Gå til innhold

GTI 16V & start problemer om vinteren + dynamo

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Begynner å bli år og dag siden jeg sist posted noe på forumet.. desverre. :).

 

Nå er det snart vinter og jeg minnes enda alle de gangene jeg måtte fram med batteriladern, trøtt & frustrert, tidlig på morgenen.

 

Jeg tror problemet er relatert til for mye strømbruk sammenlignet med lading. Man spiller jo ofte ganske høy musikk, bruker varmetrådene i bakruta & kjører med tåkelys.

I går monterte jeg (ikke skyt meg) tusenmetringer og det gjør ikke saken værre.

 

Jeg har derfor tenkt å montere en 90A dynamo, men jeg sliter litt med å finne ut hva slags 90A som passer. Har hørt rykter om at Passaten leveres med 90A dynamo?.

 

 

Når det er kaldt å jeg vrir rundt nøkkelen, så er det ikke noen super fart på starteren, går greit rundt men det er ikke nok futt til å få motoren i gang.

Virker som at KR systemet ikke er det beste på kalde dager?.

 

Skal flytte til byen nå og begynne i ny jobb, vil helst ikke komme for sent hele tiden pga. startproblemer:).

 

Har også hørt at man kan bytte regulatoren i dynamoen til en som lader med høyere spenning?.

 

Batteriet mitt er 2-3 år gammelt, skulle ikke tro at det er det som er årsaken til problemet?.

 

På vinterstid når bilen står i litt over en uke, så hender det ofte at batteriet er nesten flatt.

 

Montro om det er noe som stjeler strøm når bilen står?.

 

 

 

Hadde vært fint om noen kunne sagt noen ord om dette.. sikkert mange som kjenner seg igjen:).

 

 

Mvh.

Joakim

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde golf 16v pl 86 model å den hadde 90 amp dynamo,men rekner med det er passat som leveres med det men du får vertfall tag i om du spør i butikken for det jor jeg men kosta jo flesk da,tror jeg ga 3500 for den.Men rett som du sier med alle 16v motorene tor jeg det er problemer med på vinterstid å sånt for jeg hadde åg en med ny dynamo,starter å ledningene skiftet jeg men forsatt jikk den trengt rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90A dynamo finnes i f.eks. Passat ja, og passer rett over, med unntak av strømkablene, disse må du skjøte selv (kontakten er ulik)

Får snart 90A dynamo selv, står i en 1.6 delebil som skal hentes i dag ;) (forrige eier hentet den fra en Passat på huggern)

- VW Golf II GTI -

RIP - VW Golf II GTI 16v & 1.6 CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som at KR systemet ikke er det beste på kalde dager?.

 

Sjekk kaldstartdysa di hvis du er plaget med kaldstart.

Vil den ikke sprute så er enten kaldstartdysa eller mest sannsynlig den brune kontakten som er montert på toppen gåen.

Dysa skal kun sprute mens du tørner/filer på startern.

 

Fungerer det ikke blir den trasig på vintern. I disse tider har den ikke behov for det, starter lett uansett.

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folkens!

 

Takker for mange informative svar:).

 

Noen som vet hvilke årsmodeller man må se etter hvis man skal hente dynamo fra en Passat?. Eller blir det det samme stortsett?.

 

Hvor sitter kaldstarts dysa og er det mulig å sjekke denne?.

Dra den ut å prøve å tørne å se om den spruter bensin?.

Er det mulig å rengjøre den eller er det som med de andre dysene at man ikke bør røre dem?.

 

Meget mulig at den kaldstarts dysa er den del av problemet mitt.. .

Men jeg er ikke i tvil om at det vil hjelpe på med mere futt på batteriet.

 

Jeg husker i vinter når jeg skulle starte. Var litt merkelig for av og til kunne jeg faktisk stå å tørne ganske lenge, noen ganger måtte jeg stoppe å tørne for så å prøve på nytt, og etter litt tørning startet den plutselig.

Kan jo virke som at det er noe med denne kaldstarts dysen som forårsaker dette.

 

Det er så sinnsykt irriterende å måtte grue seg til å sette seg i bilen pga. at man er redd for å ikke få start og at man skal komme for sent på jobb.. .

 

:).

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldstartdysa sitter på innsuget til høyre. Den har blå kontakt.

Festet med 2 stk umbraco bolter

 

Jeg kobla bort den brune tempføleren (elektromagnetisk ventil) da den var gåen hos meg (da vil ikke dysa få signal om å sprute). Den følern koster rundt 1500kr ny i dk.

Så da kobla jeg heller til manuell styring av dysa med knapp inni bilen.

 

Ta ut dysa og prøv å tørne (med kald motor såklart)

 

Du kan sjekke kun selve dysa ved å ta den ut og koble den til batteriet.

Gjør det hvis ikke den spruter på første.

 

kom på at hvis tempen på motorn er rundt 35+ når du starter slår ikke den brune følern inn. Altså så skal dysa sprute på hver kald start året rundt.

Selv om det ikke er behov for det.

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår