Gå til innhold

Oljetemp. på motor; hva er normalt ??

Ranger emnet


780V8

Anbefalte innlegg

Oljetemp på motor ligger på mellom 120 og 130 grader ved motorveikjøring.

Er dette for høyt, eller er dette en normal temp?

Synes det virker høyt, men vet at oljetempen skal være høyere enn vanntempen.

 

Synspunkter mottas med takk. Snakker om en Chevy V8...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetemp på motor ligger på mellom 120 og 130 grader ved motorveikjøring.

Er dette for høyt, eller er dette en normal temp?

Synes det virker høyt, men vet at oljetempen skal være høyere enn vanntempen.

 

Synspunkter mottas med takk. Snakker om en Chevy V8...

 

Jasså det gikk varmt for seg t/r VROM? Men vogna gjorde seg godt på gresset da...

 

130 grader er i grenseland for hva f eks en mineralolje klarer over lengre tid, så her er det noe gæærnt ja. Og litt avhengig av hvor giveren sitter så kan det jo tenkes at olja er enda varmere enn det også. Olja bruker å være ca 10 grader varmere enn kjølevæska, så ca 100 grader anses som normalt.

 

Hvordan er vanntempen da?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt forskjellige verdner dette da, men 200sx ligger på 90grader på vanlig kjøring, å ved herjing/stagedrive kommer den opp på hundre grader.. Bør vel ikke gå over 120 syns nå jeg da, men stakkars bilen min tar jo bare 3 liter olje å da så.. Dette var før oljekjøler tiden..

 

Temp giveren min sitter på en sandwich plate innen for oljefilteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiesta ST så ligger tempen på 70-80grader på alt av kjøring, altså by, landeveis osv.. banekjøring så kommer den opp i 95 grader ca. Cossin våres ligger på ca 70 grader til vanlig kjøring, og er aldri over 100 grader, Jens(jenspeed) sa at vi skal aldri over 100grader i oljetemp! det vi fikk vite i alle fall av han..

88 Ford sierra Cosworth (sommerbil)

99 Audi S4 (konebil)

95 Ford Scorpio Diesel (Brukstralle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiesta ST så ligger tempen på 70-80grader på alt av kjøring, altså by, landeveis osv.. banekjøring så kommer den opp i 95 grader ca. Cossin våres ligger på ca 70 grader til vanlig kjøring, og er aldri over 100 grader, Jens(jenspeed) sa at vi skal aldri over 100grader i oljetemp! det vi fikk vite i alle fall av han..

 

Da har han nok tatt med i beregningen at giveren ikke måler olja på sitt varmeste. 100 grader i veivlagrene er nok ganske normalt.

 

En årsak til at man får forhøyede oljetemperaturer kan være at man bruker olje med for høy varmviskositet. Tykk olje reduserer flødet og dermed øker temperaturen. Prøv å benytte olje med tilsvarende viskositetsindeks som motorprodusenten anbefaler.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså det gikk varmt for seg t/r VROM? Men vogna gjorde seg godt på gresset da...

 

130 grader er i grenseland for hva f eks en mineralolje klarer over lengre tid, så her er det noe gæærnt ja. Og litt avhengig av hvor giveren sitter så kan det jo tenkes at olja er enda varmere enn det også. Olja bruker å være ca 10 grader varmere enn kjølevæska, så ca 100 grader anses som normalt.

 

Hvordan er vanntempen da?

 

Ja vi snakker t/r VROM ja :)

 

Vanntempen er helt fin.

Føleren til oljetemp sitter i tappeskruen på bunnpanna, så den måler jo olja i panna...

 

Nå ligger eksosanlegget veldig nærme bunnpanna på begge sider, så det kan jo ha en innvirkning.

Men det får vel bli litt AN koblinger og metallomspunne slanger til vinteren da :) Noe skan jo ha å gjøre på vinteren også...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi snakker t/r VROM ja :)

 

Vanntempen er helt fin.

Føleren til oljetemp sitter i tappeskruen på bunnpanna, så den måler jo olja i panna...

 

Nå ligger eksosanlegget veldig nærme bunnpanna på begge sider, så det kan jo ha en innvirkning.

Men det får vel bli litt AN koblinger og metallomspunne slanger til vinteren da :) Noe skan jo ha å gjøre på vinteren også...

 

Ingen tvil om at du hadde den fineste 780en der gitt. Hvertfall i mine øyne. Hørte deg både da du kom og da du dro. Maffig lyd...

 

Olja er slett ikke på sitt varmeste nede i bunnpanna, så jeg håper virkelig at den påvirkes av eksosanlegget. Da er det jo lett å fikse... Nå er jeg litt usikker på hva AN-koblinger og metallomspunnede slanger gjør for tempen i bunnpanna di, medmindre du kobler til en oljekjøler midt inne i den kretsen. Uansett bør du gjøre noe for å hindre strålingsvarmen fra eksosanlegget i å nå bunnpanna di. Noen deksler i rustfritt burde gjøre susen.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at du hadde den fineste 780en der gitt. Hvertfall i mine øyne. Hørte deg både da du kom og da du dro. Maffig lyd...

 

Olja er slett ikke på sitt varmeste nede i bunnpanna, så jeg håper virkelig at den påvirkes av eksosanlegget. Da er det jo lett å fikse... Nå er jeg litt usikker på hva AN-koblinger og metallomspunnede slanger gjør for tempen i bunnpanna di, medmindre du kobler til en oljekjøler midt inne i den kretsen. Uansett bør du gjøre noe for å hindre strålingsvarmen fra eksosanlegget i å nå bunnpanna di. Noen deksler i rustfritt burde gjøre susen.

 

Takker :)

 

Ja det var meningen å koble inn en oljekjøler også ja ;)

 

Jeg har eksosbandasje på røra helt forbi bunnpanna, men det stråler jo en del for det...

 

Er jo ikke sikkert instrumentet viser riktig heller foresten, er original Volvo ,men vi snakker jo ikke Autometer her :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre folka her med 700 og åtter burde kunne fortelle deg om de har tilsvarende problemer. Er det mulig å legge om rørene?

Hva slags olje bruker du forresten? Som du sier er det lurt å måle tempen med et annet måleinstrument. Jeg har forresten størst tro på deksler, men på leopardmotoren min er det både deksler og bandasje, så da er vel det aller best da...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår