Gå til innhold

Min turbo ic

Ranger emnet


TIC VOLVO

Anbefalte innlegg

Det forekommer automatkasser av et par forskjellige fabrikater til Volvo av denne aldersklassen. Da du har D-3-2-1 på velgeren, er det nok en ZF-kasse og ikke AW71 e l, som ville ha hatt D-2-1 + trykk-knapp på siden for å sperre overgiret.

 

Uansett, kassen er firetrinns med 3. som "direktegir" (1:1-forhold i utveksling) og 4. som overgir/overdrive. (Dette forutsetter selvfølgelig at girkassen er original eller tilsvarende. Man kan jo "aldri si aldri" hvis det skulle dreie seg om en sjelden ombygging.)

 

En automatkasse er kombinert med en dreiemomentomformer som både gjør tjeneste som "clutch" og på en måte som en ekstra "trinnløs girkasse" som muliggjør knirkefri igangsetting fra stillestående, krypekjøring (erstatter i praksis det lave 1.-giret som en ville ha hatt med manuell kasse) og "kamuflerer" girskiftene ved at den stadig kan la motoren holde litt ekstra turtall for mest gunstig dreiemoment under de rådende forhold. (Lang setning - håper det ga mening...)

 

Dette innebærer også at bilen ofte ikke er giret fullt så høyt som den kunne eller "skulle" ha vært, noe som i prinsippet kan tenkes å gå ut over drivstofføkonomien. For å motvirke dette i landeveishastighet kan automatkassen ha den såkalte "lock-up"-funksjonen som trer i kraft i en viss hastighet i det høyeste giret (f eks 80) og låser/bremser dreiemomentomformeren slik at sluretendensen elimineres.

 

Hvis det er slik det virker på din girkasse, er situasjonen altså den at du ligger i 90-100 på høyeste gir (4.), men dreiemomentomformeren lar motoren avhengig av gasspådrag holde litt høyere turtall - før lock-up-funksjonen slår inn og holder fast dreiemomentomformeren slik at effektiv girutveksling låses på høyeste nivå. Det er evt der du kjenner "det siste girskiftet".

 

Jeg tror som sagt det er sannsynlig at du har lock-up på din girkasse, men det kan nok også tenkes at du ville ha fått omtrent den samme effekten uansett i så høy fart, fordi at omformeren ved et visst omdreiningsnivå etter hvert "griper" så hardt at det ikke er rom for mer sluring og fordi at man vel uvilkårlig letter litt på gasspådraget når en god marsjfart er oppnådd.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår