Gå til innhold

Noen spørsmål vedr. bilstereo

Ranger emnet

_JAY_

Anbefalte innlegg

Originally posted by aWeX

Beklager, men han vil nok føle seg snytt hvis han kobler opp

en forsterker på de 5" slik de er montert i dag.

Null forskjell i lyd....en 5" av denne type har meget begrenset slaglengde, og om han kobler de på DEH3400'n eller en

Rockford 750x...så er forskjellen minimal ;-)

Hadde vi derimot snakket om 5" fanatic Q komp.settet (5000,-) til rockford hadde det vært en helt annen sak ;-)

For å gjøre det beste utav dagens situasjon:

Få montert på en kondis på hvert av 5" elementene,

slik at de ikke spiller 'helt ned'

Når pengebingen tillater det...få på no'n 6x9 bak...

Kjøper du ordentlige høytalere, så fortjener de en kurant forsterker, gjerne en 4 kanaler...slik at du kan brokoble

de siste to til en kanal, og montere på en sub ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle som har bidratt med svar.

Har fortsatt noen spørsmål på lager:

Jeg har blitt overbevist om at veien til ren og god musikk er en forsterker. Spørsmålene blir da:

(1) Burde jeg både ha sub og noen høyttalere i hattehylla eller holder det med bare en av delene?

Husk at jeg ikke er interessert i å spille høyest mulig, men få en godt lydbilde.

(2) Hva kan jeg gjøre for å få bedre lyd i høyttalerne som sitter oppe i dørene? Kondis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by @lpher

Beklager, men han vil nok føle seg snytt hvis han kobler opp

en forsterker på de 5" slik de er montert i dag.

Null forskjell i lyd....en 5" av denne type har meget begrenset slaglengde, og om han kobler de på DEH3400'n eller en

Rockford 750x...så er forskjellen minimal ;-)

Hadde vi derimot snakket om 5" fanatic Q komp.settet (5000,-) til rockford hadde det vært en helt annen sak ;-)

For å gjøre det beste utav dagens situasjon:

Få montert på en kondis på hvert av 5" elementene,

slik at de ikke spiller 'helt ned'

Når pengebingen tillater det...få på no'n 6x9 bak...

Kjøper du ordentlige høytalere, så fortjener de en kurant forsterker, gjerne en 4 kanaler...slik at du kan brokoble

de siste to til en kanal, og montere på en sub ;-)

@lpher

Jeg mener at alle høyttalere burde vært koblet på en forsterker. Hvis du er ute etter god lyd, er spillerens innebygde forsterker FY FY. Et godt lydbilde kommer forfra, og mesteparten av volumet kommer forfra.Hvis du skal se på saken med HiFi-øyne, er det bakhøyttalerne som burde blitt drevet av spilleren, med den dypeste bassen filtrert vekk. Bakhøyttalerne skal jo kun være der for å fylle ut lyden, ikke for å overdøve fronthøyttalerne. Såklart, bryr du deg ikke noe særlig om lydbildet, er det jo fullt mulig å skru opp bakhøyttalerne på full, og få skikkelig discolyd i bilen.

Det er typisk "rånere" å koble opp et sett 6x9 i hattehyllen, kanskje et par 12" i bagasjerommet, mens fremme har de kanskje bare et sett diskanter eller noen crappy høyttalere, drevet av spilleren. Dett gir kanskje høy lyd med mye bass, men langt ifra noe bra lydbilde. Tro meg, du vil merke stor forskjell på et sett 5" hvis du kobler på en forsterker.Det er ikke noe som heter for mye krefter, men det er derimot et stort problem hvis du har for lite krefter.Hvis du skulle montert opp et surround-anlegg, ville du hatt små høyttalere fremme, drevet av en liten forsterker, og store høyttalere bak, drevet av en stor forsterker? Det høres vel ganske logisk ut at det blir feil? Det er kanskje lett å tenke at en 5" høyttaler ikke trenger noe separat forsterker, siden den er så liten og ikke vandrer så mye, men dette blir faktisk feil. Jo mer krevende omgivelser høyttaleren er montert i, jo bedre er det med en stor forsterker.

Jeg hadde et 2-veis sett montert i bilen min. En 4" mellomtone/midbass, og en separat diskant. Dette var montert oppe i dashbordet på en første bilen min. Midbassen var montert i bilens originalplassering, og her var det ingen form for høyttalerkasse, elementet spilte i friluft. Dette vrengte relativt fort, selv om spilleren var en "dyr" modell. Den greide helt enkelt ikke å få kontroll over det ørlille elementet. Siden bilen kjørte på gule koni, senkesett og 215/35-18 dekk var det masse hjulstøy, og volumet måtte litt opp for at lyden skulle bli klar og fin. Før jeg monterte forsterker, vrengte elementene på ganske lav lyd, men når jeg monterte forsterkeren spilte høyttalerne så det suste! forskjellen var faktisk helt enorm. Som du sier, så prioriterer du kvalitet over kvantitet. Da er forsterker på frontsettet et must. Hvis du atpåtil bruker litt tid på å forbedre dørene dine litt, kanskje stive opp dørsidene og dempe de med dempemasse, eller bygge egne kasser, vil du få litt punch utav frontsettet ditt. Det er mange som kjører kun frontsett og sub, jeg har gjort dette selv, og det er langt ifra dumt så lenge monteringen er gjort skikkelig.

Når det gjelder å montere sub i hattehyllen, så er det et dårlig alternativ. Du får det samme problemet som jeg beskrev tidligere, elementet opererer ikke i et idèelt kassevolum, og vil dermed ikke gi fra seg den lyden det er laget for å gjøre. Det finnes såkalte "open air"-elementer som er beregnet for den slags bruk, men jeg ville satset på et skikkelig element som er montert i en skikkelig kasse. Du får elementer som spiller dødsbra i en kasse på under 30 liter, og det er jo ikke mye plass selv i et lite bagasjerom. Det skal ikke mye til for å ødelegge et i utgangspunktet bra anlegg, og etter min mening er det å kjøre frontsettet på spilleren en av de tingene.

Don`t fool with the old school

Corolla KE25 prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by _JAY_

Takk til alle som har bidratt med svar.

Har fortsatt noen spørsmål på lager:

Jeg har blitt overbevist om at veien til ren og god musikk er en forsterker. Spørsmålene blir da:

(1) Burde jeg både ha sub og noen høyttalere i hattehylla eller holder det med bare en av delene?

Husk at jeg ikke er interessert i å spille høyest mulig, men få en godt lydbilde.

(2) Hva kan jeg gjøre for å få bedre lyd i høyttalerne som sitter oppe i dørene? Kondis?

Først kan du lese innlegget som står ovenfor dette, så kan gjøre følgende:

-Koble til spilleren og høyttalerne

-Bruk dette til du har råd til å kjøpe en forsterker

-Monter forsterkeren på fronthøyttalerne

-Bruk litt ledig tid på å forbedre dørene med tanke på høyttalermontering, eller lag egne høyttalerkasser i/på dørene.

-Kjøp en sub, en 10" holder i massevis for det bruket

-Lag en skikkelig kasse, sleng den inn bak i bilen din.

-Enjoy

(Hvis du først lager egne kasser til frontsettet, kan du likegodt lage plass til et skikkelig bra 6.5" 2-veis sett)

Dette er ikke oppskriften på anlegget som sprenger ut rutene dine, men en enkel vei til et ukomplisert anlegg som vil spille bra. Husk, jo flere høyttalere/forsterkere, jo større sjanse for at lyden blir dårlig. Det er mye enklere å stille inn delefiltrene hvis du kun har frontsett og sub, enn hvis du har høyttalere rundt i hele bilen og 14 forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aWeX

Jeg skjønner at du er låst på denne ;-)

Har du studert høytalerne vi snakker om?

http://www.pioneer.no/no/product_detail.jsp?product_id=521&taxonomy_id=25;131

La gutten bygge lyd, men å narre ham til å tro at det

blir noen stor forskjell med forsterker på

høytalerne hans er drøyt....selger du fosterkere eller? ;-)

En ørliten forskjell vil det nok være, men jeg kan aldri tenke meg at den er hørbar....og vinningen går mer en flere ganger opp i

spinningen...spør du meg ;-)

Som ellers er enig med awex, rent bortsett fra at et

anlegg med kun frontsett og sub...høres skikkelig rånete ut når du sitter bak i bilen ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D

Jeg selger forsterkere ja! Løp og kjøp!

Neida, selv om jeg har solgt bilstereo før, så har jeg ingen økonomiske baktanker med dette :D

Han sa selv at han var ute etter skikkelig lyd, og hvordan det høres ut i baksetet er ihvertfall for min del veldig uvesentlig. Jeg sier ikke dette fordi det er en teori jeg har, men fordi det er noe jeg har prøvd veldig mange ganger, i forskjellige biler, med forskjellige høyttalere. Flere ganger var høyttalerne mindre enn de som det er snakk om her. Hvis du har andre erfaringer, så er jo det greit, det er lov å ha andre meninger enn mine :)

Tar du deg en tur i en Nasca-konkurranse så ser du at de fleste som konkurrerer, ihvertfall i de "billigere" klassene, bruker kun et frontsett og en sub. Kanskje har de et baksett montert for demonstrasjonsbruk, men i selve konkurransene bruker de kun frontsett og sub. Dette gjelder tildelts også de høyere klassene, men der er det snakk om experter med penger og utstyr, så de kan faktisk få et mer avansert system til å fungere. Jo flere høyttalere, jo større sjanse for rot og dårlig lyd.

Jeg prøver bare å forklare hvordan man får den lyden JEG mener er HiFi, men er han ute etter noe annet så skader det ikke å gjøre ting på en annen måte. Poenget er jo at han skal bli fornøyd.

Og når det gjelder forsterker på frontsettet,så er jeg nok rimelig låst på den ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La gutten bygge lyd, men å narre ham til å tro at det

blir noen stor forskjell med forsterker på

høytalerne hans er drøyt....selger du fosterkere eller? ;-)

@lpher

Nå skjønner jeg ikke hva du mener her!

Grunnen til at jeg lurer, er at forskjellen på forsterker, eller bare spilleren på et villkårlig høyttalersett, er jo merkbart!! Du må ha en shitty forsterker, og en meget god spiller for å begrunne det du sier her! I alle tilfeller jeg har prøvd, har jeg hørt STOR forskjell på dette! MYE bedre kontroll på elementet, langt renere lyd, og bedre kanalseparasjon.. Stor forsterker på høyttalere, er mer enn bare mere bass! Lyden kan egentlig nesten ikke sammenlignes, mener jeg.. For de som er intressert i god lyd iallefall!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Nå skjønner jeg ikke hva du mener her!

Grunnen til at jeg lurer, er at forskjellen på forsterker, eller bare spilleren på et villkårlig høyttalersett, er jo merkbart!! Du må ha en shitty forsterker, og en meget god spiller for å begrunne det du sier her! I alle tilfeller jeg har prøvd, har jeg hørt STOR forskjell på dette! MYE bedre kontroll på elementet, langt renere lyd, og bedre kanalseparasjon.. Stor forsterker på høyttalere, er mer enn bare mere bass! Lyden kan egentlig nesten ikke sammenlignes, mener jeg.. For de som er intressert i god lyd iallefall!

LOL ;-) Rolig nå...pass på blodpumpa! ;-)

Hvis du fulgte med så snakker vi om et sett rimelige

pioneer 5" høytalere..som er montert i noe som er tilsvarende

NULL kasse ;-)

Jeg er helt enig i at du MÅ ha forsterker for å få lyd i bil til

å bli bra....MEN jeg snakket spesifikt om de høytalerne han hadde

kjøpt....disse kjenner jeg litt til...sier ikke mer... ;-)

For å få noe utbytte av forsterker på disse må de først av alt

monteres i en tett kasse..SÅ kan vi begynne å snakke forsterker...

Det var DET jeg mente ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

>Originally posted by aWeX

>:D

>Jeg selger forsterkere ja! Løp og kjøp!

Hmm...men det gjør faktisk jeg ;-)

>Neida, selv om jeg har solgt bilstereo før, så har jeg ingen >økonomiske baktanker med dette :D

>Han sa selv at han var ute etter skikkelig lyd, og hvordan det >høres ut i baksetet er ihvertfall for min del veldig uvesentlig. Jeg >sier ikke dette fordi det er en teori jeg har, men fordi det er noe >jeg har prøvd veldig mange ganger, i forskjellige biler, med >forskjellige høyttalere. Flere ganger var høyttalerne mindre enn >de som det er snakk om her. Hvis du har andre erfaringer, så er

Regner med du snakker om komponent-sett her?

>jo det greit, det er lov å ha andre meninger enn mine :)

I agree ;-)

>Tar du deg en tur i en Nasca-konkurranse så ser du at de fleste >som konkurrerer, ihvertfall i de "billigere" klassene, bruker kun >et frontsett og en sub. Kanskje har de et baksett montert for

Joa, har nok kjennskap til konkuranse..og miljøet rundt...men alt minner litt for mye om DBdrag må om dagen etter min smak ;-)

>demonstrasjonsbruk, men i selve konkurransene bruker de kun >frontsett og sub. Dette gjelder tildelts også de høyere klassene, >men der er det snakk om experter med penger og utstyr, så de >kan faktisk få et mer avansert system til å fungere. Jo flere >høyttalere, jo større sjanse for rot og dårlig lyd.

>Jeg prøver bare å forklare hvordan man får den lyden JEG mener >er HiFi, men er han ute etter noe annet så skader det ikke å >gjøre ting på en annen måte. Poenget er jo at han skal bli >fornøyd.

Riktig ;-)

>Og når det gjelder forsterker på frontsettet,så er jeg nok rimelig >låst på den ja :D

@lpher ;-)

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL ;-) Rolig nå...pass på blodpumpa! ;-)

Hvis du fulgte med så snakker vi om et sett rimelige

pioneer 5" høytalere..som er montert i noe som er tilsvarende

NULL kasse ;-)

Jeg er helt enig i at du MÅ ha forsterker for å få lyd i bil til

å bli bra....MEN jeg snakket spesifikt om de høytalerne han hadde

kjøpt....disse kjenner jeg litt til...sier ikke mer... ;-)

For å få noe utbytte av forsterker på disse må de først av alt

monteres i en tett kasse..SÅ kan vi begynne å snakke forsterker...

Det var DET jeg mente ;-)

@lpher

Blodpumpa har ikke slått et eneste slag mer enn før den..! ;)

Og det er ikke meningen å være frekk her, men jeg har bare ALDRI vært borti tilfelle av at en ikke har utbytte av en ekstern forsterker! Kasse, eller ikke kasse! Har til og med montert forsterker på orginal høyttalere i bil, og vært imponert over resultatet! Forsterker hjelper alltid, mener nå jeg!

Å blåse øra av deg, med kun to 5" uten kasse, har vel ingen ment var mulig! :) Det er tross alt mye lettere å oppgradere til forsterker, enn å bygge kasse til de!

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Blodpumpa har ikke slått et eneste slag mer enn før den..! ;)

Og det er ikke meningen å være frekk her, men jeg har bare ALDRI vært borti tilfelle av at en ikke har utbytte av en ekstern forsterker! Kasse, eller ikke kasse! Har til og med montert forsterker på orginal høyttalere i bil, og vært imponert over resultatet! Forsterker hjelper alltid, mener nå jeg!

Å blåse øra av deg, med kun to 5" uten kasse, har vel ingen ment var mulig! :) Det er tross alt mye lettere å oppgradere til forsterker, enn å bygge kasse til de!

La meg si det slik at jeg 'er borti' slike tilfeller omtrent daglig ;-)

@lpher

Lexus GS300

Lenke til kommentar
Del på andre sider