Gå til innhold

Noen spørsmål vedr. bilstereo

Ranger emnet

_JAY_

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg cd-spiller (Pioneer DEH-3400-R) og front høytalere (TS-E1375) og mine spørsmål er som følger:

1) Når det står 4x50W forsterker, menes det da at hver "kanal" (høyttaler) får 50W? Eller fungerer det slik at hvis jeg bare har bare 2 fronthøyttalere så får disse 200W fordelt på seg?

2) Høyttalerne viser en maksimum 130W. Hva innebærer det?

3) Høyttalerne viser en nominal input power på 30W. Hva innebærer det?

4) Hvordan kan jeg vite om en forsterker kan drive et par høyttalere? F.eks. hvis jeg ønsker å kjøpe meg et par ekstra høyttalere å ha i hattehylla, hvordan kan jeg vite om forsterkeren min kan drive disse i tillegg til de jeg har foran. Hva burde jeg se etter?

Håper noen har mulighet til å svare på noen av disse spørsmålene.

_JAY_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _JAY_

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg cd-spiller (Pioneer DEH-3400-R) og front høytalere (TS-E1375) og mine spørsmål er som følger:

1) Når det står 4x50W forsterker, menes det da at hver "kanal" (høyttaler) får 50W? Eller fungerer det slik at hvis jeg bare har bare 2 fronthøyttalere så får disse 200W fordelt på seg?

-Det betyr at den har 4 stk kanaler (effekttrinn), som hver for seg leverer 50w pr kanal.. (yeah right! 10w MAX! :D )

Kobler du til 2 høyttalere får hver av de 50 w.

-At du kan drive de med en normal forsterker, uten å brenne de opp egentlig.. At de tåler "litt" guffe lixom. Ingen fingerregel her, da merkene er så forskjellige..

-At de skal tåle konstant 30w

4) Hvordan kan jeg vite om en forsterker kan drive et par høyttalere? F.eks. hvis jeg ønsker å kjøpe meg et par ekstra høyttalere å ha i hattehylla, hvordan kan jeg vite om forsterkeren min kan drive disse i tillegg til de jeg har foran. Hva burde jeg se etter?

-På høyttalerne: se at de er opgitte litt høyt på effekt, ca 100-200w. Ikke se deg blind på effekt derimot, da det svært ofte er bullshit.. Se så etter "følsomheten" på de.. Oppgitt i dB ved 1w på 1 meter, eller no.. 90dB og oppover hinter om lettdrevne høyttalere i prinsippet..

På forsterkeren: Her har du egentlig kun watt som målestokk, men se på sikringen når du handler, eller skal sammenligne.. Kan du ohm`s lov, så kan du få mang en god latter her! ;)

Dyrere forsterkere er nesten uansett best.. Selv om de har oppgitt bare 1/3 del av effekten av de billige..

-Håper du ble klokere! Prøvde å ikke gå FOR dypt i materien, slik at det er forståelig!

Ola

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

_JAY_

1) riktig tankegang...men om du får 200W er vel noe tvilsomt...

2) 130 W max. betyr at du kan belaste høyttalerne med 130 W i et kort tidsrom (typisk 1-10 ms)

3) Nominal input power betyr det samme som kontinuerlig effekt som høyttalerne dine tåler.. de skal altså tåle å bli belastet med 30 W "uendelig" lenge...

4) det blir aldri (ALDRI!) bra med den innebygde forsterkeren.. de der "4*50W'ene" er (oftest) målt med 10 % forvrengning (høres helt for jævli ut) og ved kun én frekvens (typ. 1 kHz) og bare i et lite øyeblikk (max. effekt). jeg tror dessuten at mange av produsentene opererer med at de måler kun ÉN kanal og "går ut fra" (evt. vil ha oss til å tro) at forsterkeren leverer lik effekt når alle kanalene er belastet... (slik er det helt klart ikke,og det vet produsentene godt,men...)...

(det har dessuten de siste åra vært et kappløp produsentene imellom om å få "mest mulig" effekt ut av de lille boksene (cd-spillerene).. det eneste (nesten) dette har resultert i,er at de har funnet fler og fler "triks" for å få det til å SE UT som om effekten er høyere enn den i bunn og grunn er)...

/Tomas G

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tomgr

3) Nominal input power betyr det samme som kontinuerlig effekt som høyttalerne dine tåler.. de skal altså tåle å bli belastet med 30 W "uendelig" lenge...

4) det blir aldri (ALDRI!) bra med den innebygde forsterkeren.. de der "4*50W'ene" er (oftest) målt med 10 % forvrengning (høres helt for jævli ut) og ved kun én frekvens (typ. 1 kHz) og bare i et lite øyeblikk (max. effekt).

/Tomas G

Takk for kjapt svar til dere begge (Ola & Thomas G), men trenger enda noen svar her.

3) Ok, skjønner tegninga, men hvordan kan jeg vite hvor mye jeg belaster høytalerne mine med. Jeg har ikke akkurat lyst til å ødelegge disse nye vidundrene mine (10 ganger bedre enn de orginale papphøytalerne som fantes fra før av).

4) Prøver du å fortelle meg at den nye Pioneer spilleren min suger? :(

http://www.pioneer-eur.com/eur/product_detail.jsp?product_id=808&taxonomy_id=25%3b121

Jeg ble overbevist av selger om å gå på en spiller med MOSFET 4x50W forsterker for det var veldig bra. Er det slik at en separat forsterker ville ha spillt mye bedre lyd enn denne cd-spilleren. Husk at jeg ikke har noe "anlegg" bare to Pioneer TS-E1375 i front. :)

Kan noen fortelle meg hva det menes med:

DIN output power (DIN45324, +B=14.4 V) 4 x 27 Watt

Dette står under spesifikasjonene på cd-spilleren min.

mvh.

_JAY_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar til dere begge (Ola & Thomas G), men trenger enda noen svar her.

3) Ok, skjønner tegninga, men hvordan kan jeg vite hvor mye jeg belaster høytalerne mine med. Jeg har ikke akkurat lyst til å ødelegge disse nye vidundrene mine (10 ganger bedre enn de orginale papphøytalerne som fantes fra før av).

http://www.pioneer-eur.com/eur/product_detail.jsp?product_id=808&taxonomy_id=25%3b121

Jeg ble overbevist av selger om å gå på en spiller med MOSFET 4x50W forsterker for det var veldig bra. Er det slik at en separat forsterker ville ha spillt mye bedre lyd enn denne cd-spilleren. Husk at jeg ikke har noe "anlegg" bare to Pioneer TS-E1375 i front. :)

mvh.

_JAY_

3: Det vet du ikke. Kjøp utstyr som "passer" nogenlunde sammen, og skru litt ned igjen lyden når du hører det begynner å låte litt surt!! ;) Da berger du godt skal du se!

4: Jeg for min del har selv en pioneèr deh7400 (mp3 sak), med 4x50W.. Men jeg vedder ganske så mye penger på at den reelle effekten er rundt 10-15W ;) En effekt forsterker spiller sinnsykt langt bedre! :)

Din power er maks effekt målt med visse krav: 14.4v og en viss mengde forvrengning på lyden ut. Mer reell måling enn 4x50 iallefall!

Ola

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

4: Jeg for min del har selv en pioneèr deh7400 (mp3 sak), med 4x50W.. Men jeg vedder ganske så mye penger på at den reelle effekten er rundt 10-15W ;) En effekt forsterker spiller sinnsykt langt bedre! :)

Ola

Vel, føler meg en smule lurt her nå, men jeg måtte uansett hatt en cd-spiller (jeg får bygge meg en mp3-spiller ;))

Hvis jeg en gang i fremtiden skulle hatt et ønske om å utvide lydbildet litt. Burde jeg da satse på en effektforsterker og en sub. Eller burde en effektforsterker og to høytalere i hattehylla blitt bra?

Ja, jeg er litt grønn ja... :confused:

Hvordan får man til å post'e bilde av vidunderet sitt i den venstre kolonnen?

mvh.

_JAY_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, føler meg en smule lurt her nå, men jeg måtte uansett hatt en cd-spiller (jeg får bygge meg en mp3-spiller ;))

Hvis jeg en gang i fremtiden skulle hatt et ønske om å utvide lydbildet litt. Burde jeg da satse på en effektforsterker og en sub. Eller burde en effektforsterker og to høytalere i hattehylla blitt bra?

Ja, jeg er litt grønn ja... :confused:

Hvordan får man til å post'e bilde av vidunderet sitt i den venstre kolonnen?

mvh.

_JAY_

Watt'n som blir oppgitt på cd-spillere er aldri riktige. Synes ikke det var så ille med 27 watt som det stod under din. Kan hende det spiller greit nok. Disse fronthøytalerne dine; hva slags elementer er det?

Du kan nok tjene mye på å sette inn en forsterker og to 6 x 9 tommere i hattehylla på sikt.. Hva slags bil er det egentlig?

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske få som vet det, men de effektene på bil-spillere er som de andre så bare våås.

Ta for eksempel å sammenlign med en hjemme stereo forsterker på (ekte) 4x50W, den vil være ganske stor, veie sikkert over 5kg og masse kjøle ribber (for ikke å snakke om strømforsyning), da skjønner man fort at en liten bilspiller med en MOSFET på størelsen med 2 tikroners-mynter ikke kan lage samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som bidrar med info.

Originally posted by magzmod

Disse fronthøytalerne dine; hva slags elementer er det?

Hva slags bil er det egentlig?

Du kan sjekke ut type element på denne siden:

http://www.pioneer-eur.com/eur/product_detail.jsp?product_id=521&taxonomy_id=25;131

Hvis kommentarer på dette settet ikke er bra, vær vennlig å kom med eksempler på hva som er bra og hvorfor.

Det er en '92 Citröen ZX Avantage (m/soltak) :cool:

_JAY_

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette e sikert bra i forhold til pris:)

Har bygget en del stereo opp gjennom tilen og kan jo si etter min erfaring så e pioner spillerene noe av det beste på markede men 4*50W er det nok ikke i nerheten av engang tipper ca 4*14W e du heldig.

Vi du skal bygge videre på anleget ville jeg satt inn en 4kanaler og en sub. etter vært byget inn noen høytalere bak.

Men kjøp kjente merker som.rockford, pioner,sony eller lignende.

Råeste suber på markede vi æ si at e rockford ,digital desine og ground sero men det er dyre merker men rå.

råeste front høytalere er vel fokal uten tvil.

forsterkere er vel rockford noe av det råeste.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh.

_JAY_

Hei _JAY_

4 x 50 watt EKTE effekt fra en spiller en umulig. Grunnen til det er at det rett og slett ikke er fysisk plass inne i spilleren til den type effekt.

De råeste spillerne på markedet i dag kan levere intill 4 x 18W som max.

Hva selgeren sier i butikk må man desverre ta med en klype salt i de aller fleste tilfellene.

Ett par tips:

Det lønner seg alltid å ha mere effekt tilgjengelig i forsterkeren enn det du bruker.

Sjekk att Watt er oppgitt i 4 ohm og 20-20000hkz.

Du kan "sprenge" en 5000w 12" sub med en Walkman.

Når lyden "vrenger" skru ned volumet - da ting i ferd med å gå til helvete.

Hvis en høyttaler har 3db mer følsomhet trenger du halve effekten for å spille like høyt.

Bilstereo i seg selv er desverre et vanskelig tema iom at det er altfor mye jug fra produsentens side. Jeg jobber selv i ett firma som importerer bilstereo. Ampene som vi selger er under spesifisert - dvs at en 2x50w fra dette merket leverer 2x275 "Svinesund" watt.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mvh.

_JAY_

DIN = Deutsche Industrie Norme

DIN målingen for watt tilsier at watten skal måles ved 14,4v og kun ved 1000Hz.

Dersom du ikke har 14,4 Volt i bilen din, men har feks 12,6 så får du ikke mer enn ca. 18,9 Watt.

Og dette er ved 1000Hz, har du mange CD`r med kun 1000Hz på ? Neppe, frekvens området på en CD kan gå fra 20-20000HZ. De fleste ligger rundt 40-18000Hz.

Så, om du hadde målt forsterkeren din 20-20000Hz så tipper jeg at "ekte" watt ligger rundt 10-12 Watt.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min, og ikke nødvendigvis andres, oppfatning av

bilstereojungelen at the moment:

sony:

forsiktig med de billigste spillerne...

mange bra spillere litt lengre opp i pris.

ikke spesialist på 'lyd for viderekomne' ;-)

greie forsterkere

pioneer

forsiktig med de billigste spillerne...

mange bra spillere litt lengre opp i pris.

bra forsterkere

clarion

bra spillere hele veien...noe traust design kanskje...

noe av de bedre radioene....

kenwood

ok spillere hele vegen...stor på motoriserte fronter...

alpine

egentlig en av få merker so mestrer det meste ganske bra...

meget bra spillere

gode forsterker

bra subber

høytalere fra billige til 'sånn passe' dyre ;-)

vdo (rett og slett philips' gamle bilstereofabrikker)

konservativt utsende...greie allroundspillere.

med gode radiodeler

bra på sat.nav.

blaupunkt

konservativt design..

greie spillere..

bra radiodel på de fleste.

meget bra på sat.nav.

rockford fosgate

meget bra på forsterker og subber

levere også noe for enhver smak i høytalere.

bra, men noget dyre, spillere.

planet audio

bra på rimeligere forsterkere

digital design

muligens en av de råeste på subb

boss

'veldig rimelig' alternativ....'for rimelig' for de fleste, thank god ;-)

og helt til slutt...vær snill med gutten da ;-)

han trenger ikke montere ekstra forsterker for å drive de 5"

pioneer elementene han har kjøpt...hørte jeg overkill? ;-)

men jeg er enig i at han bør oppgradere så snart pengebingen tillater det..jeg vet jeg ville gjort det ;-)

@lpher

foresten...trondheim?...hvor handlet du?

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

og helt til slutt...vær snill med gutten da ;-)

han trenger ikke montere ekstra forsterker for å drive de 5"

pioneer elementene han har kjøpt...hørte jeg overkill? ;-)

men jeg er enig i at han bør oppgradere så snart pengebingen tillater det..jeg vet jeg ville gjort det ;-)

Forskjellen på et sett høyttalere drevet med/uten forsterkere er helt utrolig, selv om det kun er 5" elementer det er snakk om. Jeg regner med at elementene vil bli montert i dørene/dashbordet, noe som absolutt ikke er perfekt. En høyttaler er avhengig av rett volum på kassen den spiller i for å fungere optimalt. En dørside eller et dashbord er langt ifra optimalt. En dørside vil aldri bli helt tett, og et dashbord er langt ifra noe lukket kasse. For å si det enkelt så vil elementet vandre mye mere når det ikke monteres i en skikkelig kasse,og en liten forsterker mister veldig lett kontroll over elementet. Det resulterer i forvrengning, og det er høyttalerens måte å si at du holder på å ta livet av den på. Husk, det er mye mye større sjanse for å sprenge en høyttaler med for liten forsterker i forhold til en som er alt for stor.

Som jeg sa i sted, så er dashbord og dørsider ofte ganske dårlige utgangspunkt å montere høyttalere i. De er ikke tette på samme måte som en hushøyttaler, og kassevolum er ofte helt feil. Dette resulterer ofte i at dypbassen bli helt fraværende, men selv om du ikke hører noe dypbass, betyr ikke det at høyttaleren ikke rpøver å lage den.Elementet slår frem og tilbake som en helt, i forsøk på å lage den dypbassen vi alle elsker, men blir kraftig motarbeidet av mangelen på korrekt kassevolum og en "tett" kasse å spille i. Du skurur dermed opp for å høre mere bass, og elementet forvrenger lyden mer og mer for hvert hakk du går opp på volumkontrollen.

Her kommer fordelen med en forsterker inn. Selv om du bare har et frontsett på 5", vil en forsterker gi deg en helt annen kontroll på høytalerelementet, det vil ikke vrenge med en gang du skrur opp volumet. En forsterker har i disse dager nesten alltid et variabelt delefilter, og dette gir deg muligheten til å fjerne den dypbassen som høyttalerelementet hele tiden anstrenger seg for å produsere, uten at du hører den. Dypbass krever myyye mere effekt av forsterkeren i forhold til mellomtone og diskant. Hvis du kutter ut den dypeste bassen, som du alikevel ikke hører pga monteringen av høyttalerne, sparer du effekt som kan gi deg mere punch i lyden, og kanskje viktigest av alt, mere volum uten forvrengning.

Jeg ville satset på en forsterker i første omgang, for så å kjøpe høyttalere bak senere. Det er bedre å ha bra lyd i to høyttalere mens man venter på høyttalere bak som kan gi mere bass, enn å ha dårlig lyd på fire høyttalere mens man venter på forsterkeren.

Jeg må legge til at dette langt ifra gjelder alle biler. Mange nyere biler er bedre tilrettelagt for å få "bra" lyd i bilen. Dørene blir mer kompakte og solide, og i mange biler virker det som om de har prøvd å få de mere "tette" slik at de duger som høyttalerkasser.

En kompis av meg hadde en Golf 3 cab,med et originalt 2-veis sett drevet av en Blaupunktspiller.Diskanten var montert i dashbordet og bassen i dørene. Bassen var relativt dyp, det var bra punch og man kunne spille rimelig høyt. Enkelte av de nye spillerne har innebygd høypassfilter som kan kan fjerne den dypeste bassen, kanskje dette er tilfelle på din?

Det eneste du kan gjøre er å montere høyttalerne dine, la de spilles inn noen timer (noen sier 10, noen sier 100), sett inn favorittplaten din og test om det er noe for deg. Kanskje du blir fornøyd? Det kommer jo mye an på hvilke krav du stiller.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider