Reodor F Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 Har fantastisk god smøreevne selv når den er veldig varm, motortemperaturen senkes litt, og den holder unna eventuell forurensing.. Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje? :boxing 10/30 vinter 15/40 sommer (Mineralolje, skifta 2 gonga i året, som regel vertfall...) Har vore brukt på min B230ET... Den har no bikka 500 000... For det meste Valvoline olje... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 10/30 sommer 15/40 vinter Noen spesiell grunn til at det ikke er omvendt? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_AndreasH_ Skrevet August 24, 2007 Rapporter Share Skrevet August 24, 2007 Noen spesiell grunn til at det ikke er omvendt? Skal ver motsatt ja...:spermie: Tenkte ein ting, og skreiv det motsatte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet August 25, 2007 Rapporter Share Skrevet August 25, 2007 kan du ikke bare kjøre på samme oljen som alltid har vert nedi der da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje? Jeg er slett ikke i stand til å vurdere det. Har lest endel om det, og har funnet ut at det er en god olje, som det brukes veldig mye av. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 26, 2007 Rapporter Share Skrevet August 26, 2007 Jeg er slett ikke i stand til å vurdere det.Har lest endel om det, og har funnet ut at det er en god olje, som det brukes veldig mye av. Da burde du ha fått med deg at den er alt for tykk for de fleste forhold. Jeg brukte også 10W-60 olje på min Jetta 1,6 for mange år siden, kun fordi det var tøft og fordi en olje med så høy varmviskositet måtte være det beste som finnes uansett motor og bruk. Men slik er det altså ikke... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Vel, bedre at den er litt for tykk, enn litt for tynn? Er litt forskjell på en 1.6 liters sugemotor, og en 2.3 liters turbomotor da.. Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Vel, bedre at den er litt for tykk, enn litt for tynn?Er litt forskjell på en 1.6 liters sugemotor, og en 2.3 liters turbomotor da.. Tja, det er vel best at den er akkurat passe... Volvo har anbefalt en viss viskositet med bakgrunn i sine kunnskaper om hvordan motoren er konstruert. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 hehe... mye rart her gitt :) Biltema sin delsyntetiske 10w40 er billig og kan byttes ofte, så får man gitt E350'n litt smøring til dieselpumpa :D Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
virtual Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Tja, det er vel best at den er akkurat passe... Volvo har anbefalt en viss viskositet med bakgrunn i sine kunnskaper om hvordan motoren er konstruert. Gjelder de samme anbefalingene til aktiv kjøring med trimmet motor da? Siter 1996 Volvo 945 Racewagon X 1986 Volvo 745 Racewagon Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Gjelder de samme anbefalingene til aktiv kjøring med trimmet motor da? Ikke nødvendigvis, men dersom det benyttes originale materialer og klaringer så ligger det nok ikke så langt unna. Det er smartere å se etter olje med høyere kvalitet (feks økt motstandsdyktighet mot nedbrytning grunnet høye temperaturer) enn å øke varmviskositeten i slike tilfeller. Som nevnt tidligere er 10W-60 olje spesielt beregnet på løp som varer lenge. På slutten av løpet vil olja være så utspedd av drivstoff at viskositeten er redusert betraktelig. Da kan det være kjekt å ha litt å gå på. Til kortvarige løp benyttes vanligvis varmviskositet mellom 30 og 50. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Iversen88 Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Så da holder det fint med f.eks Castrol GTX 10w-40, Mobil1 10w40 eller Valvoline 10w40 på våre gammle trimma turbomotorer da? Siter Har biler Har hatt biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Til en 86 740 turbo anbefaler Castrol følgende oljer til det de kaller "alvorlig" kjøring: EDGE Sport 0W-40 Magnatec 10W-40 A3/B3 GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 Den eneste Mobil1 10W-40 olja jeg fant var en såkalt "High mileage"-olje: http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/NAXXENPVLMOMobil_1_High_Mileage_Oil.asp Mobil anbefaler følgende oljer til bilen din (sier ingenting om kjøremønster): Ultimate protection: Mobil 1 Extended Performance 10W-30 Mobil 1 Extended Performance 10W-30 fully synthetic motor oil is designed for today's longer service intervals. It provides guaranteed performance and protection for 15,000 miles or one year. Mobil 1 Extended Performance products with the Advanced SuperSyn System contain extra performance additives to help deliver outstanding engine protection. Mobil 1 High Mileage 10W-30 A fully synthetic motor oil, Mobil 1 High Mileage 10W-30 is designed especially for higher mileage engines where conventional oil has been used. It reduces the sludge and deposits that conventional oils can leave behind. Mobil 1 10W-30 A fully synthetic motor oil, Mobil 1 10W-30 with SuperSyn Technology, exceeds warranty requirements for gasoline engines where an API certified oil is specified. Mobil 1 is recommended by leading car manufacturers as initial fill. Superior protection: Mobil Clean 7500 10W-30 Mobil Clean 7500 10W-30 is a synthetic blend motor oil designed to exceed engine warranty requirements. It delivers guaranteed performance and protection for up to 7,500 miles or 6 months, whichever comes first. Mobil Clean 7500 has 18 percent more cleaning agents than Mobil Clean 5000 to keep your engine cleaner longer. Mobil Clean High Mileage 10W-30 Mobil Clean High Mileage 10W-30, a conventional motor oil, is designed for vehicles with more than 75,000 miles. It delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. Mobil Clean High Mileage includes seal conditioner to help prevent leaks in high mileage engines. Premium protection: Mobil Clean High Mileage 10W-30 Mobil Clean High Mileage 10W-30, a conventional motor oil, is designed for vehicles with more than 75,000 miles. It delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. Mobil Clean High Mileage includes seal conditioner to help prevent leaks in high mileage engines. Mobil Clean 5000 10W-30 Mobil Clean 5000 10W-30 is a conventional motor oil that delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. It is designed to exceed most engine warranty requirements. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 27, 2007 Rapporter Share Skrevet August 27, 2007 Ved ekstra seriøs bruk, eller ved behov for ekstra beskyttelse av ventilsystemet på eldre motorer anbefaler Mobil denne: Mobil 1 15W-50 is formulated with SuperSyn, an extra-high viscosity synthetic fluid, plus extra anti-wear additive to provide extra protection for severe service applications such as towing, hauling and racing. Mobil 1 15W-50 is recommended for high performance vehicles including turbocharged and supercharged engines where a thicker oil film is desired. Mobil 1 15W-50 is also recommended for older valve train designs that may benefit from a higher level of anti-wear normally not required for newer generation vehicles. Mobil 1 15W-50 will also provide better anti-wear protection for higher valve spring tensions in certain racing engines. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.