Gå til innhold

Hvilken poleringsmaskiner bør en ha?

Ranger emnet


staljin

Anbefalte innlegg

Det er i hovesak to typer poleringsmaskiner, en roterende og en osilerende (DA). Roterende kan benyttes til det meste, men funker veldig godt mht korrigering av lakken, samt at den gjør jobben fortere unna en den osilerende (DA), DA maskiner kan også benyttes mht korrigeringer av lakken, men de bruker noe mere tid, men plussen med de er at de er litt tryggere å benytte da de ikke genererer så mye varme som roterende gjør. Osilerende kommer med både 1, 2 og muligens 3 hoder, men de vanligst er 1 og 2 hodede. roterende er så vidt jeg vet kun med 1 hode

 

Så det er

 

Roterende (grov jobben)

Osilerende/DA (rens/sealer/voks)

 

Men som sagt, begge kan gjøre det den andre gjør, det blir regulert mht farta du har maskinen på og pads valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord, hvis jeg i tilleg til den Best Tools maskin kjøper den poleringsmaskin fra Biltema, med 2 hoder , så har jeg alt jeg trenger. Så du at det er kommet en ny Ultimate maskin på Autogeek, som er litt sterkere enn Porter sin maskin + at den Ultimate kommer i 240V utgave mot slutten av året.

 

Rekkefølge bør da være:

 

1. Lakkrens/swirl removal - roterende

2. Polering/Lakk forsegling - DA

3. WAX - DA

 

Dette for å være på den sikre siden at en (med lite erfaring) ikke får brent lakken.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir riktig rekkeføge det ja, hvis det er første gang du bruker roterende burde du øve på en gammel del først.. Noen tips, følg med på maskin hele tida, konsentrer deg. Pass på ved kanter og på enden av panser o.l. der er det tynn lakk. aldri stopp på et sted, ha den i bevegesle. Ha paden liggende så rett som mulig, da unngår du å få fullt så masse hologrammer og kjørebaner. Ikke kjør for fort, veldig ca 1500rpm (kommer helt ann på polishen/rubbinga) Start på det laveste og spre produktet utover, så kan du stille den opp til 1500rpm eller 2000rpm f. eks. Det er så mye mer, men det var detta jeg kom på i farta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips. HAr prøvd meg med den roterende Best Tools makin på min gamle VW Vento 1995. Brukte Biltema lakkrens + den frotyr hatte som fulgte med maskin, ble veldig fornøyd med resultatet. Ingen svirls å se på bilen, og de gamle olje flekken fra mine hender som var på panseret er vekke. Deretter kjørte jeg på Autoglym Resign Polsh + Autoglym Hard Vax og det ble jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Brukte laveste hastigheten ved påføring av Autoglym saker, veldig lite trykk. Lott begge stå i en time før jeg polerte de vekk med poleringsduk.

 

Bare tull. Vannet pereler ikke av nå en uke etter jobben.

 

Har jeg gjordt noe feil?

 

Hilsen

Staljin

 

PS. Hvilken pads bør man kjøpe til den Biltema maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roterende maskin er ikke noe å benytte mht forbruker serien til AutoGlym, den skal benyttes enten for hånd, eller med en DA maskin.

 

Kjenner ikke til den Autoglym hard waxen, men om det er "sealeren" deres, skal den på veldig tynt, for deretter å tørke helt før den fjernes igjen.

 

Brukte du forskjellige pads til de ulike produktene?

 

Samt når du legger på polish/sealer er det skum puta som skal brukes, de hettene er ofte til å fjerne produktet med etterpå.

 

Anvbefaler deg å kjøpe en annen bakplate samt noen andre pads, da disse også har en invirkning mht utfallet av jobben du gjør.

 

Personlig ble jeg heller ikke så imponert av Autoglym serien, men mange jeg orater med mener den er det beste som er, men smak og behag. Alternativ er å prøve enten NXT tech wax (hånd) eller Meguiars MG 21 med roterende og en myk pad uten å legge noe press på maskinen, Sealere skal ikke jobbes inn, de skal bare fordeles tynt over lakken, la tørke og deretter fjernes med Microfiber klut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret. Tror jeg ikke gjorde det riktig da jeg brukte den frotyr hatte (kjøpte ekstra) til Autoglym Resigh Polish, Hard Wax (Sealant) har jeg på ført med hånd, og polert vekk med maskin hvor jeg hadde poleringsduk (myk og fin) over pute.

 

Men hvilken pads jeg bør bestille fra Autogeek til den DA maskin fra Biltema. Har lagt inn alerede 5/8 baking plate + Orange+Hvit+Grå 7,5" CSS polerings pad til roterende..

 

Staljin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orange, hvit og blå er en grei pakke det, ellers er megiuiars sin gule og beige pads veldig greie (ikke så mye farger å forholde seg til hos de, burgunder-hard, gul-medium, beige-soft)

 

Personlig benytter jeg kun maskin til å påføre produkter, bruker MF kluter for hånd mht å fjerne det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår