Gå til innhold

Varmeapparat virker ikke - prøvd annen vifte

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Har i det siste styra med en Scorpio med defekt varmeapparat - trodde jeg. Vifta virka virka ikke, heller ikke på fullt. Etter det jeg har lest, så er det da ikke motstanden.

 

Gikk så for å kjøpe en ny varmeapparatvifte. Etter mange timers hardt arbeid fikk jeg bytta den, men den virker fremdeles ikke. Varmeapparatvifta var heller ikke problemet.

 

Titta så på den gamle varmeapparatvifta, og børstene var også helt fine, ikke dem heller. Så:

 

Ikke varmeapparatvifta, ikke motstanden og ikke børstene. Hva kan det være da??

Forrige eier, altså broren til dama (hu som har overtatt denne) sa at den slutta å virke gradvis, ble liksom dårligere og dårligere. Kan det være selve instrumentpanelet til vifta? I midten av instrumentpanelet sitter det en pære som skal lyse når man setter på varmeapparatet, men denne lyser ikke. Jeg prøvde å bytte pære, men det hadde ikke noe virkning. Sjekka at kabler sitter ordentlig i.

 

Noen som har noen formening om hvor problemet kan ligge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjekket kabler og alt er som det skal være.

I håndboka står det dette:

 

Relenr/Rele farge/Kontrollert krets:

R23 / Gul - Klimaanlegg Rele I

R24 / Grønn - Klimaanlegg bryter av, rele

R24A/ Brun - Klimaanlegg bryter på rele (DOCH)

R25 / Gul - Klimaanlegg rele II

 

Er det rele nr R24A? Motoren er en DOCH dog.. Men bilen har jo ikke klima eller air condition da..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka sikringen da? :D Prøvd å sette 12V direkte på motoren? Både før og etter bryter og motstander.

 

Sjekket kabler sier du... Målt om du har spenning ut fra sikringsboks, før og etter reléer osv?

Hvis du ikke har det fra før anbefaler jeg deg ei haynesbok eller annen verkstedmanual. Da får du et koblingsskjema med numre, farger osv...

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si det, men sikringa var det første jeg sjekka, så det er ikke den heller. Haynesboka har jeg, men den var ikke til så mye hjelp. Sto lite om akkurat det, sto for det meste hvordan man skifter ut motoren og hvor man finner releene.

Nr, farge osv står det i manualboka til bilen så det er ikke noe problem.

 

Men må nok ut med en måler for å se om det er spenning ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge etc på selve kablene tenkte jeg på da. ;) Slik at du lettere finner ut hva som er pluss, minus og styrestrøm og gud vet hva. Kjett å måle over to plusser på hver sin kurs og så knekker du et instrument eller no dumt noe.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår