Gå til innhold

beste måten og få bort bremse skrik???

Ranger emnet

tsracer

Anbefalte innlegg

Du vet at det er 2 stk i hele verden som produserer lagre ?

Den ene er SKF som er mest brukt i norge, deriblandt Biltema.

Det andre husker jeg ikke navnet på men noe kinesisk som ikke er noe dårligere en SKF.

Og det er nok flere enn 2 fabrikker som lager lagere. SKF, Koyo, NTN, General Bearing bare for å nevne noen

Timken, Made in US of A

Ruville, Tyskland

FAG, Tyskland / Made in Portugal

Jeg har montert FAG i en dynamo, de ruller lett til å være laget i sør-europa. :D Har nettopp fått Timken lagre som skal på en diff. Regner med det blir Biltema lagre ytterst i bakakslingen. Forøvrig har jeg aldri hatt trøbbel med verken Kjøkkentema's lagre, bremsedeler eller andre slitedeler. Bank i bordet.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når nye hjul-lagere går i stykker, så er det i 99% av tilfellene monteringsfeil i en eller annen rekkefølge.

SKF lager rene lagere, men de lager ikke NAVET, som feks s90r nevner her med sin V70. Skal banne på at de lagerene som ble montert, enten ble for hardt strammet av navmutteren, eller var for dårlig smurt da de forlot produsenten til biltema.

Selger en god del hjul-lagere i ekstra-jobben min, men liker best det faktum å kunne fette inn lageret selv..ergo liker jeg ikke "nav-løsningen" som nyere biler har (ink min egen 940).

Men, hipp hurra for forbrukerkjøpsloven! :) Sålenge du har fakta på din side, så har du det meste på din side ;)

Men til trådstarter: Bremse-skrikeplater får du på bilrekvisita-forretninger, og selvsagt Volvo.

Det er Viktig at du vet hvilket bremse-system du har, da alle har forskjellige plater til forskjellige klosser.

Good luck!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smøra d inn me olja, men love kje at det går så bra då XD

skal ikke kødde med det der...jeg har selv stoppet en kar for å "løsne bremsene" ved å spraye på wd-40 mellom eikene på felgen... :) på bilen altså!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal banne på at de lagerene som ble montert, enten ble for hardt strammet av navmutteren, eller var for dårlig smurt da de forlot produsenten til biltema.

Kanskje ikke dette tråden handler om, men Mats Appelgren sa en gang at et kule/rullelager ikke er rent før HAN har lagt det i bensin/løsemiddel og pakket det opp igjen i fett.

Timken-lagrene jeg fikk fra usa nylig lå og fløt løst oppi esken sammen med andre varer med verken plast eller pappkartong. Det er både grisete og usterilt, så det sa jeg ifra om til selger at ikke går an.

Ang. bremseskrik så mente jeg at IPD skrev på sin salgsside at gamle calipere setter seg og forårsaker hyling. Men fant så klart ikke igjen det nå...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider