Gå til innhold

Nytt anlegg, utfordringer!

Ranger emnet

panaquel90

Anbefalte innlegg

Hehe hvor lenge var adam i paradis, er og blir newbee i dette.

postet denne http://www.bilforumet.no/bilstereo/175817-nytt-anlegg.html Anlegget er så vidt igang og høytalere langt fra inkjørt men ett problem synes åpenbart, to slike subber med den forsterkeren lar desverre ikke en skarve kicker kx350.4 slippe til, den overdøves mere eller mindre helt. Er det noen gode forslag på en forsterker som kan drive resten av høytalerne godt nok slik att jeg slipper og strøpe subbene helt ned?

Hva med strøm? Må det oppgraderes for og få full effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Eg rekner med at du veit at du har volumknapp på forsterkerene.

Eg veit ikkje korleis spiller du har og korleis du har kobla den til forsterkerene, men du kan og justere volumet til forsterkerene ifra spillerene. (på ein eller annen måte)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig justere ting slik at de spiller bra sammen. Hvordan måler du hvor hardt de jobber?

Men hvis du mener det er for mye bass, så sjekk at alle innstillinger på spiller står på 0 og evt bassboost eller slikt er av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og :hide du har så rett, var riktignok ikke noe av det du beskriver, det var sjekket og kryss sjekket mange ganger men det var en liten bryter på forsterkeren som stod i feil position. Dette gjorde att alle de vanlige høytelerne spilte som en sub og det ble ikke bra :shake . Rookie mistake men slik lærer man LOL.

Nå låter det bare kjempe bra, gleder meg som en unge til subbene er inspilt så jeg kan spille lit hardere på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Mye rare meninger om det med inspilling av anlegg, men en ting er sikkert og det er att det er utrolig hvor mye bedre elementer høres ut etter bare noen timer med spilling. Presset de bitte litt igår og det er utrolig bra trykk i de elementene etter midt skjønn.Spennende og sjekke en dag hvor bra de spiller sån målt i Desibell. Må jo få testet det

:ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vell ikke vært påstått attt høytalerene yter sitt beste på kort tid heller. Er vell mere ett spørsmål om det er ett poeng og vente i det uendlige før man belaster høytaleren fult, hvis jeg ikke er helt på bærtur( noe som er sansynlig att jeg er lol) har jeg forstått det slik att noe av poenget med og spille inn ett element er, og la elementet gradevis svinge mere. Slik att det blir smidigere og tåler økt belastning. Dette kan man jo i ytterste konsekvens forutsatt att elemntet overlever det, si att man oppnår fortere ved og sette max belastning på elementet med en gang. Veldig mange vill påstå att det er galskap og kjøre in elementer slik og att man skal bruke helt opp i hundre timer på dette. De fleste jukser vell mye i forhold til det og det går som oftest bra. Så ofte er det vell ett spørsmål om hva man kan gjøre kontra hva man bør gjøre. Men alle er vi enig om att ett godt inspilt oppsett låter bedre enn ett helt nytt ett;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tillater meg (IGJEN) å komme med et innspill på dette med innspilling.

Innspilling skulle etter min mening ha blitt hetende stabiliseringstid.

I denne perioden så vil elementet forandre lydkarakter og etterhvert som opphengene blir myket opp vil elementet spille høyere og dypere ned i bassområdet.

Hvis et element ikke tåler å bli belastet med musikk på normalt høyt nivå i fra begynnelsen av, så er det ikke rare kvaliteten på det.

Mitt råd:

Spill musikk så høyt du ønsker og du vil selv høre når det er tid for å skru volumet enda høyere opp etterhvert som de bevegelige delene blir myket opp.

Til informasjon så koplet vi opp en RE Audio XXX12 på en US Amps MD1D forsterker og matet dette med 10 Hz.

Resultatet var at utsvinget på over 10 cm ikke skadet elementet i det hele tatt.

Mvh

Pål

(som aldri spiller rolig i begynnelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beveger oss mligens en smule fra tema her men greit for meg. Hvis det er slik att man ikke trenger spille in høytaler som her hevdes kunne det vært intresant og hørt argumentene for hvorfor man skal spille det pent inn. Jeg skjønner jo att ett øre som ikke bryr seg om elementene plages veldig kan ødlegge dem, men er det farlig og presse det oppover uten og overprovosere? Ren er dette er emdebatt som er gammel her på forumet, men er det nettopp det som er problemet att tidene forandrer seg? Er utstyret blitt så mye bedre att det ikke lenger er nødvendig? Mener ikke søke noe fasit men en intereasant diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider