Gå til innhold

SkodaTurbo:Turbo/tuning prosjekt

Ranger emnet


Skodaturbo

Anbefalte innlegg

Candi-Kid:Du tar ikke helt feil.Men er ikke enig med deg.For det første,så er katalysator PÅBUDT i norge etter visse årsmodell,og jeg har ingen intresse av å sette på et 3 tommer eller større eksos,uten å ha seriøs trim på bilen..Nå kjører jeg 2.5 tommer,som er perfekt for oppsettet mitt.Bilen er levert orginalt med 2 tommer eksos,tenk deg det,hvis bilen ble levert orginalt med 3 tommer eller større eksos fra grenrør,tror du det hadde blitt populært?,en splitter ny familie bil som bråker.Du kan kjøpe supersprint,torsov,scorpion eller samma hva det er,så vil du få en mye mer bråkete lyd,som høres GODT inni bilen.Og det at du mener at jeg burde ha større eksos forfra,og mindre bakover,så skal jeg liksom unngå bråke lyd.Det er HELT FEIL.Det kalles å strupe motoren sin,du dreper motoren 50 ganger raskere.Fordi det er større eksos tommer foran fra grenrør,og mindre bakover,med andre ord,eksosen kommer fort forfra,og så tar det tid for eksosen å komme seg ut bak.Og en suge motor og en turbo motor liker det.Motoren skal ha fri bane hele veien fra grenrør og bakover.Man kan alltid ha mindre foran og større bak,det gjør det enklere for bilen å puste.Tror du ikke på meg,så spør nærmeste tuning verksted som har peil på sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 159
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Candi-Kid:Du tar ikke helt feil.Men er ikke enig med deg.For det første,så er katalysator PÅBUDT i norge etter visse årsmodell,og jeg har ingen intresse av å sette på et 3 tommer eller større eksos,uten å ha seriøs trim på bilen..Nå kjører jeg 2.5 tommer,som er perfekt for oppsettet mitt.Bilen er levert orginalt med 2 tommer eksos,tenk deg det,hvis bilen ble levert orginalt med 3 tommer eller større eksos fra grenrør,tror du det hadde blitt populært?,en splitter ny familie bil som bråker.Du kan kjøpe supersprint,torsov,scorpion eller samma hva det er,så vil du få en mye mer bråkete lyd,som høres GODT inni bilen.Og det at du mener at jeg burde ha større eksos forfra,og mindre bakover,så skal jeg liksom unngå bråke lyd.Det er HELT FEIL.Det kalles å strupe motoren sin,du dreper motoren 50 ganger raskere.Fordi det er større eksos tommer foran fra grenrør,og mindre bakover,med andre ord,eksosen kommer fort forfra,og så tar det tid for eksosen å komme seg ut bak.Og en suge motor og en turbo motor liker det.Motoren skal ha fri bane hele veien fra grenrør og bakover.Man kan alltid ha mindre foran og større bak,det gjør det enklere for bilen å puste.Tror du ikke på meg,så spør nærmeste tuning verksted som har peil på sånt..

 

Om man setter på større downpipe enn orgialt vil jo ikke det strupe motoren mere enn med orginal downpipe!?

Skrev ikke du tidligere i tråden at du skulle fjerne katalysatoren foresten? ;) Mulig det er jeg som har blingsa altså!

Jeg tror ikke poenget til candi-kid var at bilen din er så hinsides at den trenger 3" all the way fra fabrikk :P

Men at at større eksos bak flaskehalsen (katalysator) ikke har noen effekt, er nok harde fakta desverre ;)

 

Ville bare si det, og at jeg synes bilen din er kjempeflott!

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt du har gående her litt orginal bil å bygge på, men så lenge du har en 1.8T så har du gjort et godt valg. Det er vel utvilsomt en av de mest trimmingsvennlige motorene å oppdrive.

 

Det stemmer det som blir sagt, lønner seg med større rør ut fra turbo for så å trappe ned. Det har noe med at gass hastigheten å varmen er størst her.

Men for å makse en K03 så funker det fint det du har.

 

Skal du ha mere hester fremover så dropper du K04. GT28RS gir deg det du vil ha i både pose og sekk. Så har du litt å gå på til senere også. Det er ganske vanlig at mye vil ha mer.

 

Du kan også koble bort magnetventilen og sette inn en manuel boostcontroller. Så kan du lade litt mere men da lønner det seg å ha en bredbåndslambda tilgjenglig så du er sikker på at den får nok bensin. Skal du ha noe trimdeler til motoren din så må du bare si fra har litt deler liggende i vognskjulet.

 

Lykke til;)

I just love 2 see their faces when they been whiped out by what they thaught was just a boy racer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med dere gutter.Har forhørt meg litt rundt,og de fleste er ganske så enig med meg.Kjører jeg f.eks 3 tommer forfra,og så går ned til 2.5 bakover,så vil det strupe motoren,ikke drastisk med vil gjøre det.Nå er jeg ikke en gud på turbo motorer,men det er det jeg har skjønt og lært meg fram til nå..Men hvis dere mener det mottsatte av meg,så skal jeg undersøke litt ang det.Ja skal bytte ut katalysator,men til en sportstype,skal ikke ta den vekk.

Men uansett,takk for alle gode og hyggelige kommentarer,digg å høre.Kommer en liten update idag,litt seinere.Og til deg Polo20VT,har sendt den PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med dere gutter.Har forhørt meg litt rundt,og de fleste er ganske så enig med meg.Kjører jeg f.eks 3 tommer forfra,og så går ned til 2.5 bakover,så vil det strupe motoren,ikke drastisk med vil gjøre det.Nå er jeg ikke en gud på turbo motorer,men det er det jeg har skjønt og lært meg fram til nå..Men hvis dere mener det mottsatte av meg,så skal jeg undersøke litt ang det.Ja skal bytte ut katalysator,men til en sportstype,skal ikke ta den vekk.

Men uansett,takk for alle gode og hyggelige kommentarer,digg å høre.Kommer en liten update idag,litt seinere.Og til deg Polo20VT,har sendt den PM :)

 

det du sier om at motoren strupes er feil enten det gjelder turbo- eller sugemotorer. se hva wanna-b skriver til deg. hvorfor skulle en større DP strupe noe mer enn en original en? når eksosen er forbi katten din vil mottrykket være så godt som borte, og DERIFRA mener du det lønner seg å slippe den fritt ut? jaja :) enda en ting du kan tenke på: hvorfor tror du det å bytte ut grenrøret ses på som den meste heavy eksos-oppgraderinga? tro det eller ei, det er helt der oppe det gjelder ;)

 

og forresten, 3" hele veien trenger slettes ikke bråke, så lenge du har minst et par gode lyddempere med god gjennomstrømning. tro meg, kjører med 3" hele veien uten kat på bilen min, og den er ikke det minste bråkete, og jeg merker ingenting inne i kupèen.

saab 9000 2.3T

saab 900 aero

BMW e28 518, vinterbil 09/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ser ut som den savner sommerhjula sine ja :D

 

Agående eksosen: det er jo elementær fysikk.

Når opptar luft mest plass? Jo, når den er varmest. Hvor er eksosen varmest? -nemlig

Ikke for å være noen bedriten bedreviter eller noe...bare et lite innspill

 

Edit: dang, så ikke Polo20VT's innlegg.. Beaten to the punch!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår