Gå til innhold

Varmeapparat og bensinlukt


powerforce

Anbefalte innlegg

1. Varmeapparatet fungerer kun på full hastighet, og noen ganger fungerer det ikke i det hele tatt! Kan dette være motstanden som regulerer hastigheten, eller er det et mer seriøst problem? Hvor sitter denne motstanden? Å bytte hele vifta ser ut som et stort prosjekt, noen som har erfaring med det?

 

2. Når jeg kjører med åpne vinduer/takluke så lukter det bensin i kupeen (sterk lukt)! Dette bekymrer meg ganske mye. Det lukter ingenting med vinduer og takluke lukket. Jeg tenkte først eksoslekkasje, men det kjennes mer ut som bensin. Noen som har vært borti lignende? Kan ikke se noe tegn til hull i bensintanken.

 

Bilen er en `94 2.0 DOHC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg kan prøve så godt jeg kan.

 

Jeg har nettopp vært i samme situasjon og å bytte vifta på en denne type bil er et rein helvete for å si det sånn. Vifta sitter innerst mot dashbordet i motorrommet, det er en stor plastikkboks. Jeg brukte ca 5-6 timer tilsammen før jeg fikk den ut. Problemet var at vifta virka ikke overhodet, jeg sjekka sikringer, leta etter et relé, sjekka ledninger og alt, tenkte at det var varmeappratvifta, men det var det ikke. Viste seg at det bare var dårlig kontakt et sted..

 

Til det første spørsmålet ditt, at varmeapparatet kun funker på full hastighet betyr at motstanden din har tatt kvelden. Akkurat hvor denne sitter, vet jeg ikke. Men hvis du tar en titt i Haynes boka, eller spør Ford kan de kanskje svare deg på det. Men det er garantert kun dette som har gått. Men det med at den funker av og til, kan være dårlig kontakt et sted, det kan være varmeapparatvifta. Uansett, start med motstanden og jobb deg derifra om det ikke løser hele problemet. Å skifte varmeapparatvifta er egentlig ikke en jobb du har lyst til å gjøre, med mindre det er helt nødvendig og vil spare noen lapper på det..

 

Det andre spørsmålet skal jeg ikke uttale meg noe om, for det har jeg ikke peilig på hva kan være.

 

Uansett, her har du en guide på hvordan du skifter ut vifta, om du skulle trenge det:

 

- Det sitter to plater med foring som du må skru opp. På den ene siden av plata sitter batteriet og varmeappratvifta og den andre siden sitter motoren. Dette er to plater som går tvers over motoren, rett bak motorblokka, du vil se dem med en gang. Disse er festa med et et par "thumbscrews" som du lett bare skrur ut for hånd. Så sitter det et par stjerneskruer her og der som du må løsne på, og et par av dem sitter så inni helvete til at du må kjøpe en skrutrekker med bøy på for å komme til (sitter bak motorblokka, vanskelig å få løs)

 

Når platene omsider er løse, dra av gummilista som er over dem, og napp ut kablene som sitter festa i dem. Løft dem opp og bare legg dem løst oppå motoren, for du må nemlig koble ut mange ledninger hvis du skal ha dem helt ut.

 

- Så løsner du på skruene til selve varmeapparatvifta. Den er festa med to 10mm (om jeg ikke husker feil) skruer/muttere inn mot selve veggen mot dashbordet. En på hver side av boksen. Du må ha en forlenger for å skru dem ut. Så sitter det to muttere til, en på hver side av boksen like ved de du nettopp skrudde ut, du vil se de med en gang.

 

- Nå vil boksen være løs, men helt umulig å få ut. De stengene til vinduspusserne er nemlig i veien.. Du må nå skru ut en mutter som holder den ene stanga, slik at du får pressa den litt lenger opp, sånn at du kan få ut boksen. Denne mutteren sitter høyre side når du titter inn i motorrommet. Du må bruke en fastnøkkel for å løsne den, ellers kommer du ikke til.

 

- Når det er gjort, må du skru opp 3 skruer oppå toppen av varmeapparatvifte-boksen. Du ser dem med en gang, og når du har skrudd ut dem, tar du av det lokket som sitter oppå. Etter det tar du av et lite firkanta deksel som sitter oppå, som bestykker fukt på ledningene. Under der er det to skruer som du løsner. Så tar du ut den lille plata hvor ledningene er kobla til. Under denne lille plata er det noen varmetråder.

 

- Nå er varmeapparatvifteboksen løs, du har skrudd av kontaktene oppå den, tatt av lokket på toppen med de tre skruene, fjerna platene så du får tilgang til boksen, og du har løsna stanga til vinduspusseren. Nå er det bare å prøve å lirke den ut, hvis du greier. Du må bruke makt. Jeg lå oppå motoren å dro og lirka til som faen, men den kom ut tilslutt.

 

- Når du omsider har fått ut den helvetes drittboksen, bruker du en tang, eller en flat skrutrekker å benner/tar av alle clipsene som sitter rundt om boksen. Ta av det øverste lokket, og du se herligheten. Løsne på enda tre skruer til, du vil se dem når du er inni der. En av skruene sitter på selve vifta, og når du har løsna på den, tar du av den halvrunde metallsaken som holder på plass varmeapparatvifta. Nå er det bare å ta den ut og sette inn den nye. Og gjøre alt du nettopp gjorde i omvendt rekkefølge......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår