Gå til innhold

motorolje på volvo 740 tic?

Ranger emnet


volvo 740 tic

Anbefalte innlegg

Har fantastisk god smøreevne selv når den er veldig varm, motortemperaturen senkes litt, og den holder unna eventuell forurensing..

 

Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje?

:boxing

 

 

 

 

10/30 vinter

15/40 sommer

(Mineralolje, skifta 2 gonga i året, som regel vertfall...)

 

 

Har vore brukt på min B230ET... Den har no bikka 500 000... For det meste Valvoline olje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er du i stand til å vurdere smøreevnen, motortemperatur og evnen til å holde unna forurensning på denne olja kontra annen olje?

 

Jeg er slett ikke i stand til å vurdere det.

Har lest endel om det, og har funnet ut at det er en god olje, som det brukes veldig mye av.

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke i stand til å vurdere det.

Har lest endel om det, og har funnet ut at det er en god olje, som det brukes veldig mye av.

 

Da burde du ha fått med deg at den er alt for tykk for de fleste forhold. Jeg brukte også 10W-60 olje på min Jetta 1,6 for mange år siden, kun fordi det var tøft og fordi en olje med så høy varmviskositet måtte være det beste som finnes uansett motor og bruk. Men slik er det altså ikke...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, bedre at den er litt for tykk, enn litt for tynn?

Er litt forskjell på en 1.6 liters sugemotor, og en 2.3 liters turbomotor da..

 

Tja, det er vel best at den er akkurat passe... Volvo har anbefalt en viss viskositet med bakgrunn i sine kunnskaper om hvordan motoren er konstruert.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder de samme anbefalingene til aktiv kjøring med trimmet motor da?

 

Ikke nødvendigvis, men dersom det benyttes originale materialer og klaringer så ligger det nok ikke så langt unna. Det er smartere å se etter olje med høyere kvalitet (feks økt motstandsdyktighet mot nedbrytning grunnet høye temperaturer) enn å øke varmviskositeten i slike tilfeller. Som nevnt tidligere er 10W-60 olje spesielt beregnet på løp som varer lenge. På slutten av løpet vil olja være så utspedd av drivstoff at viskositeten er redusert betraktelig. Da kan det være kjekt å ha litt å gå på. Til kortvarige løp benyttes vanligvis varmviskositet mellom 30 og 50.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 86 740 turbo anbefaler Castrol følgende oljer til det de kaller "alvorlig" kjøring:

 

EDGE Sport 0W-40

Magnatec 10W-40 A3/B3

GTX High Mileage 15W-40 A3/B3

 

Den eneste Mobil1 10W-40 olja jeg fant var en såkalt "High mileage"-olje:

 

http://www.mobil.com/USA-English/Lubes/PDS/NAXXENPVLMOMobil_1_High_Mileage_Oil.asp

 

Mobil anbefaler følgende oljer til bilen din (sier ingenting om kjøremønster):

 

Ultimate protection:

Mobil 1 Extended Performance 10W-30

Mobil 1 Extended Performance 10W-30 fully synthetic motor oil is designed for today's longer service intervals. It provides guaranteed performance and protection for 15,000 miles or one year. Mobil 1 Extended Performance products with the Advanced SuperSyn System contain extra performance additives to help deliver outstanding engine protection.

 

Mobil 1 High Mileage 10W-30

A fully synthetic motor oil, Mobil 1 High Mileage 10W-30 is designed especially for higher mileage engines where conventional oil has been used. It reduces the sludge and deposits that conventional oils can leave behind.

 

Mobil 1 10W-30

A fully synthetic motor oil, Mobil 1 10W-30 with SuperSyn Technology, exceeds warranty requirements for gasoline engines where an API certified oil is specified. Mobil 1 is recommended by leading car manufacturers as initial fill.

 

Superior protection:

Mobil Clean 7500 10W-30

Mobil Clean 7500 10W-30 is a synthetic blend motor oil designed to exceed engine warranty requirements. It delivers guaranteed performance and protection for up to 7,500 miles or 6 months, whichever comes first. Mobil Clean 7500 has 18 percent more cleaning agents than Mobil Clean 5000 to keep your engine cleaner longer.

 

Mobil Clean High Mileage 10W-30

Mobil Clean High Mileage 10W-30, a conventional motor oil, is designed for vehicles with more than 75,000 miles. It delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. Mobil Clean High Mileage includes seal conditioner to help prevent leaks in high mileage engines.

 

Premium protection:

Mobil Clean High Mileage 10W-30

Mobil Clean High Mileage 10W-30, a conventional motor oil, is designed for vehicles with more than 75,000 miles. It delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. Mobil Clean High Mileage includes seal conditioner to help prevent leaks in high mileage engines.

 

Mobil Clean 5000 10W-30

Mobil Clean 5000 10W-30 is a conventional motor oil that delivers proven protection of critical engine parts from lubricant-related failure for 5,000 miles or six months, whichever comes first. It is designed to exceed most engine warranty requirements.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved ekstra seriøs bruk, eller ved behov for ekstra beskyttelse av ventilsystemet på eldre motorer anbefaler Mobil denne:

 

Mobil 1 15W-50 is formulated with SuperSyn, an extra-high viscosity synthetic fluid, plus extra anti-wear additive to provide extra protection for severe service applications such as towing, hauling and racing. Mobil 1 15W-50 is recommended for high performance vehicles including turbocharged and supercharged engines where a thicker oil film is desired.

 

Mobil 1 15W-50 is also recommended for older valve train designs that may benefit from a higher level of anti-wear normally not required for newer generation vehicles. Mobil 1 15W-50 will also provide better anti-wear protection for higher valve spring tensions in certain racing engines.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår