vetingnetingjeg Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 hei! =) Jeg holder på å "pimpe" min Colt 92' og skal ta for meg lyden nå. Fra før av har jeg Pioneer 4x50W headunit, pioneer 220W front og 240W bak. Jeg skal slå til på tilbudet bilradiospesialisten har, TILBUDET tror jeg da bytter bakhøytalerene mine med de som følger med i pakken. - Jeg tenker i tillegg på å kjøpe denne kondensatoren. Planen min er å forsterke fronthøytalerene + sub med medfølgende forsterker. Målene på bakgasjerommet mitt er 90x42x52 (bxhxd) Dette er de minste målene, bagasjerommet mitt er desverre ikke firkanta :( Kassen jeg lager vil være så stor at det i utgangpunktet ikke vil være noe særlig plass til andre ting (1-2 handleposer kanskje) Det jeg lurer på er om forsterker (og evt kondensator) kan følge med subkassen hvis jeg tar den ut. Om det vil by på noen problemer å koble disse to elementene fra anlegg og batteri (og resten av bilen) (et problemer vil eks være å måtte koble fra bilbatteriet o.l. jeg lurer på om det er en større operasjon enn å bare koble fra ledninger fra forsterker/kondensator) med stor venlig hilsen - vetingnetingjeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Jeg skal slå til på tilbudet bilradiospesialisten har, TILBUDET tror jeg da bytter bakhøytalerene mine med de som følger med i pakken. Dette må da være en go' pakke til prisen. Men ikke forvent at dette spiller veldig pent. - Jeg tenker i tillegg på å kjøpe denne kondensatoren. Dropp kondensator, bare tull på et moderat anlegg. Legg heller pengene i skikkelig strøkabler og oppgrader kablene fra dynamo til batteri, fra motor til karosseri og batteri til karosseri. Dette kabelsettet er godt nok til den forsterkeren. Så kjøper du to meter ekstra med strømkabel og bruker det på dynamo, batteri osv. Kassen jeg lager vil være så stor at det i utgangpunktet ikke vil være noe særlig plass til andre ting (1-2 handleposer kanskje) Den bassen krever ikke så stor kasse, så det bør bli greit med plass for å montere forsterkeren også. Du kan kjøpe ferdig bygd kasse, koster kr 699,- Det jeg lurer på er om forsterker (og evt kondensator) kan følge med subkassen hvis jeg tar den ut. Om det vil by på noen problemer å koble disse to elementene fra anlegg og batteri (og resten av bilen) (et problemer vil eks være å måtte koble fra bilbatteriet o.l. jeg lurer på om det er en større operasjon enn å bare koble fra ledninger fra forsterker/kondensator) Prøv heller å montere forsterkeren så den er ute av veien og gjør det slik at basskassa kan enkelt tas ut av bilen. SKal du ta ut alt i en pakke så må du koble fra strøm, signalkabel og høyttalerkabeler. Og du bør alltid ta av batteripolskoen når du kobler, så det blir jo litt mye jobb bare for å ta ut basskassa. Men hvorfor kjøpe en pakke med front og bakhøyttalere når du har noen sm virker ok fra før? Er det ikke bedre å kjøpe en ren basspakke med basskasse, forsterker og kabelsett? Mvh Pål Bilstereoforumet.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetingnetingjeg Skrevet August 14, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Hei og takk for svar. =) Det kabelsettet du linker til, er det alt som trengs mener du? Eller må det kjøpes flere kabler/flere meter? Og er det mye forskjell i kvaliteten i forhold til biltema kabler. Er det generelt en grei operasjon å bytte de kablene du snakker om? :) Det med kondensator var det en jeg kjenner som har ganske god peiling på sånt som mente at kunne være greit for å ungå at batteriet ble tømt, mulig dette ikke er tillfellet for min bil da. Det med kasse bygging er mest for utseende. Tenkte å gjøre det litt stilig i bagasjerommet. Hadde egentlig tegna en skisse med forsterker kondensator og suben i front (stilig å se på! :P) Skulle egentlig gjøres mest mulig praktisk, men det har jeg gitt opp. Som nevnt over, mest for utseendes skyld jeg tenke på å sette de i front 'for display' Men siden det faktisk blir en del kablings styr for å fjerne dette, er det godt mulig at jeg dropper og setter dette en annen plass i bagasjerommet. Btw, hvilken måte ville du bygget kassen? Innebygget, med/uten bassrefleksrør..? Med Venlig Hilsen - vetingnetingjeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Han du kjenner har nok ikke så god peiling som han mener.. ;) Personlig ville jeg styrt unna den sony pakka, regner med du blir skuffet over den... Mitt forslag blir å droppe høyttalere bak, få tak i en bedre sub en sony sine, og en forsterker til front og sub... ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Det med kondensator er det dessverre alt for mange som har misforstått. Den hindrer deg ikke i å tømme batteriet og den gjør heller ikke at du tømmer batteriet saktere. For hvor får en kondensatpr strøm fra? Jo, batteriet. Og hvor får batteriet strøm fra? Jo, bilens dynamo:) Derfor er det mye mer viktig å bytte kablene i motorrommet, slik jeg beskrev tidligere, enn å kjøpe en kondensator. Det kabelsettet inneholder alt du trenger, bortsett fra høyttalerkabel, men dette får du kjøpt i metervis. Du må også kjøpe ca to meter ekstra strømkabel for å bytte ut de orginale kablene i motorrommet ditt. I en colt ville jeg bygd en lukket kasse. Men dette er like mye en smaksak som hva elementet er beregnet for. Bygge kasse slik Sony anbefaler, da går det sjeldent galt:) Mvh Pål Bilstereoforumet.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Earthquake Skrevet August 14, 2007 Rapporter Share Skrevet August 14, 2007 Mitt forslag blir å droppe høyttalere bak, få tak i en bedre sub en sony sine, og en forsterker til front og sub... ;) Denne støtter jeg:) Bruk det du har av høyttalere i dag og kjøp deg heller ett løst basselement og forsterker, så er valgmulighetene mye større. Mvh Pål Bilstereoforumet.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetingnetingjeg Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Jeg har sett på å kjøpe løst, men jeg sliter med valg av forsterker. Klarer ikke å finne noe jeg vet klarer å kjøre både front og SUB. Pluss prisen er jo veldig gunstig! Det at det spiller "pent" er ikke så utrolig viktig for min del, stort sett mp3 som kommer ut av anlegget. Jeg vil nokk ikke høre forskjell. Jeg ønsker bare litt tøkk! =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossiemk1 Skrevet August 15, 2007 Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Jo, du vil helt klart høre forskjell på det sony elementet, og feks et peerless element til 1200kr... sony har dessverre blitt dårlig med tiden... En dynabel BF0804 forsterker, og en Peerless Resolution 12" kommer på ca 3300kr, og da har du noe som er MYE bedre en den sony pakka ;) og med tanke på hva den kondensatoren kostet, så er du ikke mye over den totale prisen heller... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vetingnetingjeg Skrevet August 15, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 15, 2007 Siden kondensatoren ikke skal være nødvendig, så blir jo den utgiften tatt ut av regnestykket. Det jeg håpåer på er trykk for lite penger. Jeg har egentlig ikke laga noe maks pris, men vil holde prisen nede. Jeg vet at værken Pioneer eller Sony er noe 'high-end merke' når det gjelder lyd (iallefall ikke de komponentene jeg har i bilen) Bilen er jo også ganske liten, så 12" element er jo heller ikke et must. Vil tro at 10" gir det jeg ønsker, men pakken kommer med 12". Så pakken vil det nokk bli uansett! Ikke det jeg trenger hjelp til. Det jeg lurer på: - Mye "stress" å ha forsterker koblet til sub kasse (med tanke på når kassen skal ut) [Løst] - Vil bassrefleksrør ha mye å si i forhold til lyden - Burde det lages kasse rundt 6x9 høytalerene i hattehyllen (med tanke på trykket kan oppstå i bagasjerommet) - Noe mer som burde tenkes på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg