Einserstein Skrevet August 22, 2007 Rapporter Share Skrevet August 22, 2007 Hei. Har en Golf I 1982, 1.5l forgasser. Har byttet tenningsanlegget for 7000km siden, og har nå begynt å få kraftige problemer. Deler som ble byttet: Tennplugger,pluggledninger, Coil, Fordelerlokk,Rotor og stift. Er òg blitt byttet register-reim på den for 2000km siden (Justerte i den sammenheng tenninga på den.) Bilen gikk helt topp og tempen var helt fin etter reg-reima ble byttet. Dette ble gjort av en kamerat på VW verksted. Problem: - Bilen går kun på 3 når den er kald, og dør ut når jeg tar inn clutchen. - Når den er blitt lunken går den rimelig ujevnt og lågt på tomgang, nesten som den dør ut. - Når den har fått drift-temp. går den på rundt 2000-2500rpm. - Etter å ha kjørt bilen litt så går den ned til vanlig tomgang(rundt 850rpm) - Blir veldig kjapt VELDIG VARM når jeg står på tomgang. (Rett under kokepunktet, av og til på kokepuntet, så lyset begynner å blinke. Noen tips til hva som kan være problemet her? Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 22, 2007 Rapporter Share Skrevet August 22, 2007 Da mangler vel bare kondensatoren før du har byttet alle normale slitedeler i tenningssystemet. Tror problemet ditt er todelt. Muligens er forgasseren synderen for noen av problemene dine. De varer ikke evig uten vedlikehold de heller. Har du flaks er det falsk luft... Dette forutsetter selvsagt at de tingene du allerede har byttet er montert og justert riktig. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Eh.Ja, Glemte selfølgelig kondensatoren..Den er byttet den òg + Luftfilter og bensinfilter.. ;) Etter at alle delene ble byttet, så gikk bilen som en klokke. Trodde egentlig ikke en 1.5l gikk så godt for å si det slik. Er det falsk luft som kan være grunnen til kokingen òg? Bilen har faktisk ikke gått mer enn 127000 heller, så skulle ikke tro at det var så mye slitasje, men den har jo selfølgelig stått en del i ro. Så du mener at enten er gasseren en smule defekt, eller den suger falsk luft? Kanskje evnt begge deler.? Topp-pakning er altså helt utelukket? Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Eh.Ja, Glemte selfølgelig kondensatoren..Den er byttet den òg + Luftfilter og bensinfilter.. ;) Etter at alle delene ble byttet, så gikk bilen som en klokke. Trodde egentlig ikke en 1.5l gikk så godt for å si det slik. Er det falsk luft som kan være grunnen til kokingen òg? Bilen har faktisk ikke gått mer enn 127000 heller, så skulle ikke tro at det var så mye slitasje, men den har jo selfølgelig stått en del i ro. Så du mener at enten er gasseren en smule defekt, eller den suger falsk luft? Kanskje evnt begge deler.? Topp-pakning er altså helt utelukket? Nei, toppakningen kan du ikke utelukke. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Finnes det noen bruksanvisning, eller tips om hvor man bør begynne å feilsøke, og evnt hva jeg skal feilsøke etter? Takk for hjelpen, forresten..! Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Forgasseren og omegn kan du begynne å feilsøke ved å spraye startgass rundt slanger, forgasserfot og innsug. Stiger turtallet tar den inn luft og vil gå for magert. Andre ting som kan være galt i forgasseren kan f eks være flottør eller nålventil, men å feilsøke dette bør du få hjelp til. Hva kjølesystemet angår må du se etter oljeforurensing og bobling i kjølevannet. Temperaturproblemene kan være forårsaket av luftlommer i kjølevæska, som igjen kan være forårsaket av gåen toppakning. Nå er ikke jeg noen verdensmester i feilsøking, men det er sikkert andre som kan komme med andre gode forslag. Heldigvis har du en enkel bil å mekke på... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Det med startgassen har jeg ikke tenkt på.. Skal prøve dèt i helgen. har heldigvis en enkel og grei bil å skru på, men hjelper lite dèt, når man ikke helt finner folk som har noen tips om skruing på forgassermotor.. Får håpe det kommer inn flere forslag. Er litt sugen å få den istand igjen..Knallbil å kjøre..! Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Du kan jo kjøpe deg en Haynes reparasjonshåndbok for biltypen. Den går trolig ikke i detalj på forgassernivå, men er fin hvis du må bytte toppakning og denslags. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Jobber selv som biloppretter på VW og har mekanisk avd. rett på siden av, så har tilgang på data der, men det er visst ingen der som er sugen på å gi en ekstra innsats på å finne ut hva som feiler bilen,så da må jeg finne det ut selv..=) Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Du må skaffe deg kompiser på mekanisk... Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Har dèt, men de er for tiden opptatt, og jeg har egentlig litt lyst til å skru litt selv. Er en enkel bil å repetere litt kunnskap etter skolegang. Problemet er vel bare at jeg ikke kjenner igjen symptomene noe særlig..! Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Sitat ifra Norsk Bildelesenter: "Feilsøk: Dersom bilen går på ca. 2000 omdr. på driftsvarm motor, er vokstermostaten defekt." Da fant jeg jo ut noe der. Er jo akkurat det min gjør.. Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet August 23, 2007 Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Ja, det er en klassisk årsak til høy tomgang. Det KAN også være forklaringen på de andre problemene relatert til gangen. Dersom kaldstartmekanismen har hengt seg opp vil den kun gå godt når temp og blanding stemmer overens. I ditt tilfelle er dette litt før driftsvarm. Vokstermostaten er vel mulig å bytte? Mener jeg gjorde det på en gammel Jetta jeg hadde i sin tid. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet August 23, 2007 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2007 Tror det skal være mulig å bytte den. Skal høre på jobb i morgen, så da har jeg vel delene på mandag..Tror kanskje jeg fant ut av problemet alikevel da. VI får vente å se,men hjertelig takk for hjelpen..! Kan legge inn en mld om hvordan det gikk når den er byttet! Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einserstein Skrevet Februar 12, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2008 Plutselig kubbet hele bilen, så jeg lot den stå i ro et par mnd. For en 14dagers tid siden fant jeg ut at jeg ville ha den til å gå igjen, så fikk den hjem i garasjen på fredagen, og den var oppe å gikk et par timer senere. =) fant ut at automatchoken ikke er til å stole på og bygde dermed om til manuel choke før den kubbet. Feilsøking: 1. Stilte inn tenningsmerken og kontrollerte reg-reima..! (Den ble byttet tidligere i 2007,men hadde blitt rimelig slakk..Typisk problem på disse bilene? ) Skulle hvertfall prøve å løsne reimhjulet til dynamoen,og holft av en eller annen rar grunn igjen på kamdrevet. Da begynte reg-reima å slure på veivakselen.. :P Tok av reimen. satt merkene på plass og deretter på igjen med reimen. For sikkerhets-skyld tok jeg frem den gode gamle prøvelampen og fikk den til å slukke på fordeleren når tenningsmerkene var O.K. Prøvde deretter å starte, og startet LETT og fint på første omdr. :D Gikk heldigvis bra med motor,så bilen er nå oppe å går.. Ser at det er en del billige karosserideler til denne bilen, så kommer til å lage en liten prosjekt-tråd med bilder o.l med tiden.. :) Fant hvertfall tilslutt ut problemet..! Siter - Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline - Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt) - Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg