Gå til innhold

Vanninnsprøytning

Ranger emnet


ospen

Anbefalte innlegg

Vanninnsprut gir deg bare muligheten til å hente ut effekt som du normalt ikke kan få ut pga bank. Kan du kjøre samme settings (trykk,tenning etc) med racefuel istedet gir det mer effekt enn labert drivstoff og vannsprut.

 

Diesel går jo pga bank. Man vil ikke fjerne tenningsbank i de,for da går den ikke... Mener å huske at ladetrykket (og varmen) du får i en Tractor-pulling-diesel er så høyt at du får effekt av vannet (bredere register) fordi damptrykket når vannet går fra flytende til dampform blir såpass at man i praksis har en overladet diesel-damp-maskin...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke så veldig mye om vannsprut, men synes det er rart vis det ikke gir litt eksra effekt. For vannet utvider seg jo tross alt ca 7300 ganger når det går over til damp inne i sylinderen. Synes det er veldig rart at dette ikke gir litt ekstra effekt. Men siden jeg ikke kan noe om dette håper jeg noen kan forklare meg hvorfor man ikke får litt mere effekt med en så stor utvidelse og trykksøkning

Mazda MX-3 V6 92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså ikke en dampmaskin vi snakker om, men en "internal combustion engine". Luft med høyt vanninnhold inneholder mindre oksygen enn tørr luft, selv om den kaldere våte lufta har høyere tetthet.

 

Vanninnsprøytning har i hovedsak den fordelen at den øker motstandsdyktigheten mot tenningsbank, dvs at man kan benytte magrere blanding, mer fortenning eller drivstoff med lavere oktantall. Den har også mange ulemper, blant annet redusert virkningsgrad, korrosjon og økte utslipp av hydrokarboner (HC).

 

Jeg har ikke den fjerneste anelse om vanninnsprøytning virker annerledes på diesel- enn bensinmotorer, men for å finne ut det må vi sette oss inn i hvordan en dieselmotor fungerer.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår