Gå til innhold

Forsterker til 2 Audiopipe TS-PR12RD

Ranger emnet

Brother

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og lurer litt på hvilken forsterker det står imellom til mine 2 Audiopipe TS-PR12RD, vert elementet er 2x4ohm spolet, altså 4 spoler på hvært element. Er det best og bruke en monoforsterker (1 kanals) eller en 2 kanals forsterker.

Valget mitt står mellom disse 2:

Soundmagus x-1500 (Monoforsterker):

http://prisguide.hardware.no/product.php?product_id=32670&PHPSESSID=052f591a8ce126ad90285c7c2bc91319

HTG244 (Heritage 244)(2-Kanals):

http://www.megabillig.no/index.php?page=produkt&cat1=46&cat2=158&id=733

Da er altså spørsmålet mitt, hva er best for elementene? Hvilken av disse 2 forsterkerne skal jeg kjøpe og hva vil spille best uten forvrengning. Elementene er ment for og opperere i 2ohm eller 8 ohm står det på spesifikasjonene. De er på 750w maks.

Om jeg kjøper den nederste forsterkeren fra Heritage på 1000w mosfet og kobler slik at elementene kjører i 2 ohm, vil da 2x420W RMS som forsterkeren yter holde til disse elementene og spille greit uten forvrengning osv. Spiller det renest med monoforsterker kjøring i 1 ohm eller 2-kanals når jeg kjører i 2ohm som det står at man skal gjøre på sub spesifikasjonene(kjøring i 2ohm eller 8 ohm).

Siste spørsmål er om kobling:

Er som sagt mest keen på 2 kanalen men om jeg kjøper den skal jeg da koble slik for kjøring i 2 ohm og vil elementene tåle dette?

2ohm_stereo_dvc.jpg

Pioneer sier dette:

Advarsel!

Bruk ikke et element med dobbel talespole (DVC) i stereo. Altså en spole på venstre og en spole på høyre kanal. Signalvariasjonene kan forårsake skade eller ødelegge bass og/eller forsterker.

Hva mener de med dette tåler ikke elementene og bli kjørt slik eller hva mener de? Om jeg kobler slik det står på tegningen med Heritage forsterkeren og mine 2 subber vil det vel bli riktig?

Bilder av elementene:

IMGA0014.jpg

IMGA0004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har soundmagusen, har aldri hørt om den andre, men soundmagusen er hvertfall stabil ned til 1ohm og det er det du trenger. så tror den vil være best. sikkert like påskryti watt på den heritage ampen som soundmagusen.

soundmagusen er mye trøkk for pengene hvertfall.

subbene bør ikke spille stereo, bedre at de spiller i mono.

så hvis du går for 2kanaleren bør du heller brokoble den.

Mercedes 190e 2.0 -91

Mercedes 190e 2.3-16v -87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det bra og koble subbene i 1 ohm da når det står at på spesifikasjonene (2ohms or 8ohms operation, vil de tåle dette? Og hvordan er det med vrengning, vil det vrenge, jeg vil kunne trykke litt på uten at elementene skal ta skade av det.

Om jeg kjøper soundmagusen skal jeg koble de slik da eller?

Alle pluss spolene på elementet til pluss på Soundmagusen og alle minus spolene til minus på Soundmagusen?

2_4ohmDVC_1ohm.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Pioneer meiner er at ikkje eit basselement skal kobles i stereo!

Det vil sei at dei 2 spolane får kvar sin forsterker.

2 basselement kan selfølgeligt tilkobles i stereo!

Må selfølgeligt ha separate basskasser!

Og jsolg, det siste innlegget ditt var ikkje heilt rett! (begynt på helgepilsen allerede? hehe)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved parallellkobling (av 2 stk spoler/elementer) halveres impedansen

Ved seriekobling (av 2stk spoler/elementer) dobles impedansen

Sia du har 2 stk spoler på 4 ohm, får du anten 2 eller 8ohm

So kan du koble sammen basselementa (er ikkje nødvendigt, den øverste tegningen din fungerer bra den) da kan du få 1, 4 eller 16ohm (avhengig av kva du gjorde med spolane)

Ved brukobling av ein forsterkar, brukes 2 kanaler til ein last (høgtaler(e))

Da må begge forsterkerene dele på lasten!

Har du ein last på 2ohm, blir det 1ohm per forsterkerdel.

Dvs at ved brukobling av ein last på 2ohm må forsterkeren væra stabil i 1ohm

Håper dette er ein grei forklaring

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider