Gå til innhold

Blaupunkt virker slapp og spiss

Ranger emnet

Sabaselfsit

Anbefalte innlegg

Med min nye bil var det en Blaupunkt San Remo MP-26 spiller. Bilen har originalt 4 høyttalere som denne var/er koblet til. 2 små på hver side framme under frontruten og 2 små på hver side i "veggen" i baksetet.

Det jeg ønsker er å bygge et moderat lite system for å kompletere dette litt med 2 større høyttalere - så jeg installerte min gode gammle 2 kanals forsterker som jeg har brukt før og har meget gode erfaringer med. Brukte dyre gode kabler både på strøm, høyttaler og signal siden.

96439.jpeg

Så laget jeg meg en hattehylle...faktisk med teak ramme rundt :blunk: hvor jeg puttet inn 2 stk 8" 3-veis JBL GTO-836e.

96443.jpeg

Problemet er at lyden IKKE er bra. :rockets Jeg hadde bedre lyd i min forrige bil med 1 par 6x9 i hattehyllen koblet direkte på min gammle Panasonic spiller uten forsterker.

Jeg vet hva forterkeren min kan og at Jbl'ene jeg har installert kan MYE bedre...så jeg mistenker denne Blaupunkt spilleren til å være probemet. Jeg har gått igjennom alle lydinnstillinger og prøvd alt...men det blir ikke bra. Og denne equalizeren hvor du kan velge mellom "rock/pop og classic...hjelper lite. :deng Lyden blir spiss og tom...og jeg savner en Loudness knapp slik som jeg hadde på min Panasonic. Lyden er som på den uten Loud funksjonen aktivert. Jeg tror løsningen på problemet blir å kaste ut denne spilleren og kjøpe en billig bra Pioneer spiller. F.eks. DEH-2900MP. Hva tror dere?

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget, men desverre. Minus kabelskoen er 2,8 mm og pluss er 4,8 - og det er rett sko på rett kabel desverre. :wonder:

En annen ting med denne spilleren er at lydnivået går fra 0 til 66. Skulle tro dette var bra med mulighet for et bredt spekter av nivå...men jeg opplever det ikke slik. Når volumet er på 1 f.eks er det veldig høyt. Men skal jeg spille godt høyt må jeg opp til rundt 40. :angry:

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri motoren i gang med Blaupunkten(hadde batterilader på batteriet for å holde rundt 14 volt når jeg drev å stilte inn forsterkeren)...men byttet tilbake for å teste og den samme summingen med San Remo'en også. Den er vel en litt eldre modell ja, og 45 watt. Hadde jording i bakhodet også. Skal legge ut en ny jordingskabel og koble på spilleren og se da. Takker. :)

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå prøvd med annen jording til spilleren, ny jording til forsterkeren...har prøvd med å koblet på annen signalkabel løst innimellom setene og bak uten at den er i nærheten av noen strømkabler= men fortsatt en lav summing i de to høyttalerene bak som forsterkeren driver når motoren er i gang, og økende med turtall. Irriterende. Begynner og gå tom for ideer. :(

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du gjør grundig arbeid, men jeg spør likevell: Har du bart metall på jordingspunktene dine?

Takk for det. Har aldri vært så "nazi" som ved denne installasjonen med at kabler ikke krysser hverandre og er festet her og der sånn at de ikke kan løsne/flytte på seg. Har gummislangestubb rundt seg der det er antydning til skarpe kanter, sikringsholderen har jeg gjenget gjenger til for å få skudd den fast hvor jeg vil ha den i motorrommet etc. Så jeg ble irritert på at dette problemet oppstod når det 'skulle bli' så bra. damndamn

Har pusset meg ned på bart metall ja...prøvd to plasser i bagasjerommet og målt med multi meteret.

Skal rote litt mere med jordingen golfnos, så rapporterer jeg hvis noe bra skjer. :op: Hvis ingenting hjelper...finnes det ikke noe sånt som en...hva kaller man det...jordings loop isolatør?

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordings loop isolator?? ganske nytt ord for meg,selv i elektrobransjen :)

hadde problemer med støy i min bil, og "alle" sier man ikke må jorde spiller osv direkte på batteri, men trakk opp nye 6 kvadrat pluss og minus direkte fra batteri til spiller og er nå kvitt problemet..

Dette er et problem som også kan oppstå,om forsterkeren din er defekt,og sender høyere strøm inn på linjeutganger og brenner jordingen der, når den brenner hender det jord til signal, legger over på karroseri jord og kan skape støy.. dette har jeg aldri opplevd,men hørt om noen som hadde det problemet(her på forumet)

Alltid morro med go-lyd, men nå må jeg ut igjen i garasjen... Utrolig hvor idiot det går an å bli.. Var ute på sørlandssenteret foren uke siden, kom ut og hele fangeren forran var bretteti filler :(ikke en faens! lapp og heller ikke hørt fra noen!

Surere er at ny fanger koster 10000, og lakk 4500 på merke verkstedet :( ikke lønnsomt på NÆR å ta slikt på forsikringen,så nå ribber jeg bilen og prøver meg på å bygge om fangere med glassfiber,samt cleaning osv :) bare litt skummelt på en 8mnd gammel bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordings loop isolator?? ganske nytt ord for meg, selv i elektrobransjen :)

Ble vist litt vill oversetting her...kom over noe på ett engelsk forum om samme problem hvor det ble gitt råd; "you may want to look into purchasing a ground/earth loop isolator about £20.00 to £30.00" Ikke vet jeg heller...

Jeg føler med deg. Ingen kamera overvåking der du sto da? Opplevde det med god bulk i ganske ny bil selv for noen år tilbake. Ingen lapp. Gjorde arbeidet selv også. Fått tak i slike folk skulle det jammen blitt :deng :boxing.

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke mase om dette mere; i dag ble jeg nemlig kvitt homlen/vepsen i høyttalerene mine bak. :spin Etter å ha lagt nye ledninger til spilleren uten resultat gikk jeg løs på jordingen til forsterkeren...etter det var jeg mild sagt oppgitt...og bestemte ett siste forsøk med en tredje signalkabel (forøvrig en billig biltema kabel) - og da ble det stille som i graven. Har aldri vært med på maken :shake.

:roll:

VW IV R32

Lenke til kommentar
Del på andre sider