Gå til innhold

Rengjøre hjulhus...

Ranger emnet


leefw

Anbefalte innlegg

Hei

 

La meg først si at jeg er litt usikker på om det jeg mener heter hjulhus, men jeg mener det "rommet" hvor hjulet lever i.

 

Er det noen som har noen tips hvordan man renser inn i der? Det er litt trist å ha fine dekk og felger, men et grått og slitt hjulhus... Det må vel være en måte å både rengjøre og gi tilbake litt av den orginale svart fargen.

 

mvh

Lee Francis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig vask med avfetting/felgrens + høytrykk og gammel svamp el en stivere børste og såpevann pleier å funke. Kan ofte være greit å jekke opp bilen om du sliter med å få handa di mellom dekk og skjerm.

 

Etter det er det en plastfornyer/dekkglans som smøres på, jeg pleier å bruke Armor All tire foam, som sveller når det er påført, og ikke trenger noe videre behandling etter påføring, samt ikke er noe seig etter påførsel. Armor All inneholder silicon, så det er ofte ikke gunstig å brukke den alt for ofte, men den er den enkleste måten å få tilbake "new look" på hjulhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plast liker ikke løsemiddelbasert silicon (ofte klar type) i lengden, men den trekker inn i plasten og holder lengst, den vannbaserte (melke hvit) trekker ikke inn i plasten, og har derfor mindre holdbarhet, men er et tryggere valg.

 

Så noen dekk/plast kan reagere på enkelte typer løsemiddel basert silicon, og bli brune/sprø etter bruk, men det er ikke ofte jeg har hørt det har skjedd. Enkelte skyr løsemiddel basert silicon som pesten, og sverger til den vannbaserte typen, som også (ofte) er et nedbrytbart produkt (miljøet vet du)

 

Men som du sier, det er et hjulhus da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Plast liker ikke løsemiddelbasert silicon (ofte klar type) i lengden, men den trekker inn i plasten og holder lengst, den vannbaserte (melke hvit) trekker ikke inn i plasten, og har derfor mindre holdbarhet, men er et tryggere valg.

 

Så noen dekk/plast kan reagere på enkelte typer løsemiddel basert silicon, og bli brune/sprø etter bruk, men det er ikke ofte jeg har hørt det har skjedd. Enkelte skyr løsemiddel basert silicon som pesten, og sverger til den vannbaserte typen, som også (ofte) er et nedbrytbart produkt (miljøet vet du)

 

Men som du sier, det er et hjulhus da.....

 

Betyr dette at det ikke er så lurt å sette inn pontongene på gummibåten min (PVC tror jeg)? At dette rett og slett ødelegger gummien over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår