Gå til innhold

1993 Audi 80 2.0l 90 hk klakker og brenner olje

Ranger emnet

fersking

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen kyndige har kjennskap til hva som kan være i veien med motoren på min nyinnkjøpte 93-modell Audi 80.

Det viser seg at oljeforbruket er i størrelsesorden 2 liter pr 100 mil. Innimellom kommer det noe blårøyk på tomgang. Altså er det noe i gjære. Samtidig synes jeg motoren kverner litt hardt for å si det slik. Altså at den høres omtrent ut som en dieselmotor på tomgang.

Noen som har noen ideer til hva som kan være problemet (eller problemene)? Setter pris på alle tips jeg kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om klakkingen er ventiltikking så lar dette seg reparere ganske så billig, bytte ventiløfterene (1300 kr). Oljeforbruket kan komme av dårlige ventiltetninger, er også meget billig å reparere (200 kr). Prisene er kun for delene / fikser selv.

Om 'klakkingen' er hard bankelyd og oljeforbruket skyldes tidligere skjæring, er billigste utvei å bytte motor som Hazardio sier. Alt kan fikses på den du har, men er prismessig svært ugunstig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke lyden er den typiske tikkelyden fra ventilene, som jeg er vant med fra andre Audier. Beste beskrivelsen jeg har er at motoren "går litt hardt". Det er ikke noen utpreget bankelyd egentlig, men den går ikke spesielt pent for å si det sånn. Nå har jeg ingen erfaring med hvordan disse motoren skal høres ut heller, så det blir veldig vanskelig å sammenligne.

Har ingen anelse om bilen har vært kjørt tom for olje, men det forundrer meg egentlig ikke om tidligere eier har gjort det.

Spørsmålet blir da om jeg skal prøve å bytte ventiltettinger før jeg gir opp. Hvor mye må jeg regne med å legge ut for en motor hos høggern? Er det stress å bytte motoren på egen hånd?

Takk for tips, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider