Gå til innhold

HJELP- jeg har kjørt på.---

Ranger emnet

Vidunderet

Anbefalte innlegg

Hei alle- Vet ikke om jeg skriver rett plass nå siden jeg er ny her.

Men spørsmålet mitt- som jeg håper dere kan hjelpe meg med er rett og slett;

Var en tur i byen og kjørte,- brått blei ei bildør åpnet og selv om jeg svingte unna så kunne jeg ikke unngå å treffe den. Han påstår det er min skyld jeg mener det er hans.

Er det noen som vet noe om dette eller hørt om noen i lignende situasjon.. Please svar meg kjapt!!

Hva han sier er vel irellevant ettersom forsikringsselskapene kommer til å lese skademeldingen.

Fehuer som åpner døren uten å se at det er klart kan skylde seg selv. Alle vet at man bør sjekke om det kommer bil før man slenger opp døren. Selv lillesøsteren min sjekker slikt.

Og du som mener at det er lov til å sykle over fotgjengerfeltet: hvor har du hørt det? Det er forsåvidt lov til å sykle der, men da er man ikke fotgjenger. Håper ikke det har kommet en slik lovendring, for da blir nok sykkelgærningene i Oslo bare enda værre.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det stemmer. ifølge paragraf tre i veitraffik loven skal den ferdenede i traffiken (les bilfører) kjlare å stoppe for en hver hindring man kan støte på. farten skal avgrenses til det omgivelsene tilsier. det er helt tragisk men slik er det i <norge. feks en på sykkel sykler over fotgjenger overgangen, dvs han har vikeplikt for deg da han sykler i en fotgjenger overgang, men kjører du på han så er det din skyld da du har vikeplikt da det er en ovetgang! tragisk? JA!

Intressant- Vikeplikt fra høyre ,-er det da noe vi kan ignorere, hvis jeg da klarer å komme så langt inn i krysset at han (fra høyre) treffer meg i siden, da er det vel hans skyld etter paragrafen du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva han sier er vel irellevant ettersom forsikringsselskapene kommer til å lese skademeldingen.

Fehuer som åpner døren uten å se at det er klart kan skylde seg selv. Alle vet at man bør sjekke om det kommer bil før man slenger opp døren. Selv lillesøsteren min sjekker slikt.

Og du som mener at det er lov til å sykle over fotgjengerfeltet: hvor har du hørt det? Det er forsåvidt lov til å sykle der, men da er man ikke fotgjenger. Håper ikke det har kommet en slik lovendring, for da blir nok sykkelgærningene i Oslo bare enda værre.

-Han foreslo oppgjør utenom forsikringsselskaper. Og ville ha penger av meg (Siden ingen av oss hadde skademelding liggendes i bilen) Skal kontakte han til mandag -etter han har snakket med folk som hadde peil på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Han foreslo oppgjør utenom forsikringsselskaper. Og ville ha penger av meg (Siden ingen av oss hadde skademelding liggendes i bilen) Skal kontakte han til mandag -etter han har snakket med folk som hadde peil på dette

Hehe. Ja det hadde jeg også foreslått.... :)

Hør med forsikringsselskapet du, og hva de mener du bør gjøre. Så får du satse på at kverna gir et svar som er positivt for deg.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare bullshit... hvis han mener han skal ha penger av deg, bør du skrive skademelding... Da kommer han sikkert til å si at det går bra å at han skal betale skaden på sin bil, og du på din... dette blir jo også feil hvis det er hans skyld, noe jeg er sikker på han vet.

Mennesker(spesielt noen) mener aldri de har skyld i noe, og hvis de vet de har skylden, så prøver de fortsatt å legge den på noen andre...

Og for all del, hvis han har med seg noen når dere skal skrive skademeldingen, tar du han med på purkestasjonen og skriver der... IKKE la han kjøre over deg:)

91 volvo 740

81 pontiac Grand Prix[phat square]

72 vw boble[go biln]

[x]93 bmw 525i[x]87 vw golf[x]85 mercedes 190e[x]97 audi a4q [x]83 opel manta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart han som satt i bilen sin skyld.

Hvis en person sitter inni bilen og åpner døra så den blir kjørt ned er det hans skyld!

Hvis personen derimot hadde hatt døra åpen uten å sitte i bilen ville det vært din skyld.

Slik sa ihvertfall IF det når fattern gjorde det samme, men i hans tilfelle var det ingen i bilen så han fikk skylda!

Skriv skademelding !

lykke til

[X] Audi A4 1.8T 1997 Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette er regelen. Dette betyr i praksis at han som åpnet døra er skyldfri i dette tilfellet. Sorry, men du blir nok nødt til å betale for påkjørselen.

Paragrafen er forresten nummer 13, ikke nummer 3:

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html

Moro at det er forskjellige synspungter som blir belyst her.. Er det slik at systemet skal være så firkanta at en kan smelle opp dører i tide og utide uten å få pepper for det, så tror jeg nesten jeg blir frista til å fornye noen dører på min elskede Mondeo i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge det som står i boka jeg hadde når jeg tok lappen, stod det at hvis man har parkert bilen skal man påse at ingen kommer før man åpner døra. Hvis man åpna ei dør nog noen kjørte på den var man skyldig.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en grunn til at "alle" blir opplært til å åpne førerdøra med -høyre- hånd, og ikke venstre, siden du da får den ekstra svingen i kroppen og kan se bak deg om det er trygt å åpne døra. Hans skyld, detta skal han vite.

- Volvo V70 '05 2.0T

- Volvo 240 '83 B23A/M46

x Nissan Sunny 1.6 SLX

x Suzuki RMX '04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror §13 også kan brukes med skjønn man kan jo ikke fise rundt i 30km/t resten av livet fordi kanskje en gjeddpeis fant på noe lurt. Har jo sett flere tilfeller der en som har kjørt på en har blitt fritatt for skyld da vitner har sagt av vedkommende som ble påkjørt optrådte uaktsomt (gikk/syklet rett ut i veien ved en hekk osv). Og i den med skatere tror jeg du hadde blitt frikjent da vedkommende opptredte svært uaktsomt.

Mannen som åpnet døren har skyld tror det er en av få tilfeller der stillestående part får skylda.

Internetporrmissbrukare

Kjør hardt, kjør stil, kjør bæbu-bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde alltid man hadde skylda hvis man kom bakfra jeg.

Om bilen sto stille og motoren var skrudd av burde ikke ha noe å si, heller ikke at han ikke lå i din fil.

Akkurat som at noen bråbremser rett foran deg og du kjører i han bakfra.

De trenger ikke ha noen gyldig grunn for å ha stoppet opp plutselig,

det blir din feil uansett.

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider