Gå til innhold

Audi 80 2.0. Første bilkjøp!

Ranger emnet

BiZARRE

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er ny på forumet her, så håper ikke dere slakter meg hvis jeg poster feil.

Som jeg har skrevet i topic'en, skal jeg kjøpe min første bil. Trenger en bil jeg kan kjøre til jobb med, og bruke utenom jobb.

Har absolutt null peiling på bil, så trenger litt hjelp her. Trenger en driftsikker bil

Har alltid likt Audi veldig godt, men siden jeg har veldig dårlig råd har jeg ikke sett så mye på de. Men idag kom jeg over en annonse på finn.no. En Audi 80 93 modell, kjørt 182000 km til 25000kr.

Link til annonse.

Har såvidt snakket med selger. Har fått vite at bilen har litt rust på ene hjulbuen forran. Han har hatt bilen siden 1999 og de eneste problemene med bilen har vert slitte bakdekk og liten lekasje i skjøt på eksos anlegg.

Litt rustskader skal jeg alltids klare å fikse selv, og få venner til å hjelpe meg med, men er dette en bil som er driftsikker?

Vet heller ikke hva jeg skal spørre selger om, og se etter på bilen, så trenger litt tips.

Håper på kjappe svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, så jo forsåvidt grei ut den da.

Bruker å være en del feil på disse bilene, så du måtte kunne skru litt selv, eller få hjelp. Blir dyrt å gjøre ting på verksted.

Skal du ha driftsikker bil, må du tenke japse.

Men fin bil å kjøre dette og bra komfort.

Sjekk foringer, dempere, bremsecaliptere, bremser generelt,Hjullagre, oljeforbruk, servicehefte.

Hvor alvorlig rusta er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge inn en liten kommentar. Det bruker IKKE å være en del feil på disse bilene som postet lenge opp. Er ikke en mer problembelastet bil dette enn noen andre bil(merker), heller tvert imot. Klart japsebiler er driftssikre, men hva hjelper det om alt virker dersom karosseriet er spist opp av stålorm?

Bilen i linken ser bra ut og rust kommer kun ved lakkskade, ikke slik som på f.eks. Golf 3 der alt ruster selv uten at lakken har vært skadet (dører, kanaler, bakluke osv). Har hatt 2 stk slike :(

En svakhet på Audi (og VW) er bremsekalipperene bak (håndbrekkdelen), men siden dette er en 90hk så har den trommelbrems og slipper dette. Oljeforbruk forekommer, men skyldes i de fleste tilfeller tidligere bruk av feil olje, det samme gjelder ventiltikking (slitte ventilløftere).

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tikking ett stort problem på disse bilene? Er det ett alvorlig problem?

Tikking forekommer når ventilløfterene er slitte (200' km+) eller om man bruker feil olje. Er et like alvorlig problem som at støtdemperene bør skiftes når de er slitte, er slitedeler begge deler ;) Koster ca 1300 for 8 nye originale løftere og saken er løst for mangen år.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider