Colli Skrevet August 21, 2007 Rapporter Share Skrevet August 21, 2007 Det er vel kanskje for mye å be om, men håper noen har svarene jeg leter etter. Har noen mål på lengde på panhard og momenstag for å sentrere? Jeg vet at det avhenger av hvor mye man har senket, er 40mm. Hvis ikke er det jo bare å prøve seg fram, men jeg er ikke den som liker å demontere og montere mange ganger. :zzzz: Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Drar opp denne igjen, da jeg lurer på ca det samme.. Tenkte å lage meg justerbart panhardstag, muligens momentstag også, men hva er optimal lengde? Jeg kjører med orginale senkefjærer (ikke kappet altså), og 15" dekk... Evt noen som har guide til hvordan man kan justere inn stagene optimalt selv? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Ble til at jeg gjorde det på feeling, målte mellom dekka. Du kan bare glemme å få hjulene helt sentrert i hjulbuen med momentstagene. Da får du en vinkel på mellomaksel som ikke ligner grisen.... Panhard er greit, bare få hjula i midten. :) Letter hvis du har spacere og de bygger ut. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Ja, men nå har ikke jeg spacere, og kjører på org volvofelger, så blir vel kanskje litt vanskelig å få sentrert akslingen helt? Du har ikke mål på hvor langt staget ditt er? panhardstaget altså.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 jeg sliter med at det subber på høyresida bak med 40mm senk og penta hjul. løser seg vel greit med justerbart panhard da vil jeg tro. :volvsmile Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Desserre esb. lofsberg: ja, skulle tro det Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Hmm.. Ingen som har mål av staget sitt da? :p Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 hei, dette må nestne måles per bil. man skal da måle vinkelen på akslingen. Jeg har papirene fra IPD et eller annet sted, skannet.. Fikk lov av IPD å legge de ut, men spørs om jeg klarer å finne det igjen :-P Har forøvrig ipd stag til salgs atm.. panhard og momentos. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Hvorfor må det måles på hver enkelt bil? En orginal 244 med så så store dekk og så så mye senk, er da lik vel? :p Uansett, finner du tak i de papirene, er jeg meget takknemmelig.. :D Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Hehe, har du ikke sett hvor mye høyden varierer på biler som har sammes senkesett osv? I tillegg så er det jo dempere, foringer, osv som spiller inn. Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Ah.. Jo, sånn sett ja.. Men må jo være noe sånn "ca" mål da? Slik som butcher har papirer på fra ipd.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Colli Skrevet Januar 12, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 Papirene er bare en bruksanvisning på hvordan du justerer optimalt. Det har med vinkel på pinjongen å gjøre og slikt. :) Siter Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ekren Performance Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 pappa hadde en org 240 turbo en gang i tiden som bakaksel ikke var "sentrert" på før i tiden, sendte den inn til måling oss volvo men ifølge dem var den bare slik, var ikke senket eller, eller 15mm senka som org glt og turbos er. Siter - Volvo 240 Turbo Intercooler 90 mod 400hk prosjekt.. - Volvo 740 Turbo Intercooler 89 mod Mvh //Kristian Ekren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Januar 12, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2009 pappa hadde en org 240 turbo en gang i tiden som bakaksel ikke var "sentrert" på før i tiden, sendte den inn til måling oss volvo men ifølge dem var den bare slik, var ikke senket eller, eller 15mm senka som org glt og turbos er. ja, det er sånn det er med stiv aksel, når man har panhardstag :-) Man kan ikke justere optimalt for hele fjæringsveien, man kan bare kompansere til dels, for den høyden man da har som utgangspunkt. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersTM Skrevet Januar 13, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2009 pappa hadde en org 240 turbo en gang i tiden som bakaksel ikke var "sentrert" på før i tiden, sendte den inn til måling oss volvo men ifølge dem var den bare slik, var ikke senket eller, eller 15mm senka som org glt og turbos er. Når den har originale fjører og dempere er det ikke optimalt å ha den sentrert når bilen står. For da får den vel ikke så mye å gå på når den fjærer, som viss bakakselen ligger litt til venstre når bilen står. Da blir bakakselen sentrert når bilen fjærer så og så mye bak, og man får like mye plass til begge hjul når man trenger det mest! Har jeg rett? Siter Volvo 240 GL 1989 - http://www.bilforumet.no/200-serien/170378-anderstm-volvo-240-1989-a-2.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.