Gå til innhold

Test av motoroljer

Ranger emnet

Dennis87

Anbefalte innlegg

Fant denne testen av motoroljer for en stund siden, merkelig at de fleste store merker utenom Valvoline gjør det så dårlig. ser ikke ut som Redline er så bra heller men at det er Royal Purple som gjelder. i alle fal på egenskapen av oljen som de tester i denne testen.

blir nok Royal Purple eller Valvoline olje på meg neste gang jeg kjøper.

http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne testen av motoroljer for en stund siden, merkelig at de fleste store merker utenom Valvoline gjør det så dårlig. ser ikke ut som Redline er så bra heller men at det er Royal Purple som gjelder. i alle fal på egenskapen av oljen som de tester i denne testen.

blir nok Royoal Purple eller Valvoline olje på meg neste gang jeg kjøper.

http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

oj. Det var virkelig stor forskjell fra de billigste til Royoal Purple

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maskinen kalles en "timken" maskin og testen det samme. Testen er helt urelevant for motoroljer og representerer ikke driftsmiljø i en motor.

Timkenmaskinen er designet for å teste gearoljer og smørefett, og brukes i dag kun av folk som selger "snake oil" (oljetilsetninger, etc..).

Sjampo vil gjøre det bedre i denne testen enn motorolje :)

En annen test som Amsoil bruker, "4 kuler" er også uegnet til å vise hvor god en olje er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den maskinen kalles en "timken" maskin og testen det samme. Testen er helt urelevant for motoroljer og representerer ikke driftsmiljø i en motor.

Timkenmaskinen er designet for å teste gearoljer og smørefett, og brukes i dag kun av folk som selger "snake oil" (oljetilsetninger, etc..).

Sjampo vil gjøre det bedre i denne testen enn motorolje :)

En annen test som Amsoil bruker, "4 kuler" er også uegnet til å vise hvor god en olje er.

Det var min tanke da jeg leste testen også.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 years later...

Testen brukes tydeligvis ikke bare av selgere av "snake-oil", da denne testen er utf�rt av et bilblad. Hvis man testet bare 1 olje var testen irrelevant, men testen er en direkte indikasjon p� styrken p� oljefilmen, og er relevant for sammenligningen sin del. Mener du at styrken p� oljefilmen ikke har betydning p� en motorolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hauggammel tråd 1-winking.gif
Testen ER irrelevant i den forstand at det ikke kan trekkes paralleller mellom denne testens mekaniske påkjenninger og miljøet inni en motor. Det som kommer nærmest er kamaksel mot løftere, altså små belastede flater som glir mot hverandre. Mengden sink og fosfor i oljen er særdeles utslagsgivende hva styrken på oljefilm angår, da i motorens miljø.

med 800 ppm sink, ned i 600 ppm er normalt på longlife-oljer!

Oljen med mest sink/fosfor, som man får i dag, er Pennzoil GT Performance og har ca 1900 ppm.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider