Gå til innhold

Noen som har 260E fra 1991 og oppover?


rdank

Anbefalte innlegg

Har et problem på gassoverføringen som jeg ikke finner ut av.

 

Så jeg lurer på om det er noen som har en 260, eller andre med 6`er fra 91 og opp, Som kunne tatt av luftfilterboksen og tatt et bilde av gasstag, fjærer og wire slik at jeg kan sammenligne.

 

Eller om noen vet om det finnes bilder/tegninger av slikt på nett? Haynes for eks?

 

Mhv

Reinhardt

Volvo 745 TIC

Chevrolet Corvette 1973

Kawasaki 750 H2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikke samme lenke-systemet.

 

På vår bil går gass-wire`en på en todelt brakett. Den ene delen går via et stag til et potmeter som kickdown-wire`en sitter på. Denne ser ut til å være 2-delt. Den andre går til gasspjeldet via et fjærende stag.

Problemet er at spjeldet ikke følger bevegelsene til gasspedalen. Det blir ganske mye forsinkelse og spjeldet får heller ikke full åpning ved full gass. Altså: Når gasspedalen trykkes beveger potmetert seg men ikke spjeldet før ca 1/4 vandring(gass). Dette fører til at når spjeldet først åpner svarer motoren med 1/4 gass. Bilens eier mener dette kom plutselig.

Har skiftet dempestaget mellom braketten og spjeldet til ingen nytte.

 

Ikke enkelt å forklare, men skal ta noen bilder i morgen.

Volvo 745 TIC

Chevrolet Corvette 1973

Kawasaki 750 H2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er motoren som styrer gasspådraget ja. Høres ut som elektroniske gasspedalen er ute av funksjon, og dermed så er det nødsystemet som trår inn. (den demperlignende greia mellom spjeldet og gassvaieren.)

 

Om du tar en titt på forumene til http://www.mercefreaken.com og http://www.mbentusiastklubb.com og søker på elektronisk gasspedal eller lignende så vil du nok forhåpentligvis få opp noen tråder med funksjonsbeskrivelse og lignende. Har forklart det der noen ganger.

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Skal leite.

Så det er el. gass på denne ja. Det var det jeg fryktet :)

Det er som du sier nødsystemet den går på nå. Eieren sier også at pedalen er tyngre nå enn før, og det kommer jo selvsagt av samme grunn. Nå må han fysisk åpne spjeldet og motvirke returfjæra med gasspedalen...

Volvo 745 TIC

Chevrolet Corvette 1973

Kawasaki 750 H2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

 

 

Har litt bedre tid nå, så jeg kan forklare hvordan dette fungerer. Tipper ASR-lampa lyser nå også?

 

Som du ser går jo vaier inn på en stagkonstruksjon som går inn på en sensor. Nederst på bildet. Litt usikker på måledata på denne, men antar at den har variabel motstand avhengig av vinkel. (har ikke hatt trøbbel med min ennå serru. ;) )

Denne gir iallefall signalstrøm til hjernen til elektroniske gasspedalen, denne står bak batteriet. Mener å huske at det er den midterste av de 3 som står der. Denne kommuniserer med POT-meter, ABS/ASR styringsenheten (bakerste av de 3 hjernene) og aktuatoren som styrer gasspjeldet.

 

POT-meteret sitter i framkant av mengdefordeleren, går en ledningspakke med 3 ledninger inn på denne.

 

 

Det jeg ville ha begynt med var å dra av kontaktene på sensoren på "gasspedalen", aktuatoren og POT-meteret og rengjort disse. Sørget for god kontakt.

Deretter ville jeg ha rengjort og smurt opp alle stag og overføringer i forbindelse med gassvaier/pedal og aktuatoren.

 

Kan hende jeg har noen koblingskjema liggende på pdf på maskina i kjellern. Skal se etter litt senere. Lykke til

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar.

Er vel omtrent det jeg har klart å lese meg til etterhvert også. Et koblingsskjema hadde ikke vert å forakte nei :)

 

Men bruker noen av disse delene å ryke eller er det stort sett kontaktproblemer det går i?

 

Jeg er forresten bilmekaniker, men etter 10 år i bransjen har jeg nå byttet beite så har dermed ikke tilgang på teknisk dok lenger, så det du kan tilby mottas med takk!

Volvo 745 TIC

Chevrolet Corvette 1973

Kawasaki 750 H2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, ryke og ryke. Hender det skjer at aktuatoren sliter med å fungere etter noen år, har også skjedd at sensoren i forbindelse med gasspedalen slutter å fungere.

Svært sjeldent at tps slutter å fungere.

Skal ikke se bort fra at skitt og lort har trengt seg inn i en eller begge komponenter.

 

Kan jo hende at OVP-releet har klikka, men da vil mest sannsynlig også ABS være død. Litt usikker på om elektroniske gasspedalen også går gjennom overspenningsvernet.

 

Mener at aktuatoren er relativt lik de som brukes i forbindelse med cruisekontroll på blant annet M102 motoren. ;) (230E og sånt)

 

Kan vel legge til at det er veldig enkelt og billig å ettermontere cruisekontroll på denne bilen. Trenger en brukt eller ny hendel og nytt (brukt) rattstammedeksel med hull til hendelen. Kontakta sitter under dashbordet, like ved der hendel til blinklys/fullys/vindusvisker er koblet til. :)

02 MB C220T CDI Avantgarde

93 MB 220E

x - 86 MB 230E

x - 90 MB 300TE

x - 88 MB 230E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår