Gå til innhold

Bilimport fra USA

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Jeg går rundt å kiker etter ny bil, og har hatt planer om å importere fra USA - det er mye bra å finne der borte, stort og godt utvalg - og man får mye ganske billig der.

 

Er det noen her som har importert bil fra USA tidligere? Jeg prøver å skaffe mest mulig informasjon rundt området før jeg skal gjøre det selv.

 

Er det noe særegent med å importere en bil fra USA, iforhold til å importere en fra Japan / Tyskland etc?

 

- Noe som må gjøres med bilene, skiftes evt deler for å være godkjent for bruk på vei i Norge?

 

- Hvilket firma skal man bruke for å frakte bilen til Norge? Magnum/Jetcarrier har jeg gode erfaringer med felger, etc.. (:

 

- Hvilke papirer vil man ha med bilen, for å vite at den er i god stand etc? Noen firma man kan bruke til å sjekke biler osv?

 

Om noen har erfaringer, tips etc.. Vennligst ta kontakt, må sjekke mest mulig rundt.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rundt å kiker etter ny bil, og har hatt planer om å importere fra USA - det er mye bra å finne der borte, stort og godt utvalg - og man får mye ganske billig der.

 

Er det noen her som har importert bil fra USA tidligere? Jeg prøver å skaffe mest mulig informasjon rundt området før jeg skal gjøre det selv.

 

Er det noe særegent med å importere en bil fra USA, iforhold til å importere en fra Japan / Tyskland etc?

 

- Noe som må gjøres med bilene, skiftes evt deler for å være godkjent for bruk på vei i Norge?

 

- Hvilket firma skal man bruke for å frakte bilen til Norge? Magnum/Jetcarrier har jeg gode erfaringer med felger, etc.. (:

 

- Hvilke papirer vil man ha med bilen, for å vite at den er i god stand etc? Noen firma man kan bruke til å sjekke biler osv?

 

Om noen har erfaringer, tips etc.. Vennligst ta kontakt, må sjekke mest mulig rundt.

 

Du må ha "Title" (eierskap) for å få bilen ut av USA.

Du må kanskje gjøre om på blink lys, kommer ann på hvem du treffer på hos BT.

Bruk CarFax for å finne ut av historie på bilen.

Ville helst sett på bilen selv, eller funnet en du vet du kan stole på og som har litt peil.

Shippingen med båt skjer enten ifra NY eller Miami, FL (etter hva jeg har erfart). Du må få frakta bilen til kontainer.

 

Og siden du skal importere ifra USA, så håper jeg virkelig du velger noe Amerikansk, ellers så blir det for dumt :p

 

På AutoTrader.com har du litt å titte på ihvertfall

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha "Title" (eierskap) for å få bilen ut av USA.

Du må kanskje gjøre om på blink lys, kommer ann på hvem du treffer på hos BT.

Bruk CarFax for å finne ut av historie på bilen.

Ville helst sett på bilen selv, eller funnet en du vet du kan stole på og som har litt peil.

Shippingen med båt skjer enten ifra NY eller Miami, FL (etter hva jeg har erfart). Du må få frakta bilen til kontainer.

 

Og siden du skal importere ifra USA, så håper jeg virkelig du velger noe Amerikansk, ellers så blir det for dumt :p

 

På AutoTrader.com har du litt å titte på ihvertfall

 

Må jeg være eier? Så "salgsmelding" etc må være fullført før jeg får lov å ta bilen ut av landet?

Blinklys etc, det går nok greit det.

 

CarFax ja, det er den databasen der alt som er skjedd med bilen og lignende registreres?

 

Jeg kjenner ingen der borte, som kan hjelpe meg - dessverre.

 

Ja, og Magnum/JetCarrier har mulighet til å få fraktet bilen til NY/NJ, så dette er ikke noe problem.

 

Det blir nok ikke amerikansk, bilen jeg snuser etter er en 2000-2001 mod Porsche Boxster.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg være eier? Så "salgsmelding" etc må være fullført før jeg får lov å ta bilen ut av landet?

Blinklys etc, det går nok greit det.

 

CarFax ja, det er den databasen der alt som er skjedd med bilen og lignende registreres?

 

Jeg kjenner ingen der borte, som kan hjelpe meg - dessverre.

 

Ja, og Magnum/JetCarrier har mulighet til å få fraktet bilen til NY/NJ, så dette er ikke noe problem.

 

Det blir nok ikke amerikansk, bilen jeg snuser etter er en 2000-2001 mod Porsche Boxster.

 

Om du ikke har Title på bilen du prøver å ta ut av landet så sliter du, enkelt og greit. Det er en som vier at du er eier og har du ikke den kan den med navnet sitt på Title'n si at du har prøvd å stjele den, og bla bla bla.

Ville ikke en tysk bil være billigere i Tyskland? Kanskje ikke, er jo egentlig ganske billig her borte.

Kjøper du i fra butikk må du regne på sales tax på den summen du får, kjøper du av privat person slipper du det.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke har Title på bilen du prøver å ta ut av landet så sliter du, enkelt og greit. Det er en som vier at du er eier og har du ikke den kan den med navnet sitt på Title'n si at du har prøvd å stjele den, og bla bla bla.

Ville ikke en tysk bil være billigere i Tyskland? Kanskje ikke, er jo egentlig ganske billig her borte.

Kjøper du i fra butikk må du regne på sales tax på den summen du får, kjøper du av privat person slipper du det.

 

Aha, men dette ordner man i dokumenter osv, før det overføres penger osv..

 

Nei, det er ikke så billig i Tyskland som i USA, og markedet er større i USA for slike biler.

 

Hvor mye er Sales Tax på? Det kan vel være en grei garanti.

 

Takk for alle svar, setter stor pris på det.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salestax varierer fra stat til stat, men du betaler ikke salgstax selv i butikk så lenge bilen skal exporteres, ja du må ha title/pinkslip, men den trenger ikke stå i ditt navn, var ingen problemer når jeg tok hjem min bil.

Du må vel bytte ut alle lys til E merkede lykter, muligens at du også må bytte til E merkede sikkerhetsbelter.

Det kommer jo litt an på hvor i USA du handler bilen, er ikke alltid lønnsomt og få den fraktet til NY eller FLA for shipping videre, jeg brukte Tyrholm og Farstad på shippingen av bilen min, jeg handlet på nordvest kysten, og den ble sendt med båt derfra også, hadde jeg skullet fraktet den til østkysten først, så hadde frakten blitt mye dyrere

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salestax varierer fra stat til stat, men du betaler ikke salgstax selv i butikk så lenge bilen skal exporteres, ja du må ha title/pinkslip, men den trenger ikke stå i ditt navn, var ingen problemer når jeg tok hjem min bil.

Du må vel bytte ut alle lys til E merkede lykter, muligens at du også må bytte til E merkede sikkerhetsbelter.

Det kommer jo litt an på hvor i USA du handler bilen, er ikke alltid lønnsomt og få den fraktet til NY eller FLA for shipping videre, jeg brukte Tyrholm og Farstad på shippingen av bilen min, jeg handlet på nordvest kysten, og den ble sendt med båt derfra også, hadde jeg skullet fraktet den til østkysten først, så hadde frakten blitt mye dyrere

 

Man betaler sales tax men den får man igjen når man står på kaia ;)

Lykter & sikkerhetsbeltene kan være som de er siden de er SAE merket.

 

Frakt i kontainer koster om jeg husker riktig $1500 for en bil.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orginal Title må følge bilen til utskipningshavna, ellers slipper ikke det Amerikanske tollvesenet bilen ut av landet. Det er den som fysisk har Titelen som er eieren av bilen, er bilen finansiert så ligger Titelen ofte hos finanisieringselskapet som sikkerhet. En rubrikk på Titelen er "Lien", er denne avkrysset eller fyllt ut så er det heftelser på bilen. Du må også få "Bill of Sale" fra selger som er salgsmelding og kvittering på salgsummen, den er veldig viktig for avgiftsberegningen her hjemme. Du må også være forberedt på å måtte dokumentere summen på Bill of Sale med kvittering på bankoverførsel e.l. Det norske Tollvesenet kan også gå inn i banksystemet og sjekke dine pengeoverføringer til utlandet.

 

For frakt hjem så kan du kontakte California Shipping, Nordtrafik, WillhelmsenWallenius Lines eller Autotransport. Du har masse valg på havner på frakt hjem. De mest brukte er Oakland/San Francisco, Long Beach/Los Angeles, Houston, Miami, Charlston, New Jersey/New York. Skal du ha bilen fra østkysten blir det enkleste og billigste å sende Ro-Ro, fra vestkysten så går de stort sett i container. En kan skipe fra andre havner, men disse er mest brukt og tollvesenet er vant med bileksport i disse havnene.

 

Du finner ofte de fineste bilene på vestkysten, et tips er Seattle helt nordvest opp mot canada. De har litt Bergensklima om vinteren, men de salter ikke veiene. Det er her jeg har funnet de fineste bilene gjennom årene.

Å kjøpe fra en forhandler er ikke nødvendigvis noen sikkerhet, spesielt ikke uavhengige forhandlere. Alle fordommer en har om bilselgere er sanne i USA. Terylenbukser er fortsatt mote i bilbransjen der borte :)Jeg har selv handlet med både firma og privat, og selv om jeg var meget fornøyd med bilfirmaet som var superseriøse så foretrekker jeg private. Vær obs på at en del mennesker er skeptiske til utlendinger som vil kjøpe bilen deres. De er også plaget av Nigeriasvindlere og Russisk mafia.

 

Et meget viktig råd er å IKKE kjøpe bil usett derfra, de 10 000.- som det koster for en flybilett og leiebil i noen dager er vel investerte penger! Bilder lyver, og selgere er ofte blinde for skavanker og "glemmer" å ta bilder av ting som kjøper ville gjerne ha sett.

 

Et annet hett tips om hvor en kan finne fine og rimelige biler er http://www.craigslist.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BossCat - handlet du privat eller hos firma?

 

Jeg kjøpte bilen min hos et firma

 

Man betaler sales tax men den får man igjen når man står på kaia

Lykter & sikkerhetsbeltene kan være som de er siden de er SAE merket.

 

Frakt i kontainer koster om jeg husker riktig $1500 for en bil.[/Quote]

 

Jeg betalte ikke saletax på min, siden den skulle exporteres, og siden han også ikke bor i den staten han skal handle bil, så skal han ikke betale salestax, og den prisen på container kommer jo an på størrelsen på containeren (20 fot eller 40 fot) og fra hvor til hvor

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går rundt å kiker etter ny bil, og har hatt planer om å importere fra USA - det er mye bra å finne der borte, stort og godt utvalg - og man får mye ganske billig der.

 

Er det noen her som har importert bil fra USA tidligere? Jeg prøver å skaffe mest mulig informasjon rundt området før jeg skal gjøre det selv.

 

Er det noe særegent med å importere en bil fra USA, iforhold til å importere en fra Japan / Tyskland etc?

 

- Noe som må gjøres med bilene, skiftes evt deler for å være godkjent for bruk på vei i Norge?

 

- Hvilket firma skal man bruke for å frakte bilen til Norge? Magnum/Jetcarrier har jeg gode erfaringer med felger, etc.. (:

 

- Hvilke papirer vil man ha med bilen, for å vite at den er i god stand etc? Noen firma man kan bruke til å sjekke biler osv?

 

Om noen har erfaringer, tips etc.. Vennligst ta kontakt, må sjekke mest mulig rundt.

 

Vær for det første sikker på at du får lov å registrere bilen overhodet. Kjøp også helst en som er kliss orginal for å slippe problemer under registreringen. Blinkersgreier bruker å være nødvendig å bytte ja men ikke noe stort problem.

 

Kjøp helst bil fra California og andre "tørre" stater slik at du slipper rustproblemer, det finnes flere firma som kan tilby kjøring av bilen på lastebil over til østkysten om nødvendig.

 

Jetcarrier er veldig annerkjent blandt folk som har privatimportert veteranbiler vet jeg. Du kan få det rimeligere enn hva de tar men da kan du ikke ha noe liggende løst inni bilen med mer siden de stjeler som ravner på enkelte omlossingssteder. Tror jetcarrier er litt flinkere på akkurat dette.

 

Husk også at det er norsk moms på frakten av selve bilen og at det er denne du må beregne sammen med kjøpssummen av selve bilen.

 

Hvis du kjøper fra firma i statene så spesifiser at du ikke har bruk for garanti og serviceavtaler siden du jo bor i norge. Da bruker man glatt å få endel dollar i avslag på prisen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der noen firmaer som driver med import fra USA, som ikke tar noen heavy pris for jobben? Bare for å få gjort dette formelle opplegget.

 

Jeg har ikke tid til å reise over til statene å leite etter bil, dessverre. Jeg har skole, jobb og alt dette å styre med.

 

Men, kjøp av bilen er ikke noe veldig stress, da jeg har god tid - siden jeg skal gå til innkjøp av en bruksbil mens jeg venter uansett..

 

Uansett, noen som kjenner til noen som holder til i statene, og kan hjelpe meg med å finne en bil, sjekke den og ordne alt av slike papirer.

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn noen linker til div importselskaper her, vurderer selv å hente en bil fra USA, så med fare for å "bøffe" tråden håper jeg også trådstarter vil være interesert i negative/positive erfaringer med nevnte firmaer. (om ikke sletter jeg sef denne posten asap)

 

http://www.jenz.no/import/bilimport.asp?DOK=2

 

http://www.bilmegleren.no/index.html?bilimport.html

 

http://www.pettersen-autoimport.no/

 

Amcar, men det kan være de importerer andre biler også.

http://noramcar.com/index.php?option=com_content&task=view&id=5&Itemid=21

 

http://www.usaimport.no/om_usaimport/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår