Gå til innhold

Skoda Bilcross

Ranger emnet


'67 144

Anbefalte innlegg

Har muligens en Skoda 130 (ca '85 deromkring) på hånda som jeg kommer til å bygge Bilcrossbil av om jeg får kloa i den.

 

Han jeg evt. kjøper den av, kommer til å beholde gearkasse/drivaksler selv da den er en delebil.

Skal derfor bygge den om med Boble-gearkasse. Hva slags motor jeg skal bruke, veit jeg ikke helt sikkert enda.

 

Det jeg lurer på er hvordan man går fram for å bygge om til Boble-kasse? Sikkert greit å få tak i ei Boble og bruke som delebil så jeg fløtter over overføringer, gearspak og slikt.

Men, hva slags type Boble er best å ta deler av?

 

Hvordan bygger folk vanligvis dette? Brukes hele bakstillinga fra Boble på Skoda'ne, eller brukes kun gearkassene og man må skjøte sammen Skoda/Boble-drivakslene?

 

Om noen har noen bra tips og gjerne bilder av ei slik ombygging så legg det inn her, eller mail det til meg på: kadettc74@hotmail.com :helpme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta komplett boble kasse med irs (ledd i begge endene) Ikke sikker men tro det skal gå og bruke vw hjul stiling prøv å finne en transporter buss hvis du kan(kasse sterkere og bedre) få den sveist slik at du har sperre og smekk inn en b230 volvo insprut og du har en bil som løfter fremhjulene når du tar starten foran alle..( har en 1600 tl fastback selv med volvo b20)

76mod 242 bus bil

82mod 242 /prosjekt STOR sugis.

95mod 940 d24tic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Høres artig ut! Men, sperre på en hekkmotorbil er vel ikke det aller enkleste å kjøre, sku jeg tru..?

Ikke med bilcross-kjøreegenskaper værtfall ;-)

 

Får se hva jeg gjør.. Det aller enkleste (og sannsyneligvis det billigste) er jo å kjøpe en Skoda på bud.. problemet er att det nesten ikke er igjen noen av dem på bane rundt her, så spørs bare om jeg kommer over en grei en.. Rankete Skoda har jeg hatt, og det var IKKE morro å skru på.

Har da noen trimma/nybygde motorer av type Ford 2.0 OHC, B20 og noen slitne men gode Opel CIH/OHC stående her, så blir nok isåfall en av de motoralternativene der om jeg bygger selv, sku jeg tru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta komplett boble kasse med irs (ledd i begge endene) Ikke sikker men tro det skal gå og bruke vw hjul stiling prøv å finne en transporter buss hvis du kan(kasse sterkere og bedre) få den sveist slik at du har sperre og smekk inn en b230 volvo insprut og du har en bil som løfter fremhjulene når du tar starten foran alle..( har en 1600 tl fastback selv med volvo b20)

 

også får man en bil som blir dratt igjen når svingene kommer:D.. like latterlig vær gang det derre boble med volvo opplegget syns jeg

 

er ikke et sjeldent syn lenger heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn ca hvor mange er det som kjører fort i svinga med en boble med volvo motor a?.. så jo han bjørnstad i fjord. 2,6L volvo motor i ei boble med da dobbel gassere å grenrør og greier, blei tatt igjen og nesten forbikjørt av en kadett c med b230e i non av svinga. var ikke gjort annet enn en kam i opel'n

 

det er jo alltid bilen og ikke sjåføren det står på da. det er jo helt klart:pisser:

Team Laban

Eier:

[ ]Mercedes 190

[ ]Mercedes 190 delebil

[ ]Volvo 245 brakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du behøver ikke kjøre så fort gjennom svingen med en dragster hvis forspranget er stort nok Daniel.

Men sakker du av kommer det en Opel eller noe annet møl opp på bakskjermen.

Snakker vel av erfaring her......

Kjører bilcross med SAAB, men også VW Golf og andre biler som dukker opp. Utrolig, men det ble faktisk en totalseier i 2008!Besøk gjerne hjemmesiden: www.race.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke det jeg sier, men hvem kjører fort med noe sånt igjennom en sving i norge?.. ca 0.

 

På 80-tallet ble det brukt mye Skoda'r, Simca 1000'r, NSU'r og andre gromvogner i Bilcross.. Med litt kjøretreining med redskapen var det MANGE som kjørte fort i svinga med dem.

Lokale jeg kan komme på nå sånn i farten er bl.a Frank Jevne, Tøger Danielsberg, Jon Olav Lien med maange fler...

Espen "Boble" Linderud kjører også fort med hekkmotor-biler...

Så att det er fult mulig å kjøre fort med slik redskap er det ingen tvil om, men det vanskeligste er å få bygd seg en slik bil på en rimelig penge..

Sannsyneligvis slår jeg ifra meg hele bygginga, og satser nok heller på å få no morro på bud.. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt mulig å få til en god Skoda i BC ja, men understellet er veldig viktig. Noe det er i alle biler faktisk, men som mange glemmer. Lurere å trimme motoren enn å bygge understell er visst en felle som mange går i.

Frank, Tøger og mange andre herjet villt på 80 tallet ja, hadde manke kamper med de to. Å mange andre.

Hadde en her i midt norge som kjørte skoda med 2,8L ford motor i ett par år. Mistet bilen i fjor, men den var utrolig startrask og fin å kjøre.

Tror ikke skoda er værre enn noen andre bakhjulstrekkere, tvert imot. Den er mere startrask enn med frontmotor.

Så om man ikke vil kjøre "gnager" er det ett godt alternativ.

Men om man får beolde den er en annen sak.. å billig er det ikke å bygge bil uansett.. vet alt om det.. hehe.. men er mere morro da :-)

Jeg ville prøvd å bygge den iallefall.

Volvo 2,3 innspr er ett godt alternativ, eller en trimmet Fiat 2,0 TC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår