Gå til innhold

Hvordan få rustene skruer/muttere/osv i fin finish? Bruner!

Ranger emnet


fast_740

Anbefalte innlegg

Lager en tråd på hvordan man brunerer:

 

Beklager dårlige bilder. Bedre kommer når jeg får bedre kamera.

 

Utstyr en trenger:

 

*Bruneringsett(Gasolin.no)

*Små bokse/kar til å ha væskene i hvis det er lite du skal brunere.(siden de som medfølger er 2liter)

*Punktsandblåser

*Tynner/silikonfjerner

*Et lokale med vask(kar fungerer, men rennene vann er bedre)

*Litt til å dekke med så ikke mor blir gal.

 

Slik gjør du det:

 

DSC00302.jpg

*Vask man delene

*Sandblås slik at all rust/lakk går av, bruneringen setter seg kun på bart stål/jern! Ikke ta på delene etterpå med bar hud.

DSC00303.jpg

 

 

DSC00306.jpg

*Legg så delene ned i den Alkaliske Rensen(GUL kanne)

*La den virke i 3-5min.

 

DSC00305.jpg

 

*Skyll så av med vann(Hvis du bruker bad. Husk å ha et bad til å skylle ALKALISK RENS, og en til KJEMISK BRUNERINGSVÆSKA)

*Rist av alt vann(tørk lett over)

 

*Legg så delene i den kjemiske bruneringsvæska(BLÅ kanne)

*Du ser at delene begynner å bli svarte.

*La den ligge i 3-5min.Ikke lenger

DSC00307.jpg

 

 

*Skyll så av delene igjen, og få vekk alt vannet.

 

 

*Legg så delene i den forseglingsolja(RØD kanne)

*La dem ligge i 10-20 min.

DSC00310.jpg

DSC00308.jpg

 

*Legg dem så til tørk, ikke tørk av oljen. La den lufttørke.

 

Sluttresultat:

 

DSC00311.jpg

Det kan være lurt å snu litt på delene mens de ligger i badene. Luftbobler kan ligge inne i porer osv...

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den ultimate løsningen etter at jeg har lagt delene i sitronsyre for å spise opp rusta. Har nemlig slitt med å finne en akseptabel metode å antirustbehandle bolter og muttre. Han jeg lærte det av brukte ne FX(?) olje som binder seg til metall ved varme. Senere har jeg blitt fortalt at kokende linolje er et gammelt smed-triks.

 

Hvor mange ganger kan den gasolin-guffa brukes om igjen? Kan se for meg et stort forbruk av den alkaliske rensen. Blir et sort belegg etter sitronsyra.

Føler du at prisen kan forsvares?

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være den ultimate løsningen etter at jeg har lagt delene i sitronsyre for å spise opp rusta. Har nemlig slitt med å finne en akseptabel metode å antirustbehandle bolter og muttre. Han jeg lærte det av brukte ne FX(?) olje som binder seg til metall ved varme. Senere har jeg blitt fortalt at kokende linolje er et gammelt smed-triks.

 

Hvor mange ganger kan den gasolin-guffa brukes om igjen? Kan se for meg et stort forbruk av den alkaliske rensen. Blir et sort belegg etter sitronsyra.

Føler du at prisen kan forsvares?

 

700 kroner er jo en god del! Guffa skal fungere ganske lenge. Den alkaliske rensen vil jeg tro er helt lik som KRAFTVASK fra Jotun. Lukter det samme, og kraftvask er alkalisk.

 

Den som ville slutte å fungere var olja sa han på gasolin. Han sa det ville blekne. Men ville tro det var den kjemiskevæska jeg da

 

Jeg kommer med tilbakemelding når jeg har fått tatt flere muttere/skruer.

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De holder svært dårlig så hvorfor ikke spare seg problemene og skifte til rustfritt med en gang når man er først opp med det?

 

Mvh

 

Bare prøver det ut jeg:) Dette er jo spesielt beregnet til veterankjøretøy, som det ikke alltid er like lett å skaffe skruer til...

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår