det blir vel litt guffe..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan nå skrive bare for morro..

 

fk motor fra 95, med chip, a kam, t3 turbo på vei nedi fra cossie.., større dyser, og litt småstæsj.. forhåpentlivis opp mot 300 hk!

 

drivline er m46 med volvo diffbrems aksling..

 

ikke bøseste man får tak i, men det oppgraderes jevnlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

531 topp som er høvlet 4/10 (satser på at dette går bra)

nye mahle-stempler, org f-blokk med veiv og råder.

porta et-innsug, saab-turbo t3, org 240 cooler, 3" jt fra turbo (2 lyddempere), Megasquirt datasprut, m47 så lenge den holder, åpen diff (trenger man diff for å sladde satser man for lite =P)

Trur det var sånn ca det :) har kjørt 2 runder i byn med org f-sprut og liiite ladetrykk, så vet at maskinisten funker i allefall :) kommer på veien så fort som mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye motoren min blir sånn:

Penta bånndel 2,5L med H råder og 8,5:1 i komp.

531 topp, std ventiler, dobble ventilfjærer, porta begge sider samt frest forbrenningsrom og en vass turbokam.

940 grenrør som er matcha mot toppen og turbo.

GT3071R turbo

Glt innsug som er matcha mot toppen samt innsveisa dysehull.

610cc dyser, 84mm LMM og spesialchips.

Alu cooler, 3 tom eksos osv.

 

Motoren er ikke ferdig enda, skal bremses i løpet av høsten etter planen.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skrive min da.

 

B23ET bunndel

405 topp lett pussa

K-kam, ikke egnet for gatebruk eller mildt trimmede motorer. Åker ut og byttes til en A-kam.

Mitsubishi 19T turbo på lett porta 940 grenrør

968 dyser (465cc) b230fk innsug

76,8mm LMM

Walbro GS341 bensinpumpe

600x300x76 IC med 3" trykkrør

Viking spesialchip

3,8 bar bensintrykk

1,3 bar ladetrykk

 

Har ikke bremsa, men skal ligge rundt 300hk+/- med dette oppsettet. Fullt ladetrykk litt før 3000 rpm, men begynner ikke dra skikkelig før 4000 rpm pga den jævla K-kammen. :P

Gleder meg til å få i A-kam.

Funker bra og går som ei kule nå også, har ikke kosta allverden å bygge heller. :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får skrive min da.

 

B23ET bunndel

405 topp lett pussa

K-kam, ikke egnet for gatebruk eller mildt trimmede motorer. Åker ut og byttes til en A-kam.

Mitsubishi 19T turbo på lett porta 940 grenrør

968 dyser (465cc) b230fk innsug

76,8mm LMM

Walbro GS341 bensinpumpe

600x300x76 IC med 3" trykkrør

Viking spesialchip

3,8 bar bensintrykk

1,3 bar ladetrykk

 

Har ikke bremsa, men skal ligge rundt 300hk+/- med dette oppsettet. Fullt ladetrykk litt før 3000 rpm, men begynner ikke dra skikkelig før 4000 rpm pga den jævla K-kammen. :P

Gleder meg til å få i A-kam.

Funker bra og går som ei kule nå også, har ikke kosta allverden å bygge heller. :)

 

 

Min 242 har samme oppsett som over, bortsett fra portet og dekompet 531-topp med VX3-kam retardert et par grader :volvsmile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

holder på å bygge meg ny motor nå, så veit ikke noe om hester ogsånn ennå

 

Oppsettet på den blir:

-b234 blokk

-eagle stål H-råder

-16v topp

-Custom JE stempler, bestilles på mål fra VS-motor

-hjemmebygd grenrør

-hjemmebygd innsug

-Siemens decca 820cc dyser

-Garret T4 turbo

-datasprut

-alt i bunndelene er avbalanset

+++ husker ikke alt i farta

Volvo 245 -"racebussen"

Toyota Hiace

Ford escort mk1 rs2000

 

---DO88.se---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår