Gå til innhold

Lengde på momentstag og panhardstag

Ranger emnet

Colli

Anbefalte innlegg

Det er vel kanskje for mye å be om, men håper noen har svarene jeg leter etter. Har noen mål på lengde på panhard og momenstag for å sentrere? Jeg vet at det avhenger av hvor mye man har senket, er 40mm. Hvis ikke er det jo bare å prøve seg fram, men jeg er ikke den som liker å demontere og montere mange ganger. :zzzz:

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Drar opp denne igjen, da jeg lurer på ca det samme..

Tenkte å lage meg justerbart panhardstag, muligens momentstag også, men hva er optimal lengde? Jeg kjører med orginale senkefjærer (ikke kappet altså), og 15" dekk...

Evt noen som har guide til hvordan man kan justere inn stagene optimalt selv?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble til at jeg gjorde det på feeling, målte mellom dekka. Du kan bare glemme å få hjulene helt sentrert i hjulbuen med momentstagene. Da får du en vinkel på mellomaksel som ikke ligner grisen.... Panhard er greit, bare få hjula i midten. :) Letter hvis du har spacere og de bygger ut.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nå har ikke jeg spacere, og kjører på org volvofelger, så blir vel kanskje litt vanskelig å få sentrert akslingen helt? Du har ikke mål på hvor langt staget ditt er? panhardstaget altså..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, dette må nestne måles per bil.

man skal da måle vinkelen på akslingen.

Jeg har papirene fra IPD et eller annet sted, skannet.. Fikk lov av IPD å legge de ut, men spørs om jeg klarer å finne det igjen :-P

Har forøvrig ipd stag til salgs atm.. panhard og momentos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det måles på hver enkelt bil? En orginal 244 med så så store dekk og så så mye senk, er da lik vel? :p

Uansett, finner du tak i de papirene, er jeg meget takknemmelig.. :D

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa hadde en org 240 turbo en gang i tiden som bakaksel ikke var "sentrert" på før i tiden, sendte den inn til måling oss volvo men ifølge dem var den bare slik, var ikke senket eller, eller 15mm senka som org glt og turbos er.

- Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod

400hk prosjekt..

- Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod

Mvh

//Kristian Ekren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pappa hadde en org 240 turbo en gang i tiden som bakaksel ikke var "sentrert" på før i tiden, sendte den inn til måling oss volvo men ifølge dem var den bare slik, var ikke senket eller, eller 15mm senka som org glt og turbos er.

ja, det er sånn det er med stiv aksel, når man har panhardstag :-)

Man kan ikke justere optimalt for hele fjæringsveien, man kan bare kompansere til dels, for den høyden man da har som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den har originale fjører og dempere er det ikke optimalt å ha den sentrert når bilen står. For da får den vel ikke så mye å gå på når den fjærer, som viss bakakselen ligger litt til venstre når bilen står. Da blir bakakselen sentrert når bilen fjærer så og så mye bak, og man får like mye plass til begge hjul når man trenger det mest!

Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider