Gå til innhold

Drift Day #1 - Rudskogen 08.11

Ranger emnet


Shakotan

Anbefalte innlegg

  • Svar 190
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

YAY, endelig litt drifting i norge og =) hadde sx`en min funka som den skulle hadde jeg blitt med. men får vel se om jeg ikke får tinga plass hos thomas eller noe hvis han skal dit ;) Uansett så kommer jeg!

 

Fant forresten det her på et australsk silvia-forum. var vistnok en som dreiv med det som har skrivi det:

 

Rims and Tyres:

 

Rims

$5000 Momo wheels may look really nice, but save them for the showroom. This is drifting, you are going to hit stuff, and often the bits you will damage first are your rims and tyres. Run a set of cheap crappy mags, or standard steel rims. Running these into kerbs will not shatter your bank balance.

 

Tyres

You will want to run the cheapest, crappiest pair of radials you can find on the rear end because you will be shredding the crap out of them. The cheaper they are to replace the better. On the front end however, you will want some superior grippy stuff to keep the nose pointed where you want it. With the money you save by buying crap rear tyres, buy a decent set of soft compound fronts but keep in mind if you spin out a lot, you'll start wearing these out too.

If you get to know a tyre supplier you can pick up the crappy old tyres they're throwing out for $$CHEAP$$. My last set was a bargain, thanks to Shane from Goodyear Vic Park. Often these tyres have been sitting in the sun for a few months and have gone hard as rock, making them absolutely *SWEET* drift material. Most people will opt for new tyres while their current set still have legal tread on them (barely)... excellent drift potential here. Store them in diesel for extra mid-corner smoke action.

 

Pressure

Tyres should be nice and hard to promote wear as evenly as possible across the face of the tread. Front tyres should be run somewhere between 30 and 35psi to provide optimum grip, and rears should be run at 40psi+ to make them hard and easier to break traction. If you run tyres too soft you run the risk of peeling them off the rim in the result of a spin, particularly if you end up going sideways into dirt/grass/gravel/etc.

 

 

Suspension:

 

Components

A good set of decent shocks and stiff springs will work wonders for your drift ability. Do not excessively lower the car. As cool as it looks, it really sucks for driving sideways. A set of GAB, Tein, KYB or even Koni shocks will give the car noticably better handling than standard gear, and will keep the vehicle flatter during a drift. Nolathane bushes help to keep the system nice and tight, increasing vehicle response and control. Upgraded sway bars will help keep the car flat in the drift, making it easier to churn the rear tyres due to even weight transfer. Run the front end nice and soft (or none at all) to prevent understeer or a 'skippy' front end. Set the rear bar hard as buggery to provoke drifting as the vehicle transfers weight. A set of strut braces front and rear not only provide carpark cred but help to make the shell of the vehicle a little stiffer, preventing flexing of your carefully set up suspension geometry (or something), which leads us to...

 

Geometry

Dial up a phenomenal amount of negative camber on the front wheels, 6 or 7 degrees is barely enough. This makes the car easier to control mid-slide. Add a fair amount of caster as well to aid the wheels in returning to neutral upon the exit of a drift. The Nissan Silvia S13 comes with nearly 1.5 degrees of negative camber on the rears. Dial this off. This will make the car a little more taily, and spread wear evenly across the surface of the tyres. It may take some explaining to your wheel aligner why you want to make a modification they will perceive as unsafe. A picture says a thousand words, people. Show them a shot of you sideways to convey understanding.

Keep in mind some of these modifications may result in the car not being street legal depending on your local road laws, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenke meg å være med men jeg vet ikke hva orde drifting betyr.

Aldri hørt orde før så nå ble jeg litt nyskjerig.

eller Driftkval, driftkonk

Kval = kvalifisering

Konk=konkurrangse

 

Camber har ikke peiling hva dere menner her.

 

Men ut fra engeslek inn legge sønte jeg det sån at det ikke var så viktig å senke bilen men er det ikke litt viktig å få tyngde punkte ned eller er ikke dette så viktig i drifting.

 

Ja hvordan blir det med klasser. eller er det klasser.

For jeg vet ikke hvor kult det er for meg med Volvo 165HK mot en 200sx med 450HK.

Så er ikke jeg helt klar over hvordan denne konkurangsen fåre går. Det ble nevnt runde tider. Men da lurer jeg litt på det at vi ikke skal bruke helle bannen.

Er det sån dem driver med i Bilsport (bladet) når dem tester ut biler.

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren, leste det engelske innlegget, der står det at bilen burde være stiv bak og myk forann så vidt jeg skjønte, bilen min er akkurat motsatt den, kjipt, jaja, har jo merka at bilen er bitte litt understyrt nå i forhold til den var, men utgangspunktet var jo veldig overstyrt, så den overstyrer fortsatt, så det går sikkert bra.

 

Hvor mye kosta det å bli med 8/11?? stod sikkert her et sted men..

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

Hvor mye kosta det å bli med 8/11?? stod sikkert her et sted men..

 

Jeg har nettopp lest igjennom helle tråden og det er ikke skrevet noe sted.

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke han som skrev den engelske teksten er så veldig proff akkurat. Det han skrev kan til nød stemme dersom drifting for han er å crosse rundt på en parkeringsplass. Det eneste han hadde å si som var noenlunde fornuftig var at man må holde prisnivået nede...

 

Bilen skal ikke være myk foran! Da vil fronten dukke og krenge, og bilen vil bli bortimot umulig å kjøre. Den må være stiv rundt hele! I tillegg er som sagt i poenget at den nødvendigvis skal ha så utrolig dårlig grep. Dårlig grep betyr liten kontroll, og det er jo det stikk motsatte av hva drifting handler om...

 

Drifte betyr på norsk å drive, som i å drive med strømmen f.eks. Japanaerne kaller det for dette ettersom du flyter gjennom svingene uten egentlig å ha noe grep. Drifting handler om å kjøre over grensene for hva bilen klarer, og fremdeles ha kontroll. En slags avansert form for breisladd...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by FSR

Drifte betyr på norsk å drive, som i å drive med strømmen f.eks. Japanaerne kaller det for dette ettersom du flyter gjennom svingene uten egentlig å ha noe grep. Drifting handler om å kjøre over grensene for hva bilen klarer, og fremdeles ha kontroll. En slags avansert form for breisladd...

 

Tøfft jeg blir gjærne med på dette.

 

Vekt på bilen da har det noe å si.

Driver å setter inn sterion i bilen og den blir jo ikke letter av det.

eller jeg regner vel nesten med det at vekt har noe å si. Tung bil blir litt tyngre. også bak attpåtil

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forsto det er det settinga på demperne foran som ikke skal være så sinnsvakt stive. fronten ellers skal vel stives opp med swaybars osv. og han mener at du skal ha dårlig grep bak. virker jo fornuftig ettersom du skal ha ut bakenden fortest mulig. og jeg har sett litt på noen filmer fra D1 og ser ikke ut som om de har så mye spor på bakdekka der..... men gode framdekk er et must. er jo de du styrer med.

 

De som driver med drifting i england og sier stort sett det samma som han der har skrivi.

 

Og de som er flinke til å drifte ligger sidelengs allerede før de kommer inn i svingen, og drifter ikke i det hele tatt i slutten av svingen. er egentlig det stikk motsatte av breisladd.

 

EDIT: står mer her om D1 her: http://www.drifting.com/ og her http://www.d1gp.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer oppdatert info om Drift Day:

 

Drift day starter allerede kl. 09.00. Først blir det et førermøte der vi går igjennom dagen. På førermøtet vil det bli muligheter for å stille spørsmål. Når vi er ferdige med førermøte blir det noen timer med trening. Under treningen vil dommerpanelet plukke ut 8 stykker som får kjøre en stige på slutten av dagen. Stigen foregår ved at to og to møter hverandre i en kvartfinale, vinnerene går til semifinale, vinnerene av semifinalene til finale osv. Vi kjører det som et "løp", men må tone ned konkurransebiten ettersom det arrangeres som trening/kurs. Det viktigste er derfor å få samlet de som er interessert i sporten, trene under kontrollerte forhold, samt ha det hyggelig og gøy!

 

Startavgiften er satt til 1000 kroner. Da får man kjøre absolutt hele dagen!

 

Når det gjelder vanlig banekjøring er det mulig vi setter av noe tid til dette, men i utgangspunktet er det trening kun på traséen. Dvs. at vi ikke kommer til ha hverken flaggvakter eller noen i tårnet. Alle vil være plassert ved langsvingen. Ved trening i traséen vil det bli forbikjøringsforbud rundt hele banen. Og line up før depotsvingen. Start blir på vei ut av depotsvingen, og deltakerene vil bli sendt ut med litt mellomrom slik at vi unngår uhell dersom noen snurrer.

 

Traséen blir utgangspunktet det grønne området på bildet, men med mulighet for å variere med deler av den gamle gokartbanen. Vi kommer sikkert til å prøve litt forskjellig i løpet av dagen for å se om vi kan finne noe som fungerer skikkelig. Fordelen med langsvingen er at den er vanskelig å holde, og derfor god trening. I tillegg er det her det må foregå med tanke på publikum. Spesielt dersom vi klarer å få til en gjesteklasse neste år! Forskjellen fra breisladden blir egentlig av vi også bruker venstresvingen, slik at de som ønsker det kan trene på å sette opp bilen i denne og bruke kontrasladden til å komme inn i langsvingen.

 

Dommerne vil sitte ved den rosa firkanten.

 

Line up blir i det blå feltet.

 

Det røde feltet er en transportetappe. Ettersom vi ikke har noen flaggvakter på baksiden blir det forbudt å kjøre fort/passere på dette strekket. Imidlertid kan det hende vi åpner for litt banekjøring en times tid i løpet av dagen. Alt ettersom hva vi blir enige om på førermøtet.

 

Hele arrangementet blir selvsagt filmet, men ikke vær engstlige, vi klipper bort de mislykkede forsøkene :D

 

Håper dette høres bra ut og at så mange som mulig stiller opp.

 

PS. Vi kan selvsagt risikere at det snør, men ikke fortvil. Rudskogen vil brøyte banen, og sjansen for at det ligger snø i traséen er liten. Våt asfalt kan vi derimot risikere, men vi håper på knall sol og et flott høstvær!

 

bane.jpg

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vi melde oss på, sende mail til deg FSR å melde oss på da eller bare møtte opp.

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår