Gå til innhold

linjær fpr?

Ranger emnet


VolvoR-Sport

Anbefalte innlegg

  Glenn` skrev:
proggresiv går etter turbotrykket.for eks 1:1,4 som malpassi sine til volvo..linær kan vell bare justeres grunntrykk på,men den gir ikke bensin etter turbotrykket.

 

FEIL: Begge øker bensintrykk med turbotrykk, men en progressiv gir MER bensintrykk enn økningen i turbotrykk.

Enm trykkregulator skal jo sørge for at bensintrykket til dysene ikke blir mindre enn totaltrykket i innsuget!

 

Med andre ord sikrer en lineær regulator at bensitrykket øker lineært med turbotrykket. Originale trykkregulatorer i Volvo Motronic/Jetronic er lineære.

Lineære regulatorer har jeg forstått er fine når man har datasprut og full kontroll over bensintilførsel.

 

En progressiv gir MER bensintrykk enn økning i turbotrykk jo høyere turbotrykket er. Dette gir en fetere blanding enn hva en lineær ville gitt ved samme grunntrykk og "stigningsgrad". Greit å bruke hvis man er usikker på om innsprøytningssystemet gir nok bensin, f.eks. en chippet motor uten mapsensor og mulighet for å endre mappen.

 

Har hørt at både lineært og progressiv brukes med godt resultat på Volvo.

 

Det viktigste er å ha justeringsmulighet på regulatoren, noe den originale ikke har....

 

PS: Alle "vanlige" trimchip er mappet for original trykkregulator, og justering av bensintrykk kan i værste fall forkludre det hele

 

Dette forstod vel alle...:cook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  VolvoR-Sport skrev:
ok:) høres bra ut! tenker nemlig å kjøre motoren med MAP sensor og Vems... så da høres det ut som en linær btr er tingen.

 

Riktig, kjører du med progressiv her vil det til enhver tid være vanskelig å vite hvor mye fuel du egentlig gir motoren ettersom trykket ikke er linjært lenger.

 

Progressiv er for de som ønsker litt mer fuel enn orginalt når ladinga begynner. Men for oss med justerbart sprut gjør vi jo bare denne endringa på skjermen..

 

Edit: Vil bare legge til at for de med store nok dyser er det ingen vits i å bruke penger på justerbar btr. Eneste grunn til å øke trykket over de 3bar som er grunninstillingen på alle orginale btr må være fordi man har for små dyser.

Heller større dyser og orginal btr sier nå jeg.

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår