Gå til innhold

Motronic's Vectra A

Ranger emnet


RamstadTech

Anbefalte innlegg

Jeg legger ut denne tråden med info om bilen min og det jeg har gjort med den så viss noen skal til på noe jeg har gjort så er det bare å pm om info.

Som førstebil hadde jeg en Volvo 240ET som det var mye moro med, men også mye kødd med. Derfor kjøpte jeg min tantes godt brukte 90' Vectra A 2,0i til hverdagsbil. Og god verdagsbil var den, men som følgende bilder viser var den ikke var noe å være stolt av.

 

1104496119_d074994577.jpg?v=0

 

Den var krokanisfarget og rundt hjulbuene begynte det å bli mere krokan enn is :)

Derfor fant jeg turen til et temmelig ferskt bilverksted til noen bekjente som jeg tenkte kunne låne meg rom å lakke i etter at jeg hadde byttet hjulbuer. Det var greit så jeg for heim og tok med en kammerat som assistent og begynte å skjære ut hjulbuen. Når den var løs drog vi den av og til vår store forbausing datt 5 cm med mold/innerskjærm av. Jeg fant da ut at dette var verre enn jeg hadde trodd og dro tilbake til verkstedet for å be om assistanse, men jeg sa at jeg ville delta på alt arbeidet og det var greit.

Det ble også forstått at den andre hjulbuen mest sansynlig også var pill rotten så en ny ble bestilt der også før jeg begynte å lappe sammen en innerskjerm ved å kappe og banke platebiter og etterhvert ble det en passende kant å legge ytterskjermen mot.

 

Under arbeid:

 

1105329920_a53dd3c5c3.jpg?v=0

 

1105329910_790b6c4489.jpg?v=0

 

1105307078_e433eb7a6c.jpg?v=0

 

1105329850_dc4d1688f4.jpg?v=0

 

Underveis i arbeidet hadde jeg allerede begynt å tenkt på senk og felger så jeg kontaktet dekkfirma som også var Opel forhandler og spurte om jeg burde valse hjulbuene noe de syntes. Så da fant jeg et vraket sofarør på jobb og tok en skikkelig harryvals av hjulbuene. Jeg tror det var 8 varebildekk, 4 bildekk og meg i bagasjerommet for å få den nedtil.

 

1105333168_80f9581918.jpg?v=0

 

1105333218_2099eb4dfe.jpg?v=0

 

Karene på verkstedet syntes det ble for galt at jeg skulle lakkere bilen selv etter så mye arbeid og lakkrommet deres var kun et vanlig verkstedrom så de overtalte meg til å la de forhandle med en billakkerer de kjente for at han skulle ta det for en overkommelig pris, noe han ville være med på dersom vi lovte at vi skulle lakkere stolper, innsider av dører, bagasjeluke og panser. Det var ikke helt planene mine å gå så langt med denne bilen, men som alle bilinteresserte vet så har det med å bale på seg. Derfor fjernet vi alt av utvendig rust, lister og åpner av bagasjerom, utvidet lufting i støtfanger og gjorde den klar for lakkering.

Som farge valte jeg 175-3 Redwood Metallic fra Volvo med plan om å ha to biler i samme farge. Først såg fargen litt utilpass ut, men etter å ha fått på igjen lister og annet av svarte deler passet fargen. Volvoen vart soldt i deler, men fargevalget er jeg fornøgd med likevel.

Førstkommende sommer etter dette tok jeg meg en to ukers økt med å fjerne rust i dørken og fremre innerskjermer for jeg kunne ikke la det forderve der etter å ha fått den strøken utvendig samt at 40/35 senkesett fra Cobra med Bilstein Sprint og TSW Catalunya 17x7 ET40 med 215/40 ble montert. Cobra fjørene synes jeg er litt bløte og antikorrosjonsegenskapene er dårlige. Demperne er seige nok og felgene passer fint til fargen og formen på bilen. Men inpresset passet ikke helt til bilen. Jeg måtte valse hjulbuene fremme for i det hele tatt å få godtkjent felg og senkkombinasjonen. Dette gjorde jeg hos http://www.valsespesialisten.no for at lakken ikke skulle sprekke.

Jeg har alltid syntes at det moroeste med å lage til en bil er å få den til å se nyere ut. Det synest jeg at jeg har fått til med min A selv om A hadde et design forut for sin tid da den kom.

 

1105405712_caf891d7cb.jpg?v=0

 

1105405728_ed2ed87b10.jpg?v=0

 

1105333084_2cbc8d1fe7.jpg?v=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Nettingen matcher ikke i fanger og grill på bilda. Det skyldes at nettingen jeg kjøpte ikke var lenger enn 1 m. Og da fikk jeg nok til både grill og fanger. Faktisk så var den så smal at jeg måtte bruke to biter i bredden for å fylle hele åpningen i fangeren noe som gir et stygt skille midt på. Ny netting er kjøpt inn og montert i grill og skal etterhvert monteres i fangeren.

 

Stereo 1:

Den første tiden med bilen hadde jeg en løs trykkasse med Rockford Fosgate Punch HE2 med 2x4ohm på RF 500S og orginale høytalere i front på RF 300X. Jeg må si om orginalhøytalerne at de er formidable i forhold til andre orginalhøytalere av samme årgang.

Når jeg hadde løs kasse fikk jeg testet å ha den i flere posisjoner. Spillende fremover fungerte ikke i det hele tatt, men spillende bakover fungerte greit og til lengre bak kassen stod til bedre vart lyden. Men der var et problem med bassen. Kombinasjonen av forsterker og sub matchet ikke selv om det ble anbefalt av tidligere RF forhandler i Ålesund, Bibas. Suben kunne enten kobles som 1x2 ohm, 2x4ohm eller 1x8ohm og forsterkeren kunne yte 500W i 2x2ohm eller 1x4ohm så jeg fikk kun utnyttet halve effekten. Derfor måtte systemet byttes og etter noen mnd med undersøking endte jeg opp med følgende:

-RF 500S forsterker på DLS Ultimate UP6 i front

-RF 300X forsterker til DLS Reference 1070 i hattehylle

-RF bd1500.1 forsterker på 2x Dynabel 9412

Av andre med bilstereoerfaring i Vectra A fikk jeg vite at montering i hjulbrønn fungerte bra. Så jeg konkluderte med at å spille oppover måtte fungere bra og satset på det og satt opp denne layouten.

 

1104496085_61b68e45e1.jpg?v=0

 

1104496067_7a96b7c93d.jpg?v=0

 

1104495961_e19b346a4e.jpg?v=0

 

Det til høgre er en stasjoner datamaskin som jeg monterte både på moro og for å kunne lagre og spille store mengder med musikk og video. Vectra A har to "brønner" og med litt modding av DIN ramme passer den i nederste også. Så jeg monterte cd spiller nederst og in-dash dataskjerm øverst.

 

1104496077_ab763a7709.jpg?v=0

 

PCen fikk jeg til å fungere bortsett fra at 3,5" disken som jeg først hadde ikke overlevde lenger enn et 1/2 år. Da ble den erstattet av en 2,5" disk som har fungert siden. Skjermen gikk også i stykker, men denne fikk jeg byttet i en som tålte bedre norske forhold (frost) hos forhandleren http://www.carputer.no

Plasseringen av bassene var grusom dårlig så ny montering måtte planlegges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår