Gå til innhold

Tikk tikk sier motoren min..... 2,2 5er

Ranger emnet

Arild.

Anbefalte innlegg

Om man pumpebremser og gir litt gass samtidig vil bremsene bli dårlige, derfor er det vakumpumpe montert. Om denne er utkoplet vil bremsekraftforsterkeren kun hente luft (undertrykk) fra insuget via "LMM", hjernen vil da tro at du gir gass og tilføre motoren mer bensin.

Bildet er fra min 2.3E og jeg har aldri kjørt med pumpa innkoplet, bremsene er like gode såfremt man ikke pumpebremser og samtidig gir gass.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den der vakumpumpa har ikke jeg. Må være annen motor du har bilde av.

Ikke noe synlig slitasje på kam og løftere nei. I og med at de er fra en motor som sto i min bil tidligere (som ble skiftet ut av andre årsaker) , så mener jeg at de skal være ok.

Lyden er av type metalisk. ganske hørbar lyd ja.

Må kansje måle oljetrykket på den. Kansje oljepumpa er sliten¨.

Hva sånn ca skal oljetrykket være?

Riktig, ikke alle motorene har vakumpumpe.

Oljetrykket skal være min 1 bar på tomgang og min 3 bar på turtall, dette på varm motor. På kald motor vil trykket gjerne være en del høyere, rundt 5 bar på turtall og noe mindre på tomgang.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man pumpebremser og gir litt gass samtidig vil bremsene bli dårlige, derfor er det vakumpumpe montert. Om denne er utkoplet vil bremsekraftforsterkeren kun hente luft (undertrykk) fra insuget via "LMM", hjernen vil da tro at du gir gass og tilføre motoren mer bensin.

Bildet er fra min 2.3E og jeg har aldri kjørt med pumpa innkoplet, bremsene er like gode såfremt man ikke pumpebremser og samtidig gir gass.

Kjekt for de som venstrebremser med andre ord...

Mange har vel opplevd hvordan motoren endrer turtall hvis man pumpebremser på tomgang. Omtrent samme forhold som om man monterer avlastningsventil på en motor med luftmassemåler dette da.

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 1 month later...

heisann!!

Ang. "ventilrasling" har jeg vært på verksted med min 200 og får til svar at det er typisk de motora der, noe jeg stusser på, men ¨så lenge det går over etter noen minutter og motoren har plenty kraft og ikke super olje så kan jeg leve med det! Men jeg har et lite problem ang. tenningslås. Dattera mi skulle ut å øvekjøre, og vi kom sånn ca. 7,5m.....så kvælte hun bilen....og etter det blei tenningslåsen bare "slarken"....sikkert utslitt. Er det vanskelig og skifte?.....Gjør det gjerne sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!!

Ang. "ventilrasling" har jeg vært på verksted med min 200 og får til svar at det er typisk de motora der, noe jeg stusser på, men ¨så lenge det går over etter noen minutter og motoren har plenty kraft og ikke super olje så kan jeg leve med det! Men jeg har et lite problem ang. tenningslås. Dattera mi skulle ut å øvekjøre, og vi kom sånn ca. 7,5m.....så kvælte hun bilen....og etter det blei tenningslåsen bare "slarken"....sikkert utslitt. Er det vanskelig og skifte?.....Gjør det gjerne sjøl.

er no litt ledninger men går sikkert fint,

legg ut bilde av 200, er ikkje so mange som har det

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!!

Det er ikke normalt eller typisk med rasling, dette er tull! Det er bare et tegn på at løfterene er slitte, du bruker feil olje eller oljekanalene er igjenkoksede, gjerne som følge av dårlig olje.

Ingen stor affære å fikse tenningslåsen, er sikkert bakstykket som er knekt.

Bilforumet.no
Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå har jeg hentet meg en annen topp som skal overhales. Var rart om ikke raslelydene forsvinner da.

Ang strekkboltene. noen som har opplevd at de ryker? Da tenker jeg på ved andregangs bruk. Har brukt bolter to ganger ved en tidligere anledning, vurderer det nå også men kan være like greit å kjøpe nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider