Gå til innhold

Vibrasjoner Audi A3

Ranger emnet


Capo79

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Rimelig ny på forumet her, men nå trenger jeg hjelp av noen her.

 

Begynner å få et lite problem med Audien. Eller, det vil si at problemet har vært der en stund uten at jeg har giddet å gjøre så veldig mye med det.

 

Saken er den at sommerdekkene begynner å bli rimelig slitte, og faktisk har antydning til "høydekast". Resultatet har, naturligvis, vært at bilen har ristet på tilsvarende måte som om hjulene ikke er balansert riktig. Men det vet jeg de er, ettersom jeg fikk de balansert tidligere i år.

 

Jeg har byttet om hjulparene, slik at de bakre dekkene nå står foran. Dette trodde jeg skulle hjelpe på ristingen. Det har det ikke gjort. Det som skjer er at bilen rister nokså heftig i hastigheter rundt 80-120 km/t, og spesielt når jeg akselererer eller bremser. I samme øyeblikk jeg enten slipper gasspedalen eller bremsen, opphører ristingen markant.

 

Og da spør jeg: Er det noe så enkelt som et hjullager? Det gjelder høyre side framme, forøvrig. Eller kan det være snakk om noe annet?

 

Jeg er i ferd med å selge bilen, og ønsker derfor å få dette fikset. Jeg innbiler meg at det er mer lønnsomt enn å selge bilen rimeligere.

 

Takk på forhånd for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Rimelig ny på forumet her, men nå trenger jeg hjelp av noen her.

 

Begynner å få et lite problem med Audien. Eller, det vil si at problemet har vært der en stund uten at jeg har giddet å gjøre så veldig mye med det.

 

Saken er den at sommerdekkene begynner å bli rimelig slitte, og faktisk har antydning til "høydekast". Resultatet har, naturligvis, vært at bilen har ristet på tilsvarende måte som om hjulene ikke er balansert riktig. Men det vet jeg de er, ettersom jeg fikk de balansert tidligere i år.

 

Jeg har byttet om hjulparene, slik at de bakre dekkene nå står foran. Dette trodde jeg skulle hjelpe på ristingen. Det har det ikke gjort. Det som skjer er at bilen rister nokså heftig i hastigheter rundt 80-120 km/t, og spesielt når jeg akselererer eller bremser. I samme øyeblikk jeg enten slipper gasspedalen eller bremsen, opphører ristingen markant.

 

Og da spør jeg: Er det noe så enkelt som et hjullager? Det gjelder høyre side framme, forøvrig. Eller kan det være snakk om noe annet?

 

Jeg er i ferd med å selge bilen, og ønsker derfor å få dette fikset. Jeg innbiler meg at det er mer lønnsomt enn å selge bilen rimeligere.

 

Takk på forhånd for svar!

 

Rister det i rattet, i selve bilen, eller bremsepedalen?

 

Rimelig enkelt og sjekke hjullager/forstilling; Jekk opp hjulet. Og kjenn etter slakke ved å riste på hjulet. Skal være helt tight. Og prøv å snurr på hjulet, høres det en rullelyd er lageret gåent..

Kan også riste på hjulet når bilen står helt nede, er det slakke i di øvre bærebru-stagene så kommer ikke slakken fram når hjulet er jekket opp.

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket hjullageret, og tror ikke dette er årsaken. Det er i allefall ikke antydning til slakk når bilen er løftet opp. Dette har jeg sjekket på begge sider.

 

Byttet forøvrig til vinterhjulene, og da forsvant ristingen markant. Dermed tyder det på at mye av årsaken ligger i sommerdekkene som jeg antar kan være utsatt for høydekast som jeg har nevnt tidligere.

 

Likevel er det antydning til at bilen rister, spesielt ved gasspådrag i oppoverbakker og ved motorbrems i nedoverbakker. Testet bilen skikkelig nå i helgen og fant samtidig ut at ristingen opphører i 90% av tilfellene dersom jeg trykker inn clutchen under akselerasjon.

 

Jeg begynner å tro det kan være hva man på engelsk kaller for cv joint. Er det dette som er drivknute på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe det er drivknuten din. Da skal den isåfall være helt knekt noe den neppe er.. Få dekkene dine inn til dekkservice ellernoe å la dem se på dem. Kan være som du sier, høydekast.. Har samme problemet med vår audi a6.. Der rister det i hele bilen.. Temmelig kraftig.. Er såpass kraftig risting at man har vondt for å snakke.. :b Har også sjekket hjullager osv.. Vår risting kommer når jeg passerer 100-140 og ligger jevnt i den farta for så å slippe gassen helt.. Den forsvinner om jeg tråkker HARDT på bremsen.

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår