Gå til innhold

Passat med G60

Ranger emnet


DaseG60

Anbefalte innlegg

Har nettopp gjennomgått en "leteaksjon" etter problemer på min G60. Etter å ha byttet måleren som måler luft og stilt den til ca 500ohm, byttet fordeler, rotor, plugger og pluggledninger, byttet lamdasonde og luftfilter kom jeg likevel ingen vei. Sjekket deretter vakumslange som går til styringen (tror jeg) og fant at denne var av. Satte den på og bilen ble straks mye bedre. Mangler likevel litt effekt og når jeg slipper gassen i nedoverbakke så puttrer det og smeller i potta. Tror det bare er finstilling igjen.

 

Finnes det noen der ute :-) som vet om det er mulig å finstille systemet selv, eller bør jeg levere den inn til ett verksted?

 

Finnes det andre ting som jeg burde sjekke som kanskje er feil?

 

Håper noen kan hjelpe meg.... Har brukt noen uker på dette :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mål motstanden i den blå sensoren som sitter på kjølevannet. Mener den skal ha rundt 2000-3000 kald motor og 200-300 ohm på varm. Prøv ev å bytte over den svart og blå og se om det blir bedre

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har nå brukt mye tid på bilen :-(

 

Målte blå sensor og den ser riktig ut.

 

Har sjekket om registerreima har hoppet noen tenner, men merkene ser ut til å stemme.

 

Forsøkte å nullstille Digifant med å ta av ledninger på batteri og legge disse sammen.

 

Resultatet er det samme (faktisk verre nå!!!) får ikke startet bilen.

 

Før jeg så på denne i dag fikk jeg start på den dersom jeg kinnet med startmotoren i 10-15 sekunder så kom den mer og mer med litt sotrøyk bak.

 

Ser ut som den bruker utrolig mye for mye bensin. Har testet alle 4 plugger og de gnister.

 

Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå.

 

Finnes det en kaldstartsventil eller noe slik som muligens har hengt seg opp?

 

Kan tomgangsstabiliseringsventilen være årsak til att bilen bruker mye bensin?

 

UTROLIG kjedelig dette. Antar at detter er ett bilverksteds drøm. Mange timer med feilleting uten å finne feil men en saftig rekning :-(

 

Trenger gode råd..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med en kjempebil.

motoren i denne passaten kontra en corrado motor er veldig like.

skal ikke si om det i hele tatt er noen forskjell.

ser selv på en passat g60 med syncro.

 

tre grunnleggende ting : strøm, bensin og luft.

du har tydeligvis sjekket og ordnet strøm sier du.

sjekk resten av tenningsystem også. hallsender, fordelerlokk, coil.

 

sjekk bensintrykk

 

sjekk at alle følere i luftveien er ok.

 

slik uten videre kan jeg ikke si hva du kan gjøre.

Lykke til, som oftest bare bagateller som plager deg

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....

 

Nå får jeg som sagt ikke startet bilen...

 

Lamdasonden hadde liten eller ingen betydning når bilen gikk. Muligens den faktisk gjorde ting litt verre. Den er forresten ny.

 

Slangen som går til hjernen er faktisk bortimot nøyaktig 1000mm dvs kanskje +- 1mm feil.

 

Ladespenningen er ca 14 til 14,5 volt. Har også forsøkt å starte med startkabler koblet til annen bil.

 

Fordelerlokk, rotor og coil er byttet også tennplugger og ledninger er byttet. Hall sensoren vet jeg ikke helt hvor er??

Antar att tenningsrekkefølge er 1-3-4-2?

 

CO justering/luftføler er byttet og ny. Denne står anbefalt 500 ohm i grunnstilling, men etter det jeg har hørt er symtomene på bilen min så graverende at feiljustering på denne ikke spiller inn. bensintrykk regulator (står i enden av bensinrør over dysene) er ny.

 

Her er hvordan bilen har virket i det siste:

 

1. Har byttet alle deler ovenfor. Ser at plugger blir våte og sotetet. Bilen sviver dårlig.

 

2. Bilen brukte mye bensin. Måtte kinne i over 10 sek for å starte. Røyk litt og putteret i potta når jeg slapp speederen i nedoverbakke. Mistet ca 60 hester. Antar at det ikke var mer en 100 gamp :-(

 

3. Sjekket bilen for ett tips (om den hadde hoppet en tann på register). Satte registerreim hjulet på kam med merke til å peke på framre del av topplokk. Sjekket mot rotor som da skulle stå på tenningsmerke (tenning på sylinder1). Trodde da at den bommet totalt siden rotor stod på sylinder 2 tenning. byttet slik at tenning på sylinder en var der hvor rotor stod med rekkefølge 1-3-4-2. Funket ikke i det hele tatt. Oppdaget at jeg hadde sett på feil merke på hjulet og forsøkte igjen. Så nå at rotor sto akkurat hvor tenning til sylinder 1 var før. Byttet tilbake alt. Tenkte så at jeg skulle forsøke å resette hjernen. Trodde først at det bare var å løsne ledninger på batteripolene, men fikk tips om at jeg burde kortslutte disse ledningene etter de var løsnet og tatt av. Har gjordt dette. Forsøkte å starte bilen. Kinnet og kinnet og fikk en tenning av og til. Tok av fordeler lokk og sjekket samt sjekket gnist på alle plugger. Forsøkte igjen men nå uten en eneste tenning :-(

 

4. Bilen står helt. Ikke anntydning til tenning.forsøke å koble til og fra lamdasonde igjen uten virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

 

Sjekket ledningene til sensor. Tok ut hovedkontakt til hjernen og målte ut ledningene til sensor. Disse var i orden.

 

I ren desperasjon sjekket jeg også at alle releer i sikringsboks var ordentlig på plass.

 

Sjekket ny slange fra innsugsmanefold og hjerne. Denne er pottetett.

 

Det jeg synes er så rart at den er helt død når jeg kinner. Startmotor går rundt men ingen tenning. Pluggene blir våte av bensin. Har sett at det kommer en dusj bensin ned i sylinder mens en av pluggene var ute. Har også sjekket at alle plugger gnister.

 

Er helt tom for ideer og lurer på om jeg snart må vrenge lommeboka på verksted. Taue den avsted ;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.....tror du må mer basic til verks.

sjekk kompresjon. sjekk at tenning faktisk tenner når den skal, sjekk at innsug ikke har lekkasjer.

du sa at det ble mye røyk når den gikk tidligere?

effekttap? ´kompressor tatt kveld? ved mye aluminiumspon i innsug og rør, så kan motor havarere.

 

hvis du vil prøve et rimeligere alternativ enn 10 verkstedtimer, så kontakt Autotune, han har manualen til corrado.

begge bilene er veldig like, så det kan være verdt det.

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan.

 

Hvordan kan jeg sjekke at den tenner når den skal? Har sjekket at merke på registerreimhjul på kam ligger riktig når rotor står i possisjon for tenning på sylinder 1.

 

Tror ikke innsuget lekker. Bilen er orginal og har ladetrykkmåler. Målte 0,5-0,6 bar (4-5000 o/min)når den sveiv selv om den ikke gikk som den skulle.

 

Ligger ikke noe alminiumsspon i innsug. Ligger litt olje rett etter lader og i intercooler.

 

Kompresjonen kan jeg sjekke men det virket som om denne var ok når bilen sveiv. Vet du hvor stor kompresjon det skal være på den?

 

Bilen røyk mer en vanlig, spesielt når jeg startet den.

 

Vet noen forresten om det er mulig å teste om hjernen er kaputt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rundt 8.5:1

 

feilsøking for hjerne eksisterer ikke i manualen som jeg har.

i fleste situasjoner står det bare at man skal erstatte den.

 

du får skaffe en da vel. enten fra vrak eller låne en.

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=11674786&sid=xz2bac3Tzqk314783&WT.svl=Link

finnes mange hjerner rundtom i verden. bruk litt fantasi, så kommer du fram til en.

 

tilbake på bilen; er det INGEN antydning til tenning engang?

du vet at hver gang du skal justere tenning, så skal stikket til blå temp sensor ut?

dessuten skal ikke bilen startes uten sensoren tilkoblet.

EN ting er sikkert: problemet er enkelt. innser det bare ikke før feilen er funnet

Seat Leon 1.9 TDI PD

Chevrolet Tahoe SC x

VW Corrado G60 x

Audi 80 x

Jetta GTI x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ingen tenning i det heletatt.

 

Har hørt det med blåtempsensoren at den skal vær ute.

Nå sviver den jo ikke så da er justering ikke mulig.

 

Har hørt en gang at Hall sensoren vil gi en slags virkning som om bilen blir dårligere og dårliger til den helt er død. Vet du hvordan denne sjekkes?

 

Hva er tenningsrekkefølgen?

Mener bestemt at den skal være 1-3-4-2??

 

Er nok ett enkelt problem. Trenger bare å lokalisere det :-)

 

Har tenkt å prøve en annen hjerne (til bilen altså selv om min egen nok kunne vært byttet ut akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår