Gå til innhold

Sveising av soltak

Ranger emnet

firelude

Anbefalte innlegg

Hei folkens ! Har en eldre japse bil som selvfølgelig har fått imontert " harry-luke " en gang på 80-tallet . Bilen skal nå restaureres og jeg ønsker å fjerne luken . Mitt spørsmål er da : vil det være enklere å skaffet et tak og bytte dette komplett ? Da er jo kurvingen i taket korrekt , eller bruke en plate som er større enn åpningen ,false en kant på denne , stikke denne opp i åpninge ,borre hull i takplaten og punktsveise den nye platen for deretter å lodde med tinn ??? Er det noen som har erfarng fra et slikt prosjekt ?? Jeg vil anta at et takbytte krever endel forsterninger i skjøtene .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...enklere ..mulig det , men jeg vil anta at man må sveise forsterkninger på innsiden der taket er kappet av på stolpene .Det må også monteres avstiverstag i døråpninger før taket kappes , men.....ja det blir vel kanskje til slutt det enkleste . Der bakskjermene møter taket er det jo overlapp med forsterkninger , disse må jo opprettholdes .Jeg velger kanskje å bytte taket ja , ville bare høre om det er mange der ute som har hvert igjennom det samme .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å fikse dette, OM en har kunskap og verktøy.

Jeg har gjort dette noen ganger, men jeg rulle plata som skal felles inn i Engelske hjulet og får forspent plata slik at den får den formen den skal...

Så sveise og slå på sveisen , punkt for punkt...

Å så blir det alltid litt retting med påfølgende krymping for at alt skal bli bra!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe problem å fikse dette, OM en har kunskap og verktøy.

Jeg har gjort dette noen ganger, men jeg rulle plata som skal felles inn i Engelske hjulet og får forspent plata slik at den får den formen den skal...

Så sveise og slå på sveisen , punkt for punkt...

Å så blir det alltid litt retting med påfølgende krymping for at alt skal bli bra!

Javel , men anbefaler du butt i butt sveis , overlapp med sveising på undersiden , overlapp med punktsveis , ja engelsk hjul skulle en kanskje handle , bruker du tinn , eller sparkel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider