VolvoR-Sport Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 den øker bensin trykket likt med turbo trykk? slik at ved 1bar turbo trykk har man 1 bar høyere bensin trykk? som da vil resultere 4 bars bensin trykk..? http://www.klracing.se/index.php?subpage=vara&vara=693 Mvh. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R-242tic Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 jepp. de andre heter progresiv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet August 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 ok, men hva er forskjellen mellom en linjær og progressiv fpr? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 proggresiv går etter turbotrykket.for eks 1:1,4 som malpassi sine til volvo..linær kan vell bare justeres grunntrykk på,men den gir ikke bensin etter turbotrykket. Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet August 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 okay. kan det være en fordel og justere grunn trykket til f.eks 3,5bar hvis man lader 0,5 bar? Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Glenn` skrev: proggresiv går etter turbotrykket.for eks 1:1,4 som malpassi sine til volvo..linær kan vell bare justeres grunntrykk på,men den gir ikke bensin etter turbotrykket. FEIL: Begge øker bensintrykk med turbotrykk, men en progressiv gir MER bensintrykk enn økningen i turbotrykk. Enm trykkregulator skal jo sørge for at bensintrykket til dysene ikke blir mindre enn totaltrykket i innsuget! Med andre ord sikrer en lineær regulator at bensitrykket øker lineært med turbotrykket. Originale trykkregulatorer i Volvo Motronic/Jetronic er lineære. Lineære regulatorer har jeg forstått er fine når man har datasprut og full kontroll over bensintilførsel. En progressiv gir MER bensintrykk enn økning i turbotrykk jo høyere turbotrykket er. Dette gir en fetere blanding enn hva en lineær ville gitt ved samme grunntrykk og "stigningsgrad". Greit å bruke hvis man er usikker på om innsprøytningssystemet gir nok bensin, f.eks. en chippet motor uten mapsensor og mulighet for å endre mappen. Har hørt at både lineært og progressiv brukes med godt resultat på Volvo. Det viktigste er å ha justeringsmulighet på regulatoren, noe den originale ikke har.... PS: Alle "vanlige" trimchip er mappet for original trykkregulator, og justering av bensintrykk kan i værste fall forkludre det hele Dette forstod vel alle...:cook Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet August 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 ok:) høres bra ut! tenker nemlig å kjøre motoren med MAP sensor og Vems... så da høres det ut som en linær btr er tingen. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Hvorfor det? kan jo bestemme bensinmengden selv i vems!? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 sorry...litt rask å skrive.så det ble feil nå.bensintrykket går jo så klart opp med turbotrykk. my bad! Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjørn Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 VolvoR-Sport skrev: ok:) høres bra ut! tenker nemlig å kjøre motoren med MAP sensor og Vems... så da høres det ut som en linær btr er tingen. Riktig, kjører du med progressiv her vil det til enhver tid være vanskelig å vite hvor mye fuel du egentlig gir motoren ettersom trykket ikke er linjært lenger. Progressiv er for de som ønsker litt mer fuel enn orginalt når ladinga begynner. Men for oss med justerbart sprut gjør vi jo bare denne endringa på skjermen.. Edit: Vil bare legge til at for de med store nok dyser er det ingen vits i å bruke penger på justerbar btr. Eneste grunn til å øke trykket over de 3bar som er grunninstillingen på alle orginale btr må være fordi man har for små dyser. Heller større dyser og orginal btr sier nå jeg. Siter [ Volvo 242 -82 ] [ Fiat Uno Turbo -86 ] [ Ford Sierra Cosworth -91 ] [ Volvo 240 -83 ] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 har org dyser nå, tror jeg:P grønne dyser. blir ikke store modsa i første omgang, brukbart med turbo trykk, vems, alu ic osv.. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.