Gå til innhold

82 Granada 2,3 Går som en dass, noen tips?

FE3T

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Granada 2,3L for noen dager siden, bilen blir enten solgt videre eller brukt som arbeidsbil om eventuelle påkostninger ikke blir for store.

Listen sålangt er:

1. Knust siderute dør Førerside (innkjøpt fra hugger)

2. Knekt pusser arm førerside (innkjøpt fra hugger)

3. Lekkasje i varmeapparat register (nytt koster ca 500)

4. Skjelving i rattet ved ca 80 km (rustne skiver som har slått seg?)

5. Motoren går jevnt, men tikker mye, og drar meget dårlig. (Lekkasjen i varme apparat registre får meg til å lure på om den på et eller annet tidspunkt kan ha gått varm, det er ikke spor av olje i vannet eller vann i oljen, men oljen lukter bensin)

Jeg har ikke noe personlig forhold til Granada eller Ford for den saks skyld, så noe større påkost er uinteressant.

Men det kunne være interessant hva slags tanker folk gjør seg om denne motoren og eventuelle årsaker til at den går så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Granada 2,3L for noen dager siden, bilen blir enten solgt videre eller brukt som arbeidsbil om eventuelle påkostninger ikke blir for store.

Listen sålangt er:

1. Knust siderute dør Førerside (innkjøpt fra hugger)

2. Knekt pusser arm førerside (innkjøpt fra hugger)

3. Lekkasje i varmeapparat register (nytt koster ca 500)

4. Skjelving i rattet ved ca 80 km (rustne skiver som har slått seg?)

5. Motoren går jevnt, men tikker mye, og drar meget dårlig. (Lekkasjen i varme apparat registre får meg til å lure på om den på et eller annet tidspunkt kan ha gått varm, det er ikke spor av olje i vannet eller vann i oljen, men oljen lukter bensin)

Jeg har ikke noe personlig forhold til Granada eller Ford for den saks skyld, så noe større påkost er uinteressant.

Men det kunne være interessant hva slags tanker folk gjør seg om denne motoren og eventuelle årsaker til at den går så dårlig.

En kompis av meg hadde en Granada for non år siden, som det også luktet bensin av oljen. I det tilfellet var stempelringene helt defekte så mye av bensinen ble trykt mellom stempelringene og ned i bunnpanna. Høres kanskje ut som du har det samme tilfellet, siden den går dårlig også.

Tikkingen kommer sikkert av utslitte vippearmer og -aksler, eller kanskje bare en justering :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en Granada for non år siden, som det også luktet bensin av oljen. I det tilfellet var stempelringene helt defekte så mye av bensinen ble trykt mellom stempelringene og ned i bunnpanna. Høres kanskje ut som du har det samme tilfellet, siden den går dårlig også.

Tikkingen kommer sikkert av utslitte vippearmer og -aksler, eller kanskje bare en justering :)

Får vel prøve å justere ventilene, og sjekke om om den går for fett, eventuellt justere forgasseren om så er tilfelle.

Å åpne motoren blir ikke aktuellt,da blir det heller å bytte den ut med noe mer ytedyktig, her kunne det vært artig å satt inn V6`ern fra en 87 929,(192hk og overlegen holdbarhet sammenlignet med de orginale 6`erne) men dette blir vel egentlig mer arbeid enn jeg er villig til å legge i en slik bil, så det er vel ikke usannsynlig at et salg kan være aktuellt om prisen blir rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granada tikker, slik er det.

Det er vippe armene som blir slitt og derfor lager en tikke lyd.

Veit du hvor langt bilen har gådd?

Ingen av motorene du får i granadaen er noe spesielt spreke.

De drar endel og holder sånn passe hvis du passer litt på de.

Helt grei til arbeidsbil

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit du hvor langt bilen har gådd?

Ingen av motorene du får i granadaen er noe spesielt spreke.

De drar endel og holder sånn passe hvis du passer litt på de.

Helt grei til arbeidsbil

Slik den går nå kunne jeg glatt kjørt fra den med en gammel Hiace

noe som neppe er normalt for en bil oppgitt til 114? hk

Bilen har ikke gått mer enn ca 220000km,noe som på de fleste biler må kunne karakteriseres som svært lite,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik den går nå kunne jeg glatt kjørt fra den med en gammel Hiace

noe som neppe er normalt for en bil oppgitt til 114? hk

Bilen har ikke gått mer enn ca 220000km,noe som på de fleste biler må kunne karakteriseres som svært lite,

Hmm, har du sjekket tenning og slik?

Er ikke helt sikker, men den skal nok ligge noe rundt 8 grader.

sjekk at det er nok gnist, ingen vakumlekasjer ol.

Når du klarer og burne går den som den skal :P

- 90 Mercedes E 300 TDT

- 84/87 Pontiac Transam

- 84/90 Ford Bronco

- 82 Ford Granada 5.0 Ghia V8 Prosjektet No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En motor som er kjørt my uten å oljeskift,vil det bli bensin lukt av oljen av.Tikkingen er vipparmer ja,å kamaksling vist motoren er kjørt mye uten justering.Ujamn tomgang er mest sannsynlig tommgangsdyser som sitter 1 på hver side av forgasseren,som trenger en rens.Blås dem rene med trykkluft er d beste.At motoren har dårlig kraft har ingen ting med ventiler å gjøre,disse motorene drar like godt forde om ventilene tikker mye.sjekk tenning,insugs pakning og topp pakninger,virker som d er der det er noe galt,tyder egentlig på at motoren er varmkjørt ja..

96 Audi A6 2,6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Hvis du setter på en 2,8 motor på drivverket fra en 2,3, så vil jeg si du har noe som går ganske greit nok. Du har bra med moment og kan kjøre ut gira uten problem. 2,3 motoren har aldri vært kjent for å være sprek :P

1987 Ford Scorpio 2,9i GL

1983 Ford Granada 2,8 GL

En god sladd forlenger livet!

Volvo har TIC, Ford har TIKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

min gjekk ganske bra til og vere en 2,3 v6 fra granada den var orginal 85 mod tikker som et ville helvete men det er pga disse bilene er bygd for og gå på blybensin nå er det blyfri som gjelder så derfor må ventilene justerest men det er snar sak ;) vanvittig gøye biler trur ingen andre biler hadde tålt så mykje juling som den fikk drepte fem hjorter med den på en gang :P

Grøftekanten lakk og rally!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Trur ikkje det er noe problem med topppakning, er skjeldent, tikkinga er å justere ventiler, er det slitt bør du vurdere å snu vippearmsakslene, ventilene justerer du med motor i gang, til det akkurat ikkje tikker.

Skift olje på den, ikke noe helsyntet her, SAE30 er nok fint vil jeg tru, evt 10W40/20W50 halvsyntet.

Gå dårlig gjør de, men mange 2.3 som er daukjørt til tusen så eksosen er nærmest tett.

Bensinlukta i olja er nok pga. lenge sia oljeskift.

Er noen elednige forgassere, men går den greit på tomgang er den nok bra.

Ristinga kan være skiver, caster/stabstagsforinger eller øvre bærearmsforinger

Varmeapparatsregister er ganske lett å skifte, av ned plata under dashbordet. Av med slanger, noen skruer rundt registeret, er det vrient så løsne de 4 skruene varmeapparatet er festa med, er så lett det ser ut til, faktisk lettere.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...
har du justert ventilene med motor i gang? kors fikk du det til? skrudde av toppdeksel og gjorde ka? løste du kam akslingen?

Rører ikkje kammen, den ligger fint 10 cm under innsuget den.

Tar av toppdekslene, stiller ventilene til 0,05 under data, starter opp, hører hvor det tikker, stopper og justerer ventilene som tikker litt trangere, starter igejn og holder på til det ikke tikker, er det tungstarta varm har du justert for mye, husk at de tikka nye.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...