Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av turbo

Ranger emnet

vectra.turbo

Anbefalte innlegg

Som topic sier, skal til og handle turbo og trenger hjelp fra fagkyndige :)

Har mest lyst og kjøre intern wastegate, så det begrenser vel litt (?) har sett på t3/t4.

tenker og kjøre min. 300hk

har sett på denne for eks.

Inlet:

2"

Outlet:

3"

Bearing:

Wet Floating Bearings

Oil Inlet:

1/8 NPT Oil Inlet

Flange:

Standard T3 Flange

Swaps:

Great WHP on B Series Swaps

Compressor:

.48 A/R Compressor

Turbine:

.60 A/R Turbine

Fits:

2.5" V-Band Outlet T3 and T3/T4 Manifolds

noen innspill?

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som topic sier, skal til og handle turbo og trenger hjelp fra fagkyndige :)

Har mest lyst og kjøre intern wastegate, så det begrenser vel litt (?) har sett på t3/t4.

tenker og kjøre min. 300hk

har sett på denne for eks.

Inlet:

2"

Outlet:

3"

Bearing:

Wet Floating Bearings

Oil Inlet:

1/8 NPT Oil Inlet

Flange:

Standard T3 Flange

Swaps:

Great WHP on B Series Swaps

Compressor:

.48 A/R Compressor

Turbine:

.60 A/R Turbine

Fits:

2.5" V-Band Outlet T3 and T3/T4 Manifolds

noen innspill?

Du har vel byttet om på noen fakta her?

Inlet: 3"

Outlet: 2"

Kompressor A/R 0.60

Turbin A/R 0.48

Er litt skeptisk til disse billige turboene, pga at de er svært skjelden oppgitt med annen trim på eksosen enn nettopp std T3.

Dette er alt for lite på en turbo som skal levere over 300Hk, det resulterer i havari etter kort tid på grunn av alt for høyt mottrykk når effekten begynner å klive oppover.

Det er heller ikke sikkert disse billig turboene er levert med 360 graders lager, noe som du absolutt burde vurdere ved kjøp.

Billigere i lengden å kjøpe en bra turbo direkte!

Anbefaler trim 50 - 60 på kompressor delen (T04), og minimum steg 3 A/R 0.63 eller 0.82 på eksosdelen.(T3)

Snakk med Martin Schanke, Norsk turboimport, eller Protrim.

Disse ser ut til å ha hyggelige priser på Turbonetics.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte turbo fra KRB for en par år siden.. fortalte hvilken effekt jeg sikta på (350hk.)og han sendte meg Turbonetics T3/04 med a/r 0,48 på eksosturbin og E-46 kompressorhus (hva slags A/R vet jeg ikke) og sef. 360 lager. den skulle tippe 400hk. på maks trykk.

En identisk turbo montert på en Kompis sin Saab 9000 T16 oppnådde 315hk. på hjula hos Bjørnstad Bil. de mente at hadde det ikke vært for turtallssperra(chippa org. innsprut med just. btr og mapstyrt tillegssprut) så hadde de plukket ut litt mer,da effektkurven sto omtrent rett opp da sperra slo inn ved 315hk.!

Poenget mitt er at eksosimpellern på Turboneticsen er større (63mm.) enn org. T3.. Så huset må vel ha mindre mottrykk med A/R 0,48 enn standard T3 med A/R 0,48? Siden A/R bare forteller om et forhold mellom to dim. på huset!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at eksosimpellern på Turboneticsen er større (63mm.) enn org. T3.. Så huset må vel ha mindre mottrykk med A/R 0,48 enn standard T3 med A/R 0,48? Siden A/R bare forteller om et forhold mellom to dim. på huset!?

Ikke helt enig der. Turbonetics finnes i 4 forskjellige steg på T3 turbin hjul. STD (samme som Garret), STG2, 3, og 5.

Jeg hadde en turbo (ny) ifra KRB tidligere som hadde steg 2 aksel, A/R 0.48 og trim 50 kompressor. Bremset 383Hk på hjulene. Lageret i turboen havarerte 500mil etterpå pga. alt for høyt mottrykk. Ringte KRB etterpå og fortalte om turboen, og svaret jeg fikk var at den eksosdelen var aaaaalt for liten i forhold til den komressoren. Etterpå fortalte jeg at det var han som hadde anbefalt og solgt meg den... Ble stilt etterpå gitt. Kjørte senere med en T3/T04 steg 5 og A/R 0.82 med trim 60 kompressor. Helt annen bil å kjøre, MYE sprekere, selv med 0,6 mindre i trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde uten tvil kjøpt kulelagra turbo! og som nevnt, fra statene.. gt28rs er ufattelig rå turbo, men er ikke med såmye over 300hk, men da en utrolig rå spool up! kan jo tenke deg selv, hvis du har sett min turbo, den ligger 500rpm etter org mitsu 13c'n, og det med volumøkningen av alucooler og sånn.. anbefaler atpturbo.com og cheapturbo.com, kjøp for all del ikke turbo fra norge,sverige, eller kina;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig der. Turbonetics finnes i 4 forskjellige steg på T3 turbin hjul. STD (samme som Garret), STG2, 3, og 5.

Jeg hadde en turbo (ny) ifra KRB tidligere som hadde steg 2 aksel, A/R 0.48 og trim 50 kompressor. Bremset 383Hk på hjulene. Lageret i turboen havarerte 500mil etterpå pga. alt for høyt mottrykk. Ringte KRB etterpå og fortalte om turboen, og svaret jeg fikk var at den eksosdelen var aaaaalt for liten i forhold til den komressoren. Etterpå fortalte jeg at det var han som hadde anbefalt og solgt meg den... Ble stilt etterpå gitt. Kjørte senere med en T3/T04 steg 5 og A/R 0.82 med trim 60 kompressor. Helt annen bil å kjøre, MYE sprekere, selv med 0,6 mindre i trykk.

Nå satte jeg spørsmålstegn bak det jeg skrev! så det var ingen påstand..

Men uansett så er impellern dia.63mm som er større enn hva som sitter i eksoshuset på en org. 240 turbo hvertfall men det er vel ikke T3 hus på den?? Hva slags A/R er det på de gamle grp.a turboene da?

Er vel en litt annen design og annet antall blad på impellerhjulet på turbonetics også eller er det en blåkopi av garret sitt..

Så skulle tro at det ga litt mindre baktrykk.. og 300hk. i motor burde vel A/R 0,48 holde for.

Vet ikke hvordan det er med turbohavari på Cosworth etter 300hk.+ chipen,men der er det vel t3 eksos også.. med liten A/R.

men at a/r 0,48 ikke er store greiene er jo klart.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen.. sånn som med garrett gt serien, der får en 2 i statene for det en ligger på i i norden

ser på prisene på sidene som ble nevnt her, og det er ikkje mykje eg sparer på og bestille fra for eks. cheapturbo.. det er så lite at det ikkje er verdt bryet med reklamasjon osv.

1981 Volvo 244 B21ET powered by MS (prosjekt)

1977 Volvo 242L

1977 Volvo 244 Jubileum

1987 Volvo 740\760 TIC

MDS ãr bilstereo

Lenke til kommentar
Del på andre sider